Review
BibTex RIS Cite

TÜRKİYE SAĞLIK HİZMETLERİ KALİTE VE AKREDİTASYON ENSTİTÜSÜ (TÜSKA) SAĞLIKTA AKREDİTASYON STANDARTLARI

Year 2018, Volume: 1 Issue: 1, 14 - 20, 28.05.2018

Abstract

TÜSKA sağlıkta
akreditasyon programları kapsamında, hali hazırda, 4 alana yönelik akreditasyon
standart seti bulunmaktadır. Bunlar; Sağlıkta Akreditasyon Standartları (SAS)
Hastane, SAS Ağız ve Diş Sağlığı Merkezleri (ADSM), SAS Diyaliz ve SAS
Laboratuvar Setleri olarak sıralanmaktadır. TÜSKA Akreditasyon Standart
setlerinin tamamı, The International Society for Quality in Health Care (ISQua)
tarafından akredite edilmiştir. Türkiye’de sağlık alanında akreditasyon
standartlarının hazırlanmaya başlaması, Sağlık Bakanlığı tarafından 2012
yılında ISQua ile kurulan resmi işbirliği süreci ile başlamış ve 2015 yılına
kadar yapılan çalışmalar sonuncunda ISQua tarafından akredite edilmiştir.2015
yılında TÜSKA’nın kurulması ile birlikte Sağlık Bakanlığı’nca akreditasyon
faaliyetleri kapsamında her türlü bilgi ve doküman ile yürütülen tüm iş ve
işlemler TÜSKA’ya devredilmiştir. Standartlar, ulusal ihtiyaç ve öncelikler,
ulusal-uluslararası standartlar/çalışmalar, Dünya Sağlık Örgütü Hedefleri ve
ISQua ilkeleri baz alınarak ve aralarında akademisyenler, sağlık yöneticileri,
denetçiler ve uygulayıcıların bulunduğu alanında uzman çok sayıda profesyonelin
katılımıyla, anlaşılabilirlik, uygulanabilirlik, ölçülebilirlik gibi
parametreler açısından test çalışmaları yapılarak hazırlanmıştır
.

