Arlı, M. ve Nazik, H. (2001). Bilimsel araştırmaya giriş. Ankara: Gazi Kitabevi. Büyüköztürk, Ş., (2007). Sosyal bilimlerde veri analizi.
Ankara: Pegema Yayıncılık. Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.,K., Akgün, Ö.,E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2011).Bilimsel araştırma yöntemleri, Ankara: PegemA Yayıncılık.
Davis, G. A., & Rimm, S. B. (1998). Education of the gifted and talented (4th ed.). Boston:Allyn and Bacon
Fraser-Seeto, K. (2013). Pre-service teacher training in gifted and talented education:An Australian perspective. Journal of Student Engagement: Education matters, 3(1), 29–38. Gallagher, S. (2007). Exploring pre-service teachers’ attitudes towards giftedEducation’. TalentEd, 25 (1), 11−18.
Hudson, P., Hudson, S., Lewis, K. & Watters, J.J. (2010). Embedding gifted education in preservice teacher education: A collaborative school–university approach. Australasian Journal of Gifted Education, 19 (2), 5−15.
Kunt, K. (2012). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin üstün yeteneklilik ve üstün yetenekli eğitimi ile ilgili görüşlerinin incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi. Bülent Ecevit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Zonguldak.
Lassig, C. (2003). Teachers’ attitudes towards intellectually gifted children and their education. Unpublished B.Ed. thesis, Griffith University, Nathan, QLD.
Lassig, C. (2009). Teachers’ attitudes towards the gifted: The importance of professional development and school culture. Australasian Journal of Gifted Education, 18(2), 32−42.
Lewis, E. & Milton, M. (2005). Attitudes of teachers before and after Professional Development. Australasian Journal of Gifted Education, 14(1), 5−14.
McCoach, D.B., & Siegel, D. (2007). What predicts teachers’ attitudes toward the gifted?. Gifted Child Quarterly, 51(3), 246-254.Persson, R.S. (2009). Gifted Education in Europe. In Barbara A. Kerr (eds.). Encyclopedia of Giftedness, Creativity, and Talent (Vol: I). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Plunkett, M. (2000). Educating teachers to meet the needs of the gifted: An option or a necessity?’. TalentEd, 18(1), 9−16.Sak, U. (2012). Üstün zekâlılar özellikleri tanılanmaları eğitimleri. Ankara: Vize Yayıncılık. Summak, M.S, Çelik-Şahin Ç. (2014). Bilim ve sanat merkezlerinde yönetici, öğretmen yeterlikleri ve öğretimsel hedefler için standartların belirlenmesi. Üstün YeteneklilerEğitimi Araştırmaları Dergisi, 2(2), 86-104
Tortop, H. S. (2013). A new model program for academically gifted students in turkey:overview of the education program for the gifted students’ bridge with university(EPGBU). Journal for the Education of Young Scientist and Giftedness, 2(1), 21-31.
Tortop, H.S. (2014a). Öğretmenler için üstün yeteneklilerin eğitimine ilişkin tutum ölçeği türkiye için uyarlama çalışmasının yeniden gözden geçirilmesi. ÜstünYetenekliler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 2(2), 63-71.
Tortop, H.S. (2014b). Examining the effectiveness of the in-service training programfor the education of the academically gifted students in Turkey: A case study. Journalfor the Education of the Young Scientist and Giftedness, 2(2), 67-86.
Tortop, H.S., & Kunt, K. (2012) İlköğretim öğretmenlerinin üstün yeteneklilerineğitimine ilişkin tutumlarının incelenmesi, Uluslararası Online Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 441-451.
“Üstün Yetenekli Öğrenciler ve Eğitimleri” Seçmeli Dersinin Öğretmen Adaylarına Katkısının İncelenmesi
Üstün yetenekliler eğitimi konusu öğretmen adaylarının lisans döneminde
oldukça önemli bir konudur. Bu çalışmada üstün yeteneklilerin eğitimi ile ilgili
seçmeli dersi alan ve almayan öğrencilerin üstün yeteneklilerin eğitimine ilişkin
tutumlarında ve öz-yeterliklerindeki farklılaşmanın araştırılması amaçlanmıştır.
Araştırmada çalışma grubu olarak Bülent Ecevit Üniversitesi Ereğli Eğitim
Fakültesi’nde ”Üstün Yetenekliler ve Eğitimleri” seçmeli dersi açılmış olan Fen
Bilgisi öğretmenliği ve Okul öncesi öğretmenliği bölümü 60 öğretmen adayı alınmıştır. Veri toplama araçları olarak, Tortop (2014) tarafından uyarlanan
Üstün Yeteneklilik ve Üstün Yetenekliler Eğitimine İlişkin Öğretmen
Tutumları Ölçeği (ÜYETÖ) ve Tortop (2014) tarafından geliştirilen Üstün
Yetenekliler Eğitimine İlişkin Öz-yeterlik Ölçeği (ÜYEÖÖ) kullanılmıştır.
