Research Article
BibTex RIS Cite

İngilizce Öğretiminde Web 2.0 Araçları Kullanımının Öğrencilerin Akademik Başarıları Üzerindeki Etkisi

Year 2025, Volume: 9 Issue: 20, 31 - 47, 30.04.2025
https://doi.org/10.57135/jier.1647094

Abstract

Bu araştırma, İngilizce öğretiminde Web 2.0 araçları kullanımının öğrencilerin akademik başarıları üzerindeki etkilerini incelemeyi hedeflemektedir. Araştırma, 2023-2024 eğitim-öğretim yılında, Kilis ilindeki bir lisenin 9. sınıf öğrencileri üzerinde yürütülmüş olup, deneysel araştırma deseni benimsenmiştir. Öğrenciler, benzer başarı seviyelerine sahip iki gruba ayrılmıştır: Deney grubu, Web 2.0 araçlarıyla desteklenen bir öğretim sürecine tabi tutulurken, kontrol grubu geleneksel öğretim yöntemleriyle eğitim almıştır. Araştırmanın odak noktası, Türkiye Cumhuriyeti Milli Eğitim Bakanlığı tarafından belirlenen 9. sınıf İngilizce öğretim programındaki "Human in Nature" ünitesidir. Araştırmada, veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen bir İngilizce akademik başarı testi kullanılmıştır. Test, her iki gruba da öğretim öncesinde ön test olarak uygulanmış ve öğrencilerin başlangıçtaki başarı düzeyleri belirlenmiştir. Deney grubuna Web 2.0 araçlarıyla zenginleştirilmiş bir öğretim süreci uygulanmış, kontrol grubunda ise geleneksel öğretim yöntemleri kullanılmıştır. Eğitim süreci tamamlandıktan sonra, her iki gruba da son test uygulanarak öğretim sürecinin etkileri değerlendirilmiştir. Araştırma bulguları, Web 2.0 araçlarının deney grubunun akademik başarılarında anlamlı bir artışa neden olduğunu ortaya koymaktadır. Ayrıca, cinsiyet değişkeni açısından yapılan analizlerde, deney grubunda kız öğrencilerin lehine istatistiksel olarak anlamlı bir fark gözlemlenmiştir. Bununla birlikte, kontrol grubunda cinsiyetin akademik başarı üzerindeki etkisi anlamlı bulunmamıştır. Bu sonuçlar, Web 2.0 araçlarının İngilizce öğretiminde öğrencilerin akademik başarılarını artırmada etkili bir pedagojik araç olduğunu göstermektedir. Eğitimcilerin, teknolojik gelişmelere ayak uydurarak bu araçları öğretim süreçlerine uyumlaştırması gerektiği vurgulanmaktadır. Ayrıca, araştırma, Web 2.0 araçlarının yalnızca İngilizce öğretiminde değil, diğer branşlarda da öğrenme deneyimlerini zenginleştirmek için etkin bir şekilde kullanılabileceğine işaret etmektedir. Gelecekte, cinsiyet değişkeninin daha derinlemesine incelenmesi gerektiği ifade edilmektedir.