References

  • ACSQHC (The Australian Commission on Safety and Quality in Health Care) (2012) Hospital Accreditation Workbook, Sydney. Erişim: [https://www.safetyandquality.gov.au/publications/nsqhs-standards-hospital-accreditation-workbook-october-2012]
  • ALGAN M (2015) Küresel Standardizasyonun Yönetişimi.Siyasal Kitabevi, Ankara ISBN: 978-605-4627-98-1
  • BRAITHWAITE J, GREENFIELD D, WESTBROOK J, PAWSEY M, WESTBROOK M, GIBBERD R, NAYLOR J, NATHAN S, ROBINSON M, RUNCIMAN B, JACKSON M, TRAVAGLIA J, JOHNSTON B, YEN D, MCDONALD H, LOW L, REDMAN S, JOHNSON B, CORBETT A, HENNESSY D, CLARK J, LANCASTER J. (2010) Health service accreditation as a predictor of clinical and organisational performance: a blinded, random, stratified study. Quality & Safety in Health Care. 19(1);14-21.
  • CRANOVSKY R, SCHILLING J, STRAUB R (2000) Quality management system for health care institutions. Frankfurt
  • HSO (Health Standard Organization's) (2018) Erişim: (HSO, 2018). https://store.healthstandards.org/collections/standards-english
  • ISO (2017) International Organization for Standardization Erişim: [http://www.iso.org].
  • ISQua (2013) Guidelines and Principles for the Development of Health and Social Care Standards. Erişim: [https://isqua.org/accreditation-iap/reference-materials]
  • ISQua (The International Society for Quality in Healthcare) (2017) Erişim: [http://www.isqua.org/]
  • JCI (Joint Commission International) (2017) Erişim [http://www.jointcommissioninternational.org]JCI (Joint Commission International) (2014) JCI Hastane Akreditasyon Standartları-5'inci Edisyon
  • MELO S (2016) The impact of accreditation on healthcare quality improvement: a qualitative case study. Journal of Health Organization and Management, 30(8);1242-1258,
  • ROONEY AL,VAN OSTENBERG PR (1999) Licensure, Accreditation and Certification: Approaches to Health Services Quality. Bethesda, Quality Assurance Project, Erişim: [http://www.usaidassist.org/sites/assist/files/accredmon.pdf]
  • SAĞLIK BAKANLIĞI (2015a) Sağlıkta Akreditasyon Standartları Hastane Seti (v.1.1) Pozitif Matbaa, Ankara, ISBN: 978-975-590-479-5 Erişim:[http://www.tuseb.gov.tr/tuska/yuklemeler/saglikta_akreditasyon_standartlari_hastane.pdf]
  • SAĞLIK BAKANLIĞI (2015b) Sağlıkta Akreditasyon Standartları ADSM (Ağız ve Diş Sağlığı Merkezleri) Seti (v.1.1) Pozitif Matbaa, Ankara, ISBN: 978-975-590-503-7Erişim:[ http://tuseb.gov.tr/tuska/yuklemeler/yayinlar/sas-adsm-seti-2018.pdf]
  • SAĞLIK BAKANLIĞI (2017) Sağlıkta Akreditasyon Standartları Hastane Seti (v.2.0/2017) Pozitif Matbaa, Ankara, ISBN: 978-975-590-479-5 Erişim:[https://akreditasyon.saglik.gov.tr/yuklemeler/sas_hastane_seti_v2_0_2017.pdf]
  • SAĞLIK BAKANLIĞI (2016a) Sağlıkta Akreditasyon Standartları Diyaliz Seti (v.2.1) Opus Basımevi, Ankara, ISBN: 978-975-590-647-8
  • SAĞLIK BAKANLIĞI (2016b) Sağlıkta Akreditasyon Standartları Laboratuvar Seti (v.1.1 /2016) Opus Basımevi, Ankara, ISBN: 978-975-590-648-5
  • SKADB (Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Daire Başkanlığı) (2017) Erişim: [http://www.kalite.saglik.gov.tr/]
  • SCRIVENS E (1997) Putting continuous quality improvement into accreditation: improving approaches to quality assessment. Quality in Health Care. 6(4): 212-8.
  • SHAW CD (2004) Developing hospital accreditation in Europe. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe.
  • SHAW C, GROENE O, MORA N, SUNOL R (2010) Accreditation and ISO certification: do they explain differences in quality management in European hospitals?, International Journal for Quality in Health Care, 22(6);445-451.
  • SINCLAIR M, RAYNER J (2007) Benchmarking and Accreditation in Health Informatics, Erişim: [http://www.bcs.org/upload/pdf/HIS_Benchmarking-Mike-Sinclair-John_Rayner.pdf]
  • TS EN 45020 (2007) Standartlaştırma ve İlgili Faaliyetler-Genel Terimler ve Tarifleri, TSE, AnkaraTÜRK DİL KURUMU (2017) Erişim: [http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5ad3a554cac478.36265664]
  • TIMMONS KH (2009) International Accreditation and Medical Tourism: The Value Equation. Medical Tourism in Turkey Conference, Chicago, Illinois, Palette

Turkish Health Care Quality and Accreditation Institute Health Accre-ditation Standards

Year 2018, Volume: 1 Issue: 1, 14 - 20, 28.05.2018

Abstract

Within the scope of TÜSKA healthcare accreditation programs, there is
currently a standard set of accreditation standards for 4 areas. These; Health
Accreditation Standards (SAS) Hospital, SAS Oral and Dental Healthcare Centers
(ADSM), SAS Dialysis and SAS Laboratory Sets. All TÜSKA Accreditation Standard
sets are accredited by The International Society for Quality in Health Care
(ISQua). Health Accreditation Standards in Turkey in 2012 by the Ministry of
Health began the formal process established by ISQua cooperation. As result of
the studies carried out until2015,ISQua has accredited. With the establishment
of TÜSKA in 2015, all kinds of information and documents and all the work and
transactions carried out within the scope of the accreditation activities of
the Ministry of Health have been transferred to TÜSKA. TÜSKA Accreditation
Standards in Health are based on national needs and priorities,
national-international standards/studies, World Health Organization Objectives
and ISQua principles and with the participation of a large number of
professionals, including academicians, health administrators, auditors and
practitioners, The standards are  prepared
by making test works in terms of parameters
.

