Determination of Innovation Strategies and Application of Innovation Audit in a Company Operating in the Construction Sector
Year 2022,
Volume: 11 Issue: 1, 59 - 79, 30.06.2022
Fatma Altuntaş
Barış Büyük
Abstract
Purpose: The aim of this study is to conduct an innovation audit in a company operating in the construction industry and to determine the company’s innovation strategies.
Methodology: The study was carried out in two stages. In the first stage, a survey study is conducted with company employees for innovation audit through face-to-face interviews. In the second stage, a workshop is performed to determine possible innovation strategies.
Findings: The firm is a 2nd level structured firm according to the innovation maturity model used and imitative innovation strategy can be applied to many product groups in the company.
Practical implications: The results of the study can be used to support the establishment of the company’s corporate innovation system.
Originality: The application carried out in this study is a real case study. It enriches the limited number of real cases in the literature.
References
- Aouad, G., Beliz Ozorhon, Carl Abbott (2010), “Facilitating Innovation in Construction”, Construction innovation, 10 (4), 374-393.
- Blayse, A. M., Karen Manley (2004), “Key Influences on Construction Innovation”, Construction Innovation.
- Bowonder, B., Anirudha Dambal, Shambhu Kumar, Abhay Shirodkar (2010), “Innovation Strategies for Creating Competitive Advantage”, Research-Technology Management, 53(3), 19-32.
- Deniz, Mehmet. (2011). “Kobi’lerde Yenilik, Yenilik Stratejileri ve Bir Uygulama”, Selçuk Üniversitesi İİBF Sosyal ve Ekonomik Yorumlar Dergisi, 16 (11), 141-175.
- Doğruyol, Seyhan (2014), “İstanbul Bölgesindeki Restoran Işletmelerinde Yöneticilerin İnovasyon Anlayişi ve Uygulama Stratejileri” Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Esntitüsü Turizm Işletmeciliği Anabilim Dali.
- Dulaimi M. F., Madhav Prasad Nepal, Moonseo Park (2005), “A Hierarchical Structural Model of Assessing Innovation and Project Performance”, Construction Management and Economics. 23(6) 565-577.
- Eze, E. C., Onyinye Sofolahan, Adesoji Anthony Adegboyega, Kenneth John Saidu (2019), “Factors Limiting the Full-Scale Adoption of Process and Product Innovation in the Nigerian Construction Industry”,SEISENSE Journal of Management, 2(3), 67-81.
- Freeman C. (1989) The economics of industrial innovation. Cambridge, Mass: MIT Press
- Gao, H., Po-Hsuan Hsu, Kai Li (2018), “Innovation strategy of private firms”, Journal of Financial and Quantitative Analysis, 53(1), 1-32.
- Göral, Murat (2012), “Liderlik Tarzlarinin Yenilik Stratejilerine Etkisinin Otel Işletmeleri Açisindan Değerlendirilmesi”, Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm Ve Otel Işletmeciliği Anabilim Dali Yüksek Lisans Tezi.
- Günsel A., Saadet Ela Pelenk (2017), “Yenilikçi İnsan Kaynaklari Yönetimi Uygulamalarinin Yenilik Odakli Bir Kültür Oluşturmadaki Rolü”, Uluslararası Turizm, Ekonomi ve İşletme Bilimleri Dergisi (IJTEBS) E-ISSN: 2602-4411, 1(2), 57-68. https://bradenkelley.com/2021/01/start-2021-with-a-free-innovation-audit/ (Access: 09.05.2021).
- Hu, M.Y. (2018), “Literature Review on Imitation Innovation Strategy”, American Journal of Industrial and Business Management, 8, 1777-1788.
- Kastan, C. (2016), “İşletmelerde Rekabet Üstünlüğü Sağlamaya Yönelik İnovasyon Stratejileri ve Ürün İnovasyonu Modelleri: İstanbul Ayakkabı Endüstrisi’nde Bir Araştırma”, İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dali Doktora Tezi.
- Korucuk, S., Salih Memiş, Mustafa Ergün Memiş (2020), “Kobi’lerde İnovasyon Stratejilerinin Önceliklendirilmesine Yönelik Bir Uygulama: Giresun İli Örneği”, Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 10(1), 156-168.
- Mottawa I A., A.D.F. Price, Wd Sher (1998), “The Introduction and Management of Innovative Construction Processes and Products”, 14th Annual ARCOM Conference, University of Reading, 2, 672-682.