References

  • Abusamra, A.N., &Triwiyanto,T. (2023). Using the secondgeneration Web 2.0 tools in developing university EFL students’ Englishlanguage skills. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 10(2), 167-180. https://doi.org/10.21831/jitp.v10i2.60710
  • Ahmadnejad, M. , Rahimi, N. , & Ghaslani, R. (2024). The Effect of Web 2.0 Technology on Language Achievement and Self-Regulated Learning of EFL Learners: A Case of WhatsApp. Journal of English Language Teaching and Learning, 16(33), 46-73. doi: 10.22034/elt.2024.60600.2613
  • Akdağ, M., & Karahan, M. (2004). Üniversite Öğrencilerinin Bilgi Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, 29(134), 19-27. Erişim Tarihi: Mayıs 24, 2024. https://eb.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/5036/1116
  • Akın, E., & Çeçen, M. A. (2015). Çoklu Ortama Dayalı Türkçe Öğretimine ve Çoklu Ortam Araçlarına Yönelik Öğrenci Görüşleri. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(7), 51-72. Erişim Tarihi: Mayıs 24, 2024. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.8229
  • Alexiou-Ray, J., Wilson, E., Wright, V. H., & Peirano, A.-M. (2003). Changing instructional practice: The impact of technology integration on students, parents, and school personnel. Electronic Journal for the Integration of Technology in Education, 2(2), 7. Erişim Tarihi: Mayıs 24, 2024. https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=981e5270a82 6890d05c27c6c95298d1f549dee55
  • Altunkaynak, S., & Sarıkaya, M. (2024). İlköğretim 5. Sınıf Müzik Derslerinde Web 2.0 Kullanımının Öğrencilerin Başarı ve Tutumlarına Etkisi: Learningapps Örneği. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 8(1), 16-28. https://doi.org/10.32960/uead.1429287
  • Baş, B., & Yıldırım, T. (2018). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Teknoloji Entegrasyonu. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(3), 827-839. Erişim Tarihi: Mayıs 24, 2024. https://doi.org/10.16916/aded.415059
  • Bican, G. (2019). Dil Öğretiminde Çok Dilli Bakış Açısı. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 52(3), 943-966. Erişim Tarihi: Mayıs 24, 2024. https://doi.org/10.30964/auebfd.532374
  • Buluş Kırıkkaya, E., Dağ, F., Durdu, L., & Gerdan, S. (2016). 8. Sınıf Doğal Süreçler Ünitesi İçin Hazırlanan BDÖ Yazılımı ve Akademik Başarıya Etkisi. Elementary Education Online, 15(1), 234-250. http://dx.doi.org/10.17051/io.2016.11845
  • Büyüköztürk, Ş. (2023). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı istatistik, araştırma deseni spss uygulamaları ve yorum (30. bs). Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2024). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (35. bs). Pegem Akademi.
  • Can, S. (2023). The Effect of Web 2.0 Tools on Students’ Attitudes and Achievement in Online English Language Teaching. E-International Journal of Educational Research, 14(3), 251-266. https://doi.org/10.19160/e-ijer.1220927
  • Çoban, B. T., & Adıgüzel, A. (2022). Uzaktan Eğitim İngilizce Dersi Kelime Öğretiminde Web 2.0 Araçları Kullanımının Öğrenci Başarısına ve Tutuma Etkisi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 12, 164-180. Erişim Tarihi: Mayıs 24, 2024. https://doi.org/10.21733/ibad.961403
  • Elmas, R., & Geban, Ö. (2012). 21. Yüzyıl öğretmenleri için web 2.0 araçları. International Online Journal of Educational Sciences, 4(1), 243-254. Erişim Tarihi: Mayıs 24, 2024. https://www.researchgate.net/publication/264856610_Web_20_Tools_for_21st_ Century_Teachers
  • Faizi, R. (2018). Teachers’ perceptions towards using Web 2.0 in language learning and teaching. Education and Information Technologies, 23(3), 1219-1230. Erişim Tarihi: Mayıs 24, 2024. https://doi.org/10.1007/s10639-017-9661-7
  • Gou, P. (2023). Teaching english using mobile applications to improve academic performance and language proficiency of college students. Educ Inf Technol 28, 16935–16949. https://doi.org/10.1007/s10639-023-11864-9
  • Göçen, A., Eral, S. H., & Bücük, M. H. (2020). Teacher perceptions of a 21st century classroom. International Journal of Contemporary Educational Research, 7(1), 85-98. Erişim Tarihi: Mayıs 24, 2024. https://doi.org/10.33200/ijcer.638110
  • Göker, M., & İnce, B. (2019). Web 2.0 Araçlarının Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Kullanımı ve Akademik Başarıya Etkisi. Türkçe Konuşurların Akademik Dergisi, 6(1), 12-22. Erişim Tarihi: Mayıs 24, 2024. https://dergipark.org.tr/tr/pub/turkophone/issue/44969/568798
  • Işık, A. (2008). Yabancı Dil Eğitimimizdeki Yanlışlar Nereden Kaynaklanıyor? Journal of Language and Linguistic Studies, 4(2), 15-26. Erişim Tarihi: Mayıs 24, 2024. https://dergipark.org.tr/en/pub/jlls/issue/9929/122850