References

  • ACSQHC (The Australian Commission on Safety and Quality in Health Care) (2012) Hospital Accreditation Workbook, Sydney. Erişim: [https://www.safetyandquality.gov.au/publications/nsqhs-standards-hospital-accreditation-workbook-october-2012]
  • ALGAN M (2015) Küresel Standardizasyonun Yönetişimi.Siyasal Kitabevi, Ankara ISBN: 978-605-4627-98-1
  • BRAITHWAITE J, GREENFIELD D, WESTBROOK J, PAWSEY M, WESTBROOK M, GIBBERD R, NAYLOR J, NATHAN S, ROBINSON M, RUNCIMAN B, JACKSON M, TRAVAGLIA J, JOHNSTON B, YEN D, MCDONALD H, LOW L, REDMAN S, JOHNSON B, CORBETT A, HENNESSY D, CLARK J, LANCASTER J. (2010) Health service accreditation as a predictor of clinical and organisational performance: a blinded, random, stratified study. Quality & Safety in Health Care. 19(1);14-21.
  • CRANOVSKY R, SCHILLING J, STRAUB R (2000) Quality management system for health care institutions. Frankfurt
  • HSO (Health Standard Organization's) (2018) Erişim: (HSO, 2018). https://store.healthstandards.org/collections/standards-english
  • ISO (2017) International Organization for Standardization Erişim: [http://www.iso.org].
  • ISQua (2013) Guidelines and Principles for the Development of Health and Social Care Standards. Erişim: [https://isqua.org/accreditation-iap/reference-materials]
  • ISQua (The International Society for Quality in Healthcare) (2017) Erişim: [http://www.isqua.org/]
  • JCI (Joint Commission International) (2017) Erişim [http://www.jointcommissioninternational.org]JCI (Joint Commission International) (2014) JCI Hastane Akreditasyon Standartları-5'inci Edisyon
  • MELO S (2016) The impact of accreditation on healthcare quality improvement: a qualitative case study. Journal of Health Organization and Management, 30(8);1242-1258,
  • ROONEY AL,VAN OSTENBERG PR (1999) Licensure, Accreditation and Certification: Approaches to Health Services Quality. Bethesda, Quality Assurance Project, Erişim: [http://www.usaidassist.org/sites/assist/files/accredmon.pdf]
  • SAĞLIK BAKANLIĞI (2015a) Sağlıkta Akreditasyon Standartları Hastane Seti (v.1.1) Pozitif Matbaa, Ankara, ISBN: 978-975-590-479-5 Erişim:[http://www.tuseb.gov.tr/tuska/yuklemeler/saglikta_akreditasyon_standartlari_hastane.pdf]
  • SAĞLIK BAKANLIĞI (2015b) Sağlıkta Akreditasyon Standartları ADSM (Ağız ve Diş Sağlığı Merkezleri) Seti (v.1.1) Pozitif Matbaa, Ankara, ISBN: 978-975-590-503-7Erişim:[ http://tuseb.gov.tr/tuska/yuklemeler/yayinlar/sas-adsm-seti-2018.pdf]
  • SAĞLIK BAKANLIĞI (2017) Sağlıkta Akreditasyon Standartları Hastane Seti (v.2.0/2017) Pozitif Matbaa, Ankara, ISBN: 978-975-590-479-5 Erişim:[https://akreditasyon.saglik.gov.tr/yuklemeler/sas_hastane_seti_v2_0_2017.pdf]
  • SAĞLIK BAKANLIĞI (2016a) Sağlıkta Akreditasyon Standartları Diyaliz Seti (v.2.1) Opus Basımevi, Ankara, ISBN: 978-975-590-647-8
  • SAĞLIK BAKANLIĞI (2016b) Sağlıkta Akreditasyon Standartları Laboratuvar Seti (v.1.1 /2016) Opus Basımevi, Ankara, ISBN: 978-975-590-648-5
  • SKADB (Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Daire Başkanlığı) (2017) Erişim: [http://www.kalite.saglik.gov.tr/]
  • SCRIVENS E (1997) Putting continuous quality improvement into accreditation: improving approaches to quality assessment. Quality in Health Care. 6(4): 212-8.
  • SHAW CD (2004) Developing hospital accreditation in Europe. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe.
  • SHAW C, GROENE O, MORA N, SUNOL R (2010) Accreditation and ISO certification: do they explain differences in quality management in European hospitals?, International Journal for Quality in Health Care, 22(6);445-451.
  • SINCLAIR M, RAYNER J (2007) Benchmarking and Accreditation in Health Informatics, Erişim: [http://www.bcs.org/upload/pdf/HIS_Benchmarking-Mike-Sinclair-John_Rayner.pdf]
  • TS EN 45020 (2007) Standartlaştırma ve İlgili Faaliyetler-Genel Terimler ve Tarifleri, TSE, AnkaraTÜRK DİL KURUMU (2017) Erişim: [http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5ad3a554cac478.36265664]
  • TIMMONS KH (2009) International Accreditation and Medical Tourism: The Value Equation. Medical Tourism in Turkey Conference, Chicago, Illinois, Palette
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Articles
Authors

