Araştırmanın amacı, zihinsel yetersizlik, özgül öğrenme güçlüğü (ÖÖG) ve otizm spektrum bozukluğu (OSB) tanısı almış çocukların annelerinin depresyon ve anksiyete düzeyleri arasında ilişkinin incelenmesidir. Araştırmada nicel araştırma metadolojisi işe koşumlu ve ilişkisel tarama modeliyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın katılımcıları İstanbul ili Arnavutköy ilçesinde RAM’a yönlendirilen ve özel eğitim merkezlerinde kayıtlı 40 zihinsel engelli, 40 OSB ve 40 ÖÖG tanısı almış toplamda 120 öğrencinin annelerinden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Kişisel Bilgi Formu”, “Beck Depresyon Ölçeği” ve “Beck Anksiyete Ölçeği” uygulanmıştır. Verilerin analizinde; “Mann-Whitney U Testi” ,“Kruskal-Wallis H Testi ve “Pearson Korelâsyon” testleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına bakıldığında; OSB’li gruptaki annelerin beck anksiyete ve beck depresyon puan ortalamalarının ÖÖG ve zihinsel yetersizlik grubundaki annelerden daha yüksek olduğu görülmüştür. OSB, ÖÖG ve zihinsel yetersizlikle ilgili katılımcıların yaşı, medeni durumu, çocukları dışında evde bakmakla yükümlü olduğu birinin olup olmama durumu ve çalıştığı düzenli işi olup olmama durumu beck anksiyete ve beck depresyon grup ortalama düzeylerini etkilemediği belirlenmiştir. Bununla birlikte ÖÖG ile ilgili katılımcıların eğitim durumu ve çocuk sayısı beck depresyon grup ortalama düzeyini etkilerken, beck anksiyete grup ortalama düzeyini etkilemediği saptanmıştır. OSB, ÖÖG ve zihinsel yetersizlik ile ilgili beck anksiyete ve beck depresyon arasında pozitif yönlü orta ya da yüksek düzeyde kolerasyon olduğu da tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Educational Psychology, Applied and Developmental Psychology (Other) |
Journal Section | Eğitim Bilimleri |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | November 30, 2023 |
Acceptance Date | December 29, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 16 |
The Aim of The Journal
The Journal of Interdisciplinary Educational Researches (JIER) published by the Interdisciplinary Educational and Research Association (JIER)A) is an internationally eminent journal.
JIER, a nonprofit, nonprofit NGO, is concerned with improving the education system within the context of its corporate objectives and social responsibility policies. JIER, has the potential to solve educational problems and has a strong gratification for the contributions of qualified scientific researchers.
JIER has the purpose of serving the construction of an education system that can win the knowledge and skills that each individual should have firstly in our country and then in the world. In addition, JIER serves to disseminate the academic work that contributes to the professional development of teachers and academicians, offering concrete solutions to the problems of all levels of education, from preschool education to higher education.
JIER has the priority to contribute to more qualified school practices. Creating and managing content within this context will help to advance towards the goal of being a "focus magazine" and "magazine school", and will also form the basis for a holistic view of educational issues. It also acts as an intermediary in the production of common mind for sustainable development and education