  • Karasar, Ş. (2004). Eğitimde yeni iletişim teknolojileri—İnternet ve sanal yüksek eğitim. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(4), 117. Erişim Tarihi: Mayıs 24, 2024. http://tojet.net/articles/v3i4/3416.pdf
  • Kayacı, M. M., & Alperen, A. (2023). WEB 2.0 Araçlarından “Kahoot”un İkinci Yabancı Dil Almanca Dersinde Kelime Öğrenimine Katkısı. Alman Dili Ve Kültürü Araştırmaları Dergisi, 5(2), 114-121. https://doi.org/10.55143/alkad.1307516
  • Kovalenko, I. V., & Skvortsova, T. P. (2022). Game Technologies and Gamification Techniques in Teaching English: An Analysis of Pedagogical Experience. RUDN Journal Of Psychology And Pedagogics, 19(2), 382-392. doi: 10.22363/2313-1683-2022-19-2-382-392
  • Malhiwsky, Dallas R., "STUDENT ACHIEVEMENT USING WEB 2.0 TECHNOLOGIES: A MIXED METHODS STUDY" (2010). Public Access Theses and Dissertations from the College of Education and Human Sciences. 58.
  • Mert, E., & Şen, Ü. S. (2019). İlköğretim 7. Sınıf Müzik Öğretiminde Teknoloji Destekli Materyal Kullanımının Akademik Başarıya Etkisi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(Özel Sayı), 2113-2139. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunisosbil/issue/51800/553839
  • Ocak, İ., Ocak, G., & Islak Güleç, F. (2015). İlkokul 4. Sınıf Fen Bilimleri Dersinde Kavram Karikatürü Kullanımının Akademik Başarıya Etkisi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(Özel Sayı), 119-132. https://doi.org/10.14686/BUEFAD.2015USOSOzelsayi13203
  • Orhan, A., & Tekin, İ. (2019). Ingilizce Okutmanlarinin Teknoloji Yeterliliklerinin Ve Derste Teknoloji Kullanimina Ilişkin Tutumlarinin Incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(49), 81-101.
  • Özdemir, A. M., & Eren, P. (2024). Ilkokul 3. Sınıfta Fen Bilimleri Dersinde Web 2.0 Uygulamaları Kullanımının Etkisinin İncelenmesi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 14(1), 372-392. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1431873
  • Shih, R.-C. (2011). Can Web 2.0 technology assist college students in learning English writing? Integrating Facebook and peer assessment with blended learning. Australasian Journal of Educational Technology, 27(5). https://doi.org/10.14742/ajet.934
  • Sosas, R.V. (2021). Technology in teaching speaking and its effects to students learning English. Journal of Language and LinguisticStudies, 17(2), 958-970. Doi: 10.52462/jlls.66
  • Sümbüloğlu, Kadir & Sümbüloğlu, Vildan. (2007). Biyoistatistik (14. bs). Hatiboğlu Basım ve Yayım.
  • Temizyürek, F., & Ünlü, N. A. (2015). Dil Öğretiminde Teknolojinin Materyal Olarak Kullanımına Bir Örnek: “Flipped Classroom”. Bartın University Journal of Faculty of Education, 4(1), 64-72. Erişim Tarihi: Mayıs 24, 2024. https://doi.org/10.14686/BUEFAD.2015111015
  • Üçel, Z., & Karagözoğlu, N. (2024). İnsan Hakları, Yurttaşlık ve Demokrasi Dersinde Web 2.0 Araçları ile Desteklenen Yaratıcı Drama Yönteminin Akademik Başarı ve Tutuma Etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44(1), 659-701. https://doi.org/659-701(2024)
  • Van, L. K., Dang, T. A., Pham, D. B. T., Vo, T. T. N., & Pham, V. P. H. (2021). The Effectiveness of Using Technology in Learning English. AsiaCALL Online Journal, 12(2), 24-40. Retrieved from https://asiacall.info/acoj/index.php/journal/article/view/26
  • Vella, E.J., Turesky, E.F. and Hebert, J. (2016), "Predictors of academic success in web-based courses: age, GPA, and instruction mode", Quality Assurance in Education, Vol. 24 No. 4, pp. 586-600. https://doi.org/10.1108/QAE-08-2015-0035
  • Wang, S., & Vasques, C. (2012). Web 2.0 and second language learning: What does the research tell us? Calico Journal, 29(3), 412. https://doi.org/10.11139/cj.29.3.412-430
  • Wei, N., Fielden, K. & Joyce, D. (2013). Web 2.0 usage among New Zealand learners: Findings on gender difference. Journal of Applied Computing and Information Technology, 17(1). http://www.citrenz.ac.nz/jacit/JACIT1701/2013Wei_Gender.html
  • Wen-Hao, D. H., & Denice W. H., & Sun, J. Y. (2013). Gender divide and acceptance of collaborative Web 2.0 applications for learning in higher education,The Internet and Higher Education, 16 , 57-65. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2012.02.001.
  • Yussiff, A. S., Ahmad, W. F. W. & Oxley, A. (2013). An exploration of Social Media Technologies and their potential uses in Higher Educational Institutions: A case study of Universiti Teknologi PETRONAS, IEEE Conference on e-Learning, e-Management and e-Services, 57(8), 7-12. https://doi: 10.1109/IC3e.2013.6735957.
  • Zulkarnain, N. S., & Yunus, M. M. (2023). Primary Teachers’ Perspectives on Using Artificial Intelligence Technology in English as a Second Language Teaching and Learning: A Systematic Review. International Journal of Academic Research in Progressive Education and Development, 12(2), 861–875.

