Purpose: The use of Web 2.0 technologies in education with technological developments and the fact that education has become dynamic with this method is one of the most remarkable issues in this field in recent years. The aim of this study is to evaluate the behaviors and frequency of physiotherapy and rehabilitation students towards the use of Web 2.0 technologies in education.
Methods: The researchers created an evaluation form by scanning the Web 2.0 tools in the literature. In the evaluation form, which was presented to the students via ‘Google Forms’, information about the tools they use to create online classes or meetings, collaborate, develop content, collect data, interactive question tools, online education platforms and social media were evaluated.
Results: The study was completed with 218 students (170 F, 48 M). 63 1st grade students (28.90 %), 69 2nd grade students (31.70 %), 40 3rd grade students (18.30 %), 46 4th grade students (21.10 %) participated in the study. It was found that the most preferred Web 2.0 tools by the students were YouTube (97.70 %), Zoom (96.80 %) and Instagram (89 %), respectively. It was found that the majority of students never preferred Piktochart (98.20 %), Camtasia (97.20 %) and MindMeister (97.20 %).
Conclusion: As a result of the study, it was found that YouTube and Instagram among social media applications and Zoom among course creation applications were most preferred by physiotherapy students, while the tools used for content development/collaboration and online education platforms were not preferred at all by the majority of students. The results obtained from this study show that physiotherapy and rehabilitation students' awareness of Web 2.0 tools in educational processes should be increased and their use should be improved.
Amaç: Teknolojik gelişmelerle birlikte Web 2.0 teknolojilerinin eğitimde kullanılması ve bu yöntemle birlikte eğitimin dinamik bir hale gelmesi, son yıllarda bu alandaki en dikkat çekici konulardan birisidir. Bu çalışmanın amacı, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon öğrencilerinin eğitimde Web 2.0 teknolojilerinin kullanımına yönelik davranışlarının ve sıklığının değerlendirilmesidir.
Yöntem: Araştırmacılar, literatürde yer alan Web 2.0 araçlarını tarayarak bir değerlendirme formu oluşturdu. Öğrencilere ‘Google Forms’ üzerinden sunulan değerlendirme formunda, eğitimde online sınıf oluşturmak veya toplantı yapmak, ortak çalışma sağlamak, içerik geliştirmek, veri toplamak, interaktif soru araçları, online eğitim platformları ve sosyal medyaya ulaşmak için kullandıkları araçların hangileri olduğu ile ilgili bilgileri değerlendirildi.
Bulgular: Çalışma, 218 öğrenci (170 K, 48 E) ile tamamlandı. Çalışmaya, 63 1. sınıf öğrencisi (%28,90), 69 2. sınıf öğrencisi (%31,70), 40 3. sınıf öğrencisi (%18,30), 46 4. Sınıf öğrencisi (%21,10) katıldı. Öğrenciler tarafından en çok tercih edilen Web 2.0 araçlarının sırasıyla YouTube (%97,70), Zoom (%96,80) ve Instagram (%89) oldukları bulundu. Öğrencilerin büyük çoğunluğunun Piktochart (%98,20), Camtasia (%97,20) ve MindMeister (%97,20) araçlarını hiç tercih etmediği bulundu.
Sonuç: Çalışmanın sonucunda fizyoterapi öğrencileri tarafından sırasıyla sosyal medya uygulamalarından Youtube ve Instagram, ders oluşturma uygulamalarından Zoom en çok tercih edilirken, içerik geliştirme/ortak çalışma amacıyla ve çevrimiçi eğitim platformları olarak kullanılan araçların öğrencilerin büyük çoğunluğu tarafından hiç tercih edilmediği bulundu. Bu çalışmadan elde edilen sonuçlar, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon öğrencilerinin eğitim süreçlerinde Web 2.0 araçları konusunda farkındalıklarının artırılarak kullanımlarının geliştirilmesi gerektiğini göstermektedir.
Hacettepe Üniversitesi Girişimsel Olmayan Klinik Araştırmalar Etik Kurulu onayı alındı (Etik Kurul Onay Numarası: GO 22/1249. Etik Kurul Onay Tarihi: 13.12.2022).
Yok
Yok
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Physiotherapy |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 19, 2024 |
Submission Date | March 13, 2024 |
Acceptance Date | July 1, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 11 Issue: 3 |