In this study, convective heat transfer and fluid flow in a channel with two semi-circular obstacles has been numerically investigated under uniform wall temperature boundary condition. The Reynolds number, in the turbulent flow regime, is chosen 10,000-40,000. The working fluid is taken air with Pr=0.71. The channel height and length are taken 4 and 32 times of the semicircular body diameter, respectively. The location of the bodies is maintained from inlet at 4D and 8D distance.The bodies are set at 2D distance from the channel walls. The Navier- Stokes and energy equations have been solved using Simple algorithm and Standart kformulation for turbulent flow regime. The governing equations are solved using the commercial code Fluent. Rectangular grid is used over the domain. The distribution of Nusselt number and skin friction coefficient on the channel wall are reported depending on Reynolds number. The average Nusselt numbers and skin friction coefficients with and without obstacles are presented comparatively
Bu çalışmada, sabit duvar sıcaklığı altında içerisine iki adet yarı dairesel engel yerleştirilmiş bir kanal içerisinde konvektif ısı geçişi ve akışı sayısal olarak araştırılmıştır. Türbülanslı akış rejiminde Reynols sayısı 10,000- 40,000 aralığında seçilmiştir. Akışkan sudur (Pr=0.71). kanal yüksekliği ve boyu engel çapının (D) sırasıyla 4 ve 32 katıdır. Engeller girişten engel çapının 4D ve 8D mesafeye konulmuştur. Engeller kanal duvarlarından 2D uzaktadır. Navier-Stokes ve enerji denklemleri için Simple algoritması ve türbülans modeli olarak Standart k- formülasyonu kullanılmıştır. Korunum denklemleri Fluent programıyla çözülmüştür. Geometri üzerinde dikdörtgen ağ yapısı kullanılmıştır. Kanal duvarındaki Nusselt sayısı ve sürtünme katsayısı dağılımları Reynolds sayısına göre verilmiştir. Ortalama Nusselt sayıları ve sürtünme katsayıları, içinde engel olan ve olmayan kanal için karşılaştırılmalı olarak sunulmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Mechanical Engineering |
Authors | |
Publication Date | October 10, 2014 |
Submission Date | December 25, 2009 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 2 Issue: 2 |