The effect of using Web 2.0 tools in teaching English on students' academic achievement

Year 2025, Volume: 9 Issue: 20, 31 - 47, 30.04.2025
https://doi.org/10.57135/jier.1647094

Abstract

This study aims to examine the effects of using Web 2.0 tools on students' academic achievement in English language teaching. The research was conducted during the 2023-2024 academic year with 9th grade students from a high school in Kilis, Turkey, adopting an experimental research design. The students were divided into two groups with similar achievement levels: the experimental group, which was exposed to a teaching process supported by Web 2.0 tools, and the control group, which received instruction using traditional teaching methods. The focus of the study was the "Human in Nature" unit from the 9th grade English curriculum as defined by the Ministry of National Education (MNE) of Turkey. In the study, a custom English academic achievement test developed by the researcher was used as the data collection tool. The test was administered as a pre-test to both groups before the teaching process to assess their initial achievement levels. The experimental group underwent a teaching process enhanced with Web 2.0 tools, while the control group received traditional instruction. After the teaching process, both groups were given the same test as a post-test to assess the effects of the teaching methods. The findings of the study indicate that the use of Web 2.0 tools led to a significant increase in the academic achievement of the experimental group. Furthermore, analyses based on gender showed a statistically significant difference in favor of female students in the experimental group, whereas no significant gender-related differences were observed in the control group. These results suggest that Web 2.0 tools are an effective pedagogical tool for enhancing students' academic achievement in English language teaching. It is emphasized that educators should adapt to technological advancements and integrate these tools into their teaching processes. Additionally, the study suggests that Web 2.0 tools can be effectively used not only in English language teaching but also to enrich learning experiences in other subject areas. Finally, the study indicates that further