BibTex RIS Cite

A Research on Trust Factor in Crypto Currency Entrepreneurship

Year 2018, Volume: 7 Issue: 2, 67 - 78, 01.12.2018

Abstract

Crypto currencies have been present in the money market for about 10 years. Aggressive increases and decreases in the prices of bitcoin and altcoins, which do not have a central authority behind them, have attracted entrepreneurs all over the world. In this study, an online questionnaire has been applied to 767 participants in order to define the trust perception of consumers towards crypto currencies. The demographical, crypto money usage and investment variables of the participants have been measured with nominal and ratio scales. The test results reveal that, there is a positive correlation between trust and crypto currency investment decision. According to the regression results, trust towards crypto currencies effects the investment decision positively. In addition, a 27 percent of each unit increase in investment amount can be explained by the perceived trust towards the currency.

References

  • Aksoy, Ramazan (2012)”Bir pazarlama değeri olarak güven ve tüketicilerin elektronik pazarlara yönelik güven tutumları.” Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 2(4) 79-90.
  • Ateş, Burcu Aslantaş (2016), “Kripto Para Birimleri, Bitcoin ve Muhasebesi.” Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 7(1), 349-366.
  • Bitcoin (2018). “Dolaşımdaki Bitcoin Verileri”, www.blockchain.info, (Erişim: 17.02.2018).
  • Chen, Yan (2018), “Blockchain tokens and the potential democratization of entrepreneurship and innovation.” Business Horizons, http://doi.org/10.1016/j.bushor.2018.03.006
  • Pavel, Ciaian, Kancs d’Artis, Rajcaniova Miroslava. (2018). “Virtual Relationship: Short- And Long-run Evidence from Bitcoin and Altcoin Markets”, Journal of International Financial Markets, Institutions & Money, 52(2018), 173-195. https://doi.org/10.1016/j. intfin.2017.11.001
  • Gültekin, Yaşar, Yetkin Bulut. (2016). “Bitcoin Ekonomisi: Bitcoin Ekosisteminden Doğan Yeni Sektörler ve Analizi”, Adnan Menderes Üniversitesi SBE Dergisi, 3(3), 82-92.
  • Ingram, Claire, and Marcel Morisse (2016). “Almost an MNC: Bitcoin Entrepreneurs’ Use of Collective Resources and Decoupling to Build Legitimacy”. System Sciences (HICSS), 49th Hawaii International Conference on (pp. 4083-4092). IEEE.
  • Khalilov, Merve Can Kuş, Mücahit Gündebahar, İrfan Kurtulmuşlar (2017). “Bitcoin ile Dünya ve Türkiye’deki Dijital Para Çalışmaları Üzerine Bir İnceleme”, 19. Akademik Bilişim Konferansı 8-10 Şubat 2017, Aksaray.
  • Larios-Hernández, Guillermo Jesús (2017). “Blockchain Entrepreneurship Opportunity in the Practices of the Unbanked”, Business Horizons, 60(6), 865-874.
  • Nair, Malavika, Nicolás Cachanosky (2017). “Bitcoin and Entrepreneurship: Breaking the Network Effect”, Rev Austrian Econ, 30(3), 263-275.
  • Nakamoto, Satoshi (2008). “Bitcoin: A Peer-to-Peer Electronic Cash System”, https:// bitcoin.org/bitcoin.pdf, (Erişim: 17.02.2018)
  • Norusis, Marija J. (2011). IBM SPSS Statistics 19 Advanced Atatistical Procedures Companion. Upper Saddle Riveri, NJ, USA: Prentice Hall
  • Presthus, Wanda, Nicholas Owen O’Malley (2017). “Motivations and Varriers for End-User Adoption of Bitcoin as Digital Currency”, Procedia Computer Science 121, 89- 97.
  • Statista (2018). “Leading countries based on number of Twitter users as of April 2018 (in millions)”, https://www.statista.com/statistics/242606/number-of-active-twitter-users-in-selected-countries/, (Erişim: 01.08.2018)
  • Tsukerman, Misha (2015). The block is hot: A survey of the state of Bitcoin regulation and suggestions for the future. Berkeley Tech. LJ, 30, 1127.

