Ortalama hız uygulaması, hız kontrolü ve trafik yaptırımı amacıyla
motorlu araçların ortalama hızlarını ölçen ve hız sınırlarını aşan araçlara
ceza kesilebilmesini sağlayan bir trafik emniyeti tedbiridir. Bu sistem, dünya
çapında son derece yüksek seviyede motorize olmuş ülkelerde popülerliği artan
yeni ve gelişmiş bir teknolojik yaklaşımdır. Bu makalede, ortalama hız tespit
sistemi kurulurken ve uygulanırken göz önüne alınması gereken çok sayıda yasal
düzenlemeleri içeren konuların özeti sunulmakla beraber, bir üniversite
kampüsündeki düşük hız limitli güzergâhlar üzerine kurulan ortalama hız tespit
sisteminin hız ihlali yapan ve yapmayan sürücüler üzerindeki olumlu etkileri
değerlendirilmiştir. Kampüs sınırları içerisinde 20, 30 ve 50 km/s olmak üzere
farklı hız limitlerine sahip güzergâhlarda önce gizli (1. Evre), sonra herhangi
bir cezai yaptırım olmaksızın sadece uyarı ve duyurular ile (2. Evre) mobil
olarak uygulanan böylesi uygulama sistemiyle, sürücülerin hız sınırlarına
uyumunda artış, hız yapma ve aşırı hız yapma davranışında da azalma olmuştur.
Hız yapma sınırları belirlenirken ülkemizde uygulanan ceza oranları göz önüne
alınmıştır. Araç sürücülerini hız limitlerine uyum sağlamak yolunda teşvik
edebileceğini göstermesi bakımından bu çalışma önem arz etmektedir. Hız sınırlarına daha yüksek bir uyum
sağlanabilmesi için ihlallerinin takibinde bir cezai yaptırım sağlanabilir.
Average
speed enforcement is a traffic safety measure that measures the average speeds
of vehicles thus enabling to fine those who speed in order to enforce speed control
and traffic measures. This system is a new and developed technological approach
with increasing popularity in highly motorized countries all over the world. In
this study, a summary of the many issues related with the legal regulations
that need to be taken into consideration when setting up and applying Average
Speed Enforcement System has been presented in addition to an evaluation of the
positive effects of average speed enforcement set up at a university campus on
low speed limit sections on drivers who violate and do not violate the speed
limits. An increase in the obeying of drivers to speed limits in addition to a
decrease in the speeding behavior were observed as a result of a system that
was applied first as secret (1st stage) and next as mobile with no
enforcement sanctions but only with warnings and announcements (2nd
Stage) within the campus borders at sections with different speed limits of 20,
30 and 50 km/h. The fine levels applied in our country were taken into
consideration while determining the speeding limits. This study is important
for showing that it can encourage drivers to obey the speed limits. An
enforcement sanction may be put into effect following the violations in order
to increase the ratio of obeying speed limits.
Subjects | Engineering |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | November 7, 2017 |
Submission Date | May 25, 2017 |
Acceptance Date | October 16, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 5 Issue: 3 |