Demet Gökmen Kavak

Publication Date May 28, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Gökmen Kavak, D. (2018). TÜRKİYE SAĞLIK HİZMETLERİ KALİTE VE AKREDİTASYON ENSTİTÜSÜ (TÜSKA) SAĞLIKTA AKREDİTASYON STANDARTLARI. Sağlıkta Kalite Ve Akreditasyon Dergisi, 1(1), 14-20.
AMA Gökmen Kavak D. TÜRKİYE SAĞLIK HİZMETLERİ KALİTE VE AKREDİTASYON ENSTİTÜSÜ (TÜSKA) SAĞLIKTA AKREDİTASYON STANDARTLARI. SKAD. May 2018;1(1):14-20.
Chicago Gökmen Kavak, Demet. “TÜRKİYE SAĞLIK HİZMETLERİ KALİTE VE AKREDİTASYON ENSTİTÜSÜ (TÜSKA) SAĞLIKTA AKREDİTASYON STANDARTLARI”. Sağlıkta Kalite Ve Akreditasyon Dergisi 1, no. 1 (May 2018): 14-20.
EndNote Gökmen Kavak D (May 1, 2018) TÜRKİYE SAĞLIK HİZMETLERİ KALİTE VE AKREDİTASYON ENSTİTÜSÜ (TÜSKA) SAĞLIKTA AKREDİTASYON STANDARTLARI. Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Dergisi 1 1 14–20.
IEEE D. Gökmen Kavak, “TÜRKİYE SAĞLIK HİZMETLERİ KALİTE VE AKREDİTASYON ENSTİTÜSÜ (TÜSKA) SAĞLIKTA AKREDİTASYON STANDARTLARI”, SKAD, vol. 1, no. 1, pp. 14–20, 2018.
ISNAD Gökmen Kavak, Demet. “TÜRKİYE SAĞLIK HİZMETLERİ KALİTE VE AKREDİTASYON ENSTİTÜSÜ (TÜSKA) SAĞLIKTA AKREDİTASYON STANDARTLARI”. Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Dergisi 1/1 (May 2018), 14-20.
JAMA Gökmen Kavak D. TÜRKİYE SAĞLIK HİZMETLERİ KALİTE VE AKREDİTASYON ENSTİTÜSÜ (TÜSKA) SAĞLIKTA AKREDİTASYON STANDARTLARI. SKAD. 2018;1:14–20.
MLA Gökmen Kavak, Demet. “TÜRKİYE SAĞLIK HİZMETLERİ KALİTE VE AKREDİTASYON ENSTİTÜSÜ (TÜSKA) SAĞLIKTA AKREDİTASYON STANDARTLARI”. Sağlıkta Kalite Ve Akreditasyon Dergisi, vol. 1, no. 1, 2018, pp. 14-20.
Vancouver Gökmen Kavak D. TÜRKİYE SAĞLIK HİZMETLERİ KALİTE VE AKREDİTASYON ENSTİTÜSÜ (TÜSKA) SAĞLIKTA AKREDİTASYON STANDARTLARI. SKAD. 2018;1(1):14-20.


BİLİMSEL VE ETİK SORUMLULUK

Dergimize gönderilen çalışmalarda tüm yazarların akademik-bilimsel olarak doğrudan katkısı olmalıdır. Dergi ile iletişim görevini yapan yazar, tüm yazarlar adına yazının son halinin sorumluluğunu taşır.

Yazar/lar tarafından “İnsan” öğesinin içinde bulunduğu tüm çalışmalarda Helsinki Deklerasyonu Prensipleri’ne uyulduğu ve “Hayvan” öğesi kullanılan çalışmalarda ise Guide for the Care and Use of Laboratory Animals  prensipleri doğrultusunda çalışmalarında hayvan haklarını koruduklarını belirtilmelidir. Olgu sunumlarında hastanın kimliğinin ortaya çıkmasına bakılmaksızın hastalardan “Bilgilendirilmiş Olur” (informed consent) alınmalıdır.

Eğer makalede direkt-indirekt ticari bağlantı veya çalışma için maddi destek veren kurum mevcut ise yazarlar; kullanılan ticari ürün, ilaç, firma vb. ile ticari hiçbir ilişkisinin olmadığını ve varsa nasıl bir ilişkisinin olduğunu (konsültan, diğer anlaşmalar), editöre sunum sayfasında belirtmelidirler.

Makalede “Etik Kurul Onayı” alınması gerekli ise; yazarlar etik kurul izni-onayı aldıklarını beyan etmelidir.