Kripto Para Girişimciliğinde Güven Faktörü Üzerine Bir Araştırma

Year 2018, Volume: 7 Issue: 2, 67 - 78, 01.12.2018

Abstract

Amaç: Bu çalışmada “Türkiye’deki tüketicilerin kripto paralara olan güveni ile yatırımları arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığını belirlemek” amaçlanmaktadır. Yöntem: Tüketicilerin kripto paralara karşı güven algılarını belirlemek için 767 katılımcıya online ortamda anket yapılmış, elde edilen veriler doğrusal regresyon yöntemi ile analiz edilmiştir. Bulgular: Elde edilen bulgulara göre kripto paralara yatırım durumunun ve yatırım tutarının, kripto paralara olan güven unsurundan pozitif olarak etkilendiği ortaya çıkmıştır. Sonuç ve Öneriler: Kripto paraya olan güvenin artırılması daha fazla yatırım çekecektir. Tüketicilerin kafasındaki şüphelerin giderilmesi durumunda güven sağlanmakta ve yatırımların önü açılmaktadır. Özgün Değer: Çalışma kripto para girişimciliği ve tüketici davranışları alanında ilk çalışmalardan olması dolayısı ile konu ile ilgili teoriye ve uygulamacılara katkı sunması beklenmektedir.

References

  • Aksoy, Ramazan (2012)”Bir pazarlama değeri olarak güven ve tüketicilerin elektronik pazarlara yönelik güven tutumları.” Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 2(4) 79-90.
  • Ateş, Burcu Aslantaş (2016), “Kripto Para Birimleri, Bitcoin ve Muhasebesi.” Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 7(1), 349-366.
  • Bitcoin (2018). “Dolaşımdaki Bitcoin Verileri”, www.blockchain.info, (Erişim: 17.02.2018).
  • Chen, Yan (2018), “Blockchain tokens and the potential democratization of entrepreneurship and innovation.” Business Horizons, http://doi.org/10.1016/j.bushor.2018.03.006
  • Pavel, Ciaian, Kancs d’Artis, Rajcaniova Miroslava. (2018). “Virtual Relationship: Short- And Long-run Evidence from Bitcoin and Altcoin Markets”, Journal of International Financial Markets, Institutions & Money, 52(2018), 173-195. https://doi.org/10.1016/j. intfin.2017.11.001
  • Gültekin, Yaşar, Yetkin Bulut. (2016). “Bitcoin Ekonomisi: Bitcoin Ekosisteminden Doğan Yeni Sektörler ve Analizi”, Adnan Menderes Üniversitesi SBE Dergisi, 3(3), 82-92.
  • Ingram, Claire, and Marcel Morisse (2016). “Almost an MNC: Bitcoin Entrepreneurs’ Use of Collective Resources and Decoupling to Build Legitimacy”. System Sciences (HICSS), 49th Hawaii International Conference on (pp. 4083-4092). IEEE.
  • Khalilov, Merve Can Kuş, Mücahit Gündebahar, İrfan Kurtulmuşlar (2017). “Bitcoin ile Dünya ve Türkiye’deki Dijital Para Çalışmaları Üzerine Bir İnceleme”, 19. Akademik Bilişim Konferansı 8-10 Şubat 2017, Aksaray.
  • Larios-Hernández, Guillermo Jesús (2017). “Blockchain Entrepreneurship Opportunity in the Practices of the Unbanked”, Business Horizons, 60(6), 865-874.
  • Nair, Malavika, Nicolás Cachanosky (2017). “Bitcoin and Entrepreneurship: Breaking the Network Effect”, Rev Austrian Econ, 30(3), 263-275.
  • Nakamoto, Satoshi (2008). “Bitcoin: A Peer-to-Peer Electronic Cash System”, https:// bitcoin.org/bitcoin.pdf, (Erişim: 17.02.2018)
  • Norusis, Marija J. (2011). IBM SPSS Statistics 19 Advanced Atatistical Procedures Companion. Upper Saddle Riveri, NJ, USA: Prentice Hall
  • Presthus, Wanda, Nicholas Owen O’Malley (2017). “Motivations and Varriers for End-User Adoption of Bitcoin as Digital Currency”, Procedia Computer Science 121, 89- 97.
  • Statista (2018). “Leading countries based on number of Twitter users as of April 2018 (in millions)”, https://www.statista.com/statistics/242606/number-of-active-twitter-users-in-selected-countries/, (Erişim: 01.08.2018)
  • Tsukerman, Misha (2015). The block is hot: A survey of the state of Bitcoin regulation and suggestions for the future. Berkeley Tech. LJ, 30, 1127.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

İsmail Metin This is me

Enis Yakut This is me

Publication Date December 1, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Metin, İ., & Yakut, E. (2018). Kripto Para Girişimciliğinde Güven Faktörü Üzerine Bir Araştırma. Journal of Entrepreneurship and Innovation Management, 7(2), 67-78.