- Nada, N.,Ghanem, M., Mesbah, S., Turkyilmaz, A. (2012), “İnnovation And Knowledge Management Practice in Turkish SMEs, Journal of Knowledge Management, Economics and Information Technology, 2(1), 248-265.
- Okay, Hakan (2017), “Stratejik Rekabet Üstünlüğü Sağlama Aracı Olarak İnovasyon Stratejileri: Kişisel Bakım Sektörü İşletmelerine Yönelik Bir Araştırma”, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
- Olcay, G., Ayça Bozkurt, Hilmi Coşkun, Ercan Erdiş (2015), “Türkiye İnşaat Endüstrisindeki İnovasyon Düzeyinin İnşaat Mühendisliği Penceresinden Görünümü”, Çukurova Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi, 30(2), 183-190.
- Örücü, E., Recep Kılıç, Abdullah Savaş (2011), “KOBİ’lerde Inovasyon Stratejileri ve Inovasyon Yapmayı Etkileyen Faktörler: Bir Uygulama, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 12 (1) 2011, 58-73.
- Seaden G., André Manseau (2001), “Public policy and construction innovation”, Building Research and Information 29(3) 182-19.
- Seaden, G., Michael Guolla, Jerome Doutriaux, John Nash, (2003), “Strategic Decisions and Innovation in Construction Firms”, Construction Management and Economics, 21(6), 603-612.
- Slaughter E. Sarah (1993), “Builders as Sources of Construction Innovation”, Journal of Construction Engineering and Management, 119 (3) 532-549.
- Slaughter E. Sarah (1998), “Models of Construction Innovation”, Journal of Construction Engineering and Management, 124 (3) 226-231.
- Taşgit, Y. E., Burak Torun (2016), “Yöneticilerin İnovasyon Algisi, İnovasyon Sürecini Yönetme Tarzi ve İşletmelerin İnovasyon Performansi Arasindaki İlişkiler: Kobi’ler Üzerinde Bir Araştirma”, Yönetim Bilimleri Dergisi, 14 (28), 121-156.
- Tatum, Clyde B., (1986), “Potential Mechanisms for Construction Innovation”, Journal of construction engineering and management, 112(2), 178-191.
- Tatum, Clyde B., (1987), “Process of Innovation in Construction Firm”, Journal of Construction Engineering and Management, 113(4), 648-663.
- Tekin Z., Ayşe Akyol (2019), “The Effects of Knowledge and Innovation Management Processes on Innovation Capability and New Product Development Success”, Business & Management Studies: An International Journal, 7(1), 1-23.
- Tekin, Z., Yazgül Avados, Sefer Gümüş (2016). “Uluslararasi Pazarlarda İnovasyon Stratejileri: Türkiye ve Dünyadan Beyaz Eşya Sektörü İnovasyon Örnekleri”, Journal of International Social Research, 9(46), 850-856.
- Toole T. Michael. (1998), “Uncertainty and Home Builders’ Adoption of Technological Innovations”, Journal of Construction Engineering and Management, 124 (4) 323-332.
- Winch, Graham (1998), “Zephyrs of Creative Destruction: Understanding the Management of Innovation in Construction”, Building research & information, 26(5), 268-279.
- Wu, S.-I., Chiao-Ling Lin (2011), “The Influence of Innovation Strategy and Organizational Innovation on Innovation Quality and Performance”, International journal of organizational innovation, 3(4), 45-81.
- Xue, X., Ruixue Zhang, Rebecca Yang, Jason Dai (2014), “Innovation in Construction: A Critical Review and Future Research”, International Journal of Innovation Science, 6(2), 111-125.
- Vla˘dut,, G., Ta˘nase, N. M., Caramihai, M., & Purca˘rea, A. A. (2018). Innovation Audit for business excellence. In Proceedings of the International Conference on Business Excellence (Vol. 12, No. 1, pp. 1026-1037).
- Zhang, Y., Junwei Zheng, Amos Darko (2018), “How Does Transformational Leadership Promote Innovation in Construction? The Mediating Role of Innovation Climate and the Multilevel Moderation role of Project Requirements”, Sustainability, 10(5), 1506.
İnşaat Sektöründe Faaliyet Gösteren Bir Firmada İnovasyon Stratejilerinin Belirlenmesi ve İnovasyon Denetimine Yönelik Uygulama
Year 2022,
Volume: 11 Issue: 1, 59 - 79, 30.06.2022
Fatma Altuntaş
Barış Büyük
Abstract
Amaç: Bu çalışmada, inşaat sektöründe faaliyet gösteren bir firmada inovasyon denetimi uygulaması yapmak ve firmanın inovasyon stratejilerini belirlenmesine katkı sunmak amacıyla yürütülmüştür.
