One of the most important parameters affecting
induction motor performance is the rotor slot geometry. It is known that the
change in the rotor slot geometry has a great influence on the torque-speed
characteristic of the motor. In this study, we investigated how the ratio (hs/bs) of the
rotor slot width (bs) and
rotor slot height (hs) to
the motor performance of an induction motor with square and rectangular rotor
slot structure. For different ratios, the parameters such as the motor torque,
current, flux densities, weight of core material, weight of materials, current
density, and efficiency were investigated. The used motor in the study is an
induction motor with a three-phase, squirrel cage and 2.2 kW. Rmxprt program is
used for the analytical models. According to the obtained results, hs/bs ratio has to
be between 2 and 3 for optimum motor performance.
Asenkron
motor performansını etkileyen en önemli parametrelerden biri rotor oluk
geometrisidir. Rotor oluk geometrilerindeki değişimin özellikle motorun moment-devir
sayısı karakteristiği üzerinde büyük bir etkiye sahip olduğu bilinmektedir. Bu
çalışmada kare ve dikdörtgen rotor oluk yapısına sahip bir asenkron motorun rotor
oluk genişliği (bs) ile rotor
oluk yüksekliği (hs)
oranının (hs/bs)
motor performansını nasıl etkilediği araştırılmıştır. Değişik oranlar için
motora ait moment, akım, akı yoğunlukları, nüve malzemesinin ağırlığı,
kullanılan malzemelerin ağırlığı, akım yoğunluğu, verim vb. değerlerin değişimi
incelenmiştir. Çalışmada kullanılan motor 2.2 kW gücünde üç fazlı sincap
kafesli bir asenkron motor olup modellemeler için Rmxprt programı
kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre hs/bs
oranının optimum motor performansı için 2 ile 3 arasında olması gerektiği
tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Electrical Engineering |
Journal Section | Araştırma Articlessi \ Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 25, 2019 |
Submission Date | July 26, 2018 |
Acceptance Date | November 20, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 1 |