Aim: The aim of this study was
to evaluate the static balance in university students with and without pes
planus.
Method: The
research was carried out in the physiotherapy and rehabilitation department of
health sciences faculty. 21 female students were included in the study. The navicular
drop test was used to determine whether the participants had pes planus. static
balances were measured by flamingo balance test.
Results:
In the study conducted with female students with a mean age of 20.62±0.97, no significant difference was found between the presence of pes planus and
static balance (p> 0.05) in the evaluations made with the groups with pes
planus(n=13) and without pes planus (n=8). In addition, there was no
significant difference between physical activity and static balance (p>
0.05).
Conclusion: ıt was concluded that the presence of pes planus did not affect
the static balance.
Amaç: Çalışma pes planuslu olan
ve olmayan üniversite öğrencisi kadınlarda statik dengenin değerlendirilmesi
amacı ile gerçekleştirilmiştir.
Gereç ve Yöntemler: Araştırma Sağlık
Bilimleri Fakültesi Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü’nde gerçekleştirilmiştir. 21
kadın öğrenci çalışmaya alınmıştır. Katılımcıların pes planuslu olup
olmadıklarına navikular düşme testi ile bakılmıştır. Statik dengeleri Flamingo
denge testi ile ölçülmüştür.
Bulgular: Yaş ortalaması 20.62±0.97 olan üniversite öğrenci kadın bireylerle
yapılan çalışmada, pes planusu olan (n=13) ve pes planusu olmayan (n=8)
gruplarla yapılan değerlendirmelerde, statik denge arasında anlamlı bir fark
bulunmamıştır (p>0.05). Ayrıca, fiziksel aktivite yapıp yapmamak ile statik
denge karşılaştırılmasında da anlamlı fark görülmemiştir (p>0.05).
Sonuç: Pes planus olup olmamanın
statik dengeyi etkilemediği sonucuna varılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2019 |
Gönderilme Tarihi | 3 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 1 |
SAĞLIK PROFESYONELLERİ ARAŞTIRMA DERGİSİ / JOURNAL OF HEALTH PROFESSIONALS RESEARCH /J HEALTH PRO RES