Purpose: Countries take a number of different measures to protect human health in natural disasters, contagious epidemics and extraordinary situations. Corona virus outbreak in line with measures taken in Turkey with the effect was recommended to stay at home
as much as possible and take to the streets. In this study, the importance of companies working with the market-to-home concept,
which has been differentiated from new generation e-retailing innovations, especially in recent years, in extraordinary situations, the
reasons for preference and the usage levels of the consumers are investigated.
Methodology: As data collection tool in this study, a survey of the number of cases between the date of the first official identification of the corona through which the case was held in Turkey in 1000 figures. Analyzes were made regarding the ages, income
levels and gender of the people receiving the service from the market. A scale was developed for the reasons for using the service,
and regression analysis was performed to find the relationship between the factors obtained.
Findings: A meaningful differentiation has been determined regarding the ages, income levels and gender of the persons. In this
case, the persons who receive the service mentioned above; Considering the age groups and income levels of men and women, their
approach to this service is different. According to the results of the Exploratory Factor Analysis, three basic factors that are taken into
consideration before getting service from the market to the door; It has been identified as psychological, trust and customer service.
Practical Implications: Firms that provide service from the market to the door can increase the satisfaction of their customers with
different promotions and services for each group, according to their age groups, gender and income status. In addition, in the light
of the factors in the scale, they can increase the number of customers.
Originality: According to the market-to-door service groups, companies, age groups, genders and income status, the satisfaction
of their customers increases with different promotions and services belonging to the group. In addition, the number of domains
factors can increase the number of customers.
Amaç: Doğal afetler, bulaşıcı salgın hastalıklar ve olağanüstü durumlar da, ülkeler insan sağlığını korumak için bir takım farklı önlemler almaktadır. Korona virüs salgını etkisiyle birlikte Türkiye’de alınan tedbirler doğrultusunda mümkün olduğunca evde kalma ve
sokağa çıkmama tavsiye edilmiştir. Bu çalışmada, olağanüstü durumlarda yeni nesil e-perakendecilik inovasyonlarından özelliklede
son yıllarda farklılaştırarak sunulan marketten eve konsepti ile çalışan firmaların önemi, tercih sebepleri ve tüketicilerin kullanım
düzeyleri araştırılmıştır.
Yöntem: Çalışmada veri toplama aracı olarak, Türkiye’de ilk resmi Korona vakasının teşhis edildiği tarih ile vaka sayısının 1000 rakamını geçtiği tarih arasında bir anket uygulaması gerçekleştirilmiştir. Marketten kapıya hizmeti alan kişilerin yaşları, gelir durumları
ve cinsiyet ile ilgili analizler yapılmıştır. Hizmeti kullanma sebepleri için bir ölçek geliştirilmiş ve elde edilen faktörler arasında ki ilişkiyi
bulmak için regresyon analizi yapılmıştır.
Bulgular: Kişilerin yaşları, gelir durumları ve cinsiyet ile ilgili anlamlı bir farklılaşma tespit edilmiştir. Bu durumda, yukarıda bahsedilen
hizmeti alan kişilerin; kadın-erkek, yaş grupları ve gelir durumları göz önüne alındığında bu hizmete yaklaşımları farklıdır. Keşifsel
Faktör Analizi sonuçlarına göre marketten kapıya hizmet almadan önce dikkate alınan üç temel faktör; psikolojik, güven ve müşteri
hizmetleri olarak tespit edilmiştir.
Sonuç ve Öneriler: Marketten kapıya hizmet sağlayan firmalar, yaş grupları, cinsiyetleri ve gelir durumlarına göre, her gruba ait
farklı promosyon ve hizmet ile müşterilerinin memnuniyetini çoğaltabilirler. Ayrıca ölçekte yer alan faktörler ışığında, müşteri sayılarını
arttırabilirler.
Özgün Değer: E-perakendecilik ile ilgili birçok çalışma yapılmasına rağmen, özellikle salgın zamanında önem kazanan, marketten
kapıya yeni nesil perakendecilik ile ilgili hiçbir çalışma yapılmamıştır. Bu çalışma, yeni nesil hizmet inovasyonu olarak ortaya çıkan bu
hizmet ile ilgili olarak Türkiye’de yapılan ilk çalışma özelliğini taşımaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Operation |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 9 Issue: 2 |