Yöntem: Çalışma iki aşamada gerçekleştirilmiştir. İlk aşamada, firma çalışanlarına yüz yüze görüşme yoluyla inovasyon denetimine yönelik bir anket çalışması yürütülmüştür. İkinci aşamada ise bir beyin fırtınası yapılarak her ürün grubu için olası inovasyon stratejileri belirlenmiştir.
Bulgular: Kullanılan inovasyon olgunluk modeline göre firma 2.düzey yapılandırılmış bir firmadır. Bununla birlikte, firmadaki birçok ürün grubu için izlenmesi gereken olası inovasyon stratejisi, taklitçi strateji olarak belirlenmiştir.
Sonuç ve Öneriler: Çalışmanın sonuçları firmanın kurumsal inovasyon sisteminin kurulmasına destek olacağı değerlendirilmektedir.
Özgün Değer: Bu çalışmada gerçekleştirilen uygulama gerçek bir vaka çalışmasıdır. Literatürde sınırlı sayıda bulunan gerçek vaka sayısını zenginleştirmektedir.
References
- Aouad, G., Beliz Ozorhon, Carl Abbott (2010), “Facilitating Innovation in Construction”, Construction innovation, 10 (4), 374-393.
- Blayse, A. M., Karen Manley (2004), “Key Influences on Construction Innovation”, Construction Innovation.
- Bowonder, B., Anirudha Dambal, Shambhu Kumar, Abhay Shirodkar (2010), “Innovation Strategies for Creating Competitive Advantage”, Research-Technology Management, 53(3), 19-32.
- Deniz, Mehmet. (2011). “Kobi’lerde Yenilik, Yenilik Stratejileri ve Bir Uygulama”, Selçuk Üniversitesi İİBF Sosyal ve Ekonomik Yorumlar Dergisi, 16 (11), 141-175.
- Doğruyol, Seyhan (2014), “İstanbul Bölgesindeki Restoran Işletmelerinde Yöneticilerin İnovasyon Anlayişi ve Uygulama Stratejileri” Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Esntitüsü Turizm Işletmeciliği Anabilim Dali.
- Dulaimi M. F., Madhav Prasad Nepal, Moonseo Park (2005), “A Hierarchical Structural Model of Assessing Innovation and Project Performance”, Construction Management and Economics. 23(6) 565-577.
- Eze, E. C., Onyinye Sofolahan, Adesoji Anthony Adegboyega, Kenneth John Saidu (2019), “Factors Limiting the Full-Scale Adoption of Process and Product Innovation in the Nigerian Construction Industry”,SEISENSE Journal of Management, 2(3), 67-81.
- Freeman C. (1989) The economics of industrial innovation. Cambridge, Mass: MIT Press
- Gao, H., Po-Hsuan Hsu, Kai Li (2018), “Innovation strategy of private firms”, Journal of Financial and Quantitative Analysis, 53(1), 1-32.
- Göral, Murat (2012), “Liderlik Tarzlarinin Yenilik Stratejilerine Etkisinin Otel Işletmeleri Açisindan Değerlendirilmesi”, Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm Ve Otel Işletmeciliği Anabilim Dali Yüksek Lisans Tezi.
- Günsel A., Saadet Ela Pelenk (2017), “Yenilikçi İnsan Kaynaklari Yönetimi Uygulamalarinin Yenilik Odakli Bir Kültür Oluşturmadaki Rolü”, Uluslararası Turizm, Ekonomi ve İşletme Bilimleri Dergisi (IJTEBS) E-ISSN: 2602-4411, 1(2), 57-68. https://bradenkelley.com/2021/01/start-2021-with-a-free-innovation-audit/ (Access: 09.05.2021).
- Hu, M.Y. (2018), “Literature Review on Imitation Innovation Strategy”, American Journal of Industrial and Business Management, 8, 1777-1788.
- Kastan, C. (2016), “İşletmelerde Rekabet Üstünlüğü Sağlamaya Yönelik İnovasyon Stratejileri ve Ürün İnovasyonu Modelleri: İstanbul Ayakkabı Endüstrisi’nde Bir Araştırma”, İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dali Doktora Tezi.