Verilerin analizi, SPSS programında yüzde, frekans, t-Testi gibi istatistik hesaplamaları kullanılarak yapılmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmen
adaylarının üstün yeteneklilerin eğitimine ilişkin tutumlarında dersi alanlar ve almayanlar ve cinsiyet faktörü açısından herhangi bir farklılaşma
görülmemektedir (p>.05). Buna karşın öğretmen adaylarının üstün
yeteneklilerin eğitimine ilişkin öz-yeterliklerinde dersi alanlara ve almayanlara göre farklılaşma görülmektedir (p<.05). Bu farklılaşma sadece ÜYEÖÖ’nün
akademik yeterlik ve danışmanlık alt boyutlarında görülmektedir (p<.05).
Üstün yeteneklilerin eğitimine ilişkin lisans düzeyinde daha fazla eğitim
verilmesi önerilir.
Arlı, M. ve Nazik, H. (2001). Bilimsel araştırmaya giriş. Ankara: Gazi Kitabevi. Büyüköztürk, Ş., (2007). Sosyal bilimlerde veri analizi.
Ankara: Pegema Yayıncılık. Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.,K., Akgün, Ö.,E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2011).Bilimsel araştırma yöntemleri, Ankara: PegemA Yayıncılık.
Davis, G. A., & Rimm, S. B. (1998). Education of the gifted and talented (4th ed.). Boston:Allyn and Bacon
Fraser-Seeto, K. (2013). Pre-service teacher training in gifted and talented education:An Australian perspective. Journal of Student Engagement: Education matters, 3(1), 29–38. Gallagher, S. (2007). Exploring pre-service teachers’ attitudes towards giftedEducation’. TalentEd, 25 (1), 11−18.
Hudson, P., Hudson, S., Lewis, K. & Watters, J.J. (2010). Embedding gifted education in preservice teacher education: A collaborative school–university approach. Australasian Journal of Gifted Education, 19 (2), 5−15.
Kunt, K. (2012). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin üstün yeteneklilik ve üstün yetenekli eğitimi ile ilgili görüşlerinin incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi. Bülent Ecevit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Zonguldak.
Lassig, C. (2003). Teachers’ attitudes towards intellectually gifted children and their education. Unpublished B.Ed. thesis, Griffith University, Nathan, QLD.
Lassig, C. (2009). Teachers’ attitudes towards the gifted: The importance of professional development and school culture. Australasian Journal of Gifted Education, 18(2), 32−42.
Lewis, E. & Milton, M. (2005). Attitudes of teachers before and after Professional Development. Australasian Journal of Gifted Education, 14(1), 5−14.
McCoach, D.B., & Siegel, D. (2007). What predicts teachers’ attitudes toward the gifted?. Gifted Child Quarterly, 51(3), 246-254.Persson, R.S. (2009). Gifted Education in Europe. In Barbara A. Kerr (eds.). Encyclopedia of Giftedness, Creativity, and Talent (Vol: I). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Plunkett, M. (2000). Educating teachers to meet the needs of the gifted: An option or a necessity?’. TalentEd, 18(1), 9−16.Sak, U. (2012). Üstün zekâlılar özellikleri tanılanmaları eğitimleri. Ankara: Vize Yayıncılık. Summak, M.S, Çelik-Şahin Ç. (2014). Bilim ve sanat merkezlerinde yönetici, öğretmen yeterlikleri ve öğretimsel hedefler için standartların belirlenmesi. Üstün YeteneklilerEğitimi Araştırmaları Dergisi, 2(2), 86-104
Tortop, H. S. (2013). A new model program for academically gifted students in turkey:overview of the education program for the gifted students’ bridge with university(EPGBU). Journal for the Education of Young Scientist and Giftedness, 2(1), 21-31.
Tortop, H.S. (2014a). Öğretmenler için üstün yeteneklilerin eğitimine ilişkin tutum ölçeği türkiye için uyarlama çalışmasının yeniden gözden geçirilmesi. ÜstünYetenekliler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 2(2), 63-71.
Tortop, H.S. (2014b). Examining the effectiveness of the in-service training programfor the education of the academically gifted students in Turkey: A case study. Journalfor the Education of the Young Scientist and Giftedness, 2(2), 67-86.
Tortop, H.S., & Kunt, K. (2012) İlköğretim öğretmenlerinin üstün yeteneklilerineğitimine ilişkin tutumlarının incelenmesi, Uluslararası Online Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 441-451.
Tortop, H. S., & Ersoy, B. (2015). “Üstün Yetenekli Öğrenciler ve Eğitimleri” Seçmeli Dersinin Öğretmen Adaylarına Katkısının İncelenmesi. Journal of Gifted Education and Creativity, 2(2), 1-9.
Türkiye'den makaleleri gönderen akademisyenlerin Türkçe olarak makalelerini yüklemeleri, tüm hakemlik süreçlerinden sonra kabul edilirse ingilizce çevirisinin yapılması önemle duyurulur.