Tüm sektörlerde şoförlük, birçok farklı iş dalında önemli rol oynayan bir meslektir. Taşımacılık ve lojistik, kamu hizmetleri, kurye dağıtım hizmetleri ve turizm gibi birçok iş alanında taşıt sürücüleri önemli bir yere sahiptir. Taşıt koltuklarında oluşan titreşimler insanlar üzerinde tüm vücut titreşimine maruziyete sebep olmaktadır. Bu titreşimlerin, titreşim maruziyet eylem ve sınır değerleri açısından İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetmelik’lerine göre değerlendirilmesi oldukça önemlidir. İş sağlığı ve güvenliği mevzuatına göre, işverenler iş yerlerinde çalışanların 0.5 − 1.15 𝑚/𝑠! aralığında maruz kaldığı titreşim değerleri için önlem almak zorundadır. Ayrıca ergonomik yönden değerlendirildiğinde taşıt sürücülerinin konforu açısından maruz kalınan titreşimlerin ilgili mevzuat kapsamında tutulması gerekmektedir. Çalışma kapsamında ilk olarak gerçek bir taşıtı temsil edebilecek teorik bir üç serbestlik dereceli taşıt modeli kurulmuştur. Bu taşıt modeline yol girdisi olarak deneysel olarak elde edilen farklı yol pürüzlülükleri (beton, asfalt, parke, toprak, stabilize) uygulanmıştır. Böylece farklı yol pürüzlüklerinde taşıt koltuk titreşimleri zaman ve frekans tabanında elde edilmiştir. Taşıtın dizayn parametrelerinin koltuk titreşim genliklerine etkisi İş Sağlığı ve Güvenliği mevzuatı kapsamında değerlendirilmiştir. Sonuç olarak tüm yol çeşitlerinde koltuk titreşim genlikleri maruziyet sınır değerinin altında kalan ideal bir taşıt modeli tasarlanmıştır.
Drivers in the each sector, a profession that plays a significant role in various industries. Vehicle drivers hold an important position in many fields such as transportation and logistics, public utilities, courier and distribution services, and tourism. Vibrations occurring in vehicle seats expose individuals to whole-body vibrations. Evaluating these vibrations in terms of exposure action and limit values is crucial according to Occupational Health and Safety Regulations. According to occupational health and safety regulations, employers are required to take precautions for vibration values to which employees are exposed, ranging from 0.5 to 1.15 𝑚/𝑠!, in the workplace. Additionally, from an ergonomic perspective, it is necessary to adhere to the relevant regulations regarding the vibrations experienced for the comfort of vehicle drivers. In the scope of the study, a three degrees of freedom theoretical vehicle model representing an actual vehicle was first established. Different road roughness profiles (concrete, asphalt, pave, dirt, stabilized), obtained experimentally, were applied as road inputs to this vehicle model. Thus, vehicle seat vibrations were obtained in terms of time and frequency under different road roughness conditions. The impact of vehicle design parameters on seat vibration magnitudes was evaluated within the framework of Occupational Health and Safety regulations. As a result, an ideal vehicle model was designed for all types of roads, with seat vibration magnitudes remaining below the exposure limit value.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Occupational Health and Safety in Mines |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 29, 2023 |
Publication Date | December 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 35 Issue: 4 |