- Korucuk, S., Salih Memiş, Mustafa Ergün Memiş (2020), “Kobi’lerde İnovasyon Stratejilerinin Önceliklendirilmesine Yönelik Bir Uygulama: Giresun İli Örneği”, Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 10(1), 156-168.
- Mottawa I A., A.D.F. Price, Wd Sher (1998), “The Introduction and Management of Innovative Construction Processes and Products”, 14th Annual ARCOM Conference, University of Reading, 2, 672-682.
- Nada, N.,Ghanem, M., Mesbah, S., Turkyilmaz, A. (2012), “İnnovation And Knowledge Management Practice in Turkish SMEs, Journal of Knowledge Management, Economics and Information Technology, 2(1), 248-265.
- Okay, Hakan (2017), “Stratejik Rekabet Üstünlüğü Sağlama Aracı Olarak İnovasyon Stratejileri: Kişisel Bakım Sektörü İşletmelerine Yönelik Bir Araştırma”, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
- Olcay, G., Ayça Bozkurt, Hilmi Coşkun, Ercan Erdiş (2015), “Türkiye İnşaat Endüstrisindeki İnovasyon Düzeyinin İnşaat Mühendisliği Penceresinden Görünümü”, Çukurova Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi, 30(2), 183-190.
- Örücü, E., Recep Kılıç, Abdullah Savaş (2011), “KOBİ’lerde Inovasyon Stratejileri ve Inovasyon Yapmayı Etkileyen Faktörler: Bir Uygulama, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 12 (1) 2011, 58-73.
- Seaden G., André Manseau (2001), “Public policy and construction innovation”, Building Research and Information 29(3) 182-19.
- Seaden, G., Michael Guolla, Jerome Doutriaux, John Nash, (2003), “Strategic Decisions and Innovation in Construction Firms”, Construction Management and Economics, 21(6), 603-612.
- Slaughter E. Sarah (1993), “Builders as Sources of Construction Innovation”, Journal of Construction Engineering and Management, 119 (3) 532-549.
- Slaughter E. Sarah (1998), “Models of Construction Innovation”, Journal of Construction Engineering and Management, 124 (3) 226-231.
- Taşgit, Y. E., Burak Torun (2016), “Yöneticilerin İnovasyon Algisi, İnovasyon Sürecini Yönetme Tarzi ve İşletmelerin İnovasyon Performansi Arasindaki İlişkiler: Kobi’ler Üzerinde Bir Araştirma”, Yönetim Bilimleri Dergisi, 14 (28), 121-156.
- Tatum, Clyde B., (1986), “Potential Mechanisms for Construction Innovation”, Journal of construction engineering and management, 112(2), 178-191.
- Tatum, Clyde B., (1987), “Process of Innovation in Construction Firm”, Journal of Construction Engineering and Management, 113(4), 648-663.
- Tekin Z., Ayşe Akyol (2019), “The Effects of Knowledge and Innovation Management Processes on Innovation Capability and New Product Development Success”, Business & Management Studies: An International Journal, 7(1), 1-23.
- Tekin, Z., Yazgül Avados, Sefer Gümüş (2016). “Uluslararasi Pazarlarda İnovasyon Stratejileri: Türkiye ve Dünyadan Beyaz Eşya Sektörü İnovasyon Örnekleri”, Journal of International Social Research, 9(46), 850-856.
- Toole T. Michael. (1998), “Uncertainty and Home Builders’ Adoption of Technological Innovations”, Journal of Construction Engineering and Management, 124 (4) 323-332.
- Winch, Graham (1998), “Zephyrs of Creative Destruction: Understanding the Management of Innovation in Construction”, Building research & information, 26(5), 268-279.
- Wu, S.-I., Chiao-Ling Lin (2011), “The Influence of Innovation Strategy and Organizational Innovation on Innovation Quality and Performance”, International journal of organizational innovation, 3(4), 45-81.
- Xue, X., Ruixue Zhang, Rebecca Yang, Jason Dai (2014), “Innovation in Construction: A Critical Review and Future Research”, International Journal of Innovation Science, 6(2), 111-125.
- Vla˘dut,, G., Ta˘nase, N. M., Caramihai, M., & Purca˘rea, A. A. (2018). Innovation Audit for business excellence. In Proceedings of the International Conference on Business Excellence (Vol. 12, No. 1, pp. 1026-1037).
- Zhang, Y., Junwei Zheng, Amos Darko (2018), “How Does Transformational Leadership Promote Innovation in Construction? The Mediating Role of Innovation Climate and the Multilevel Moderation role of Project Requirements”, Sustainability, 10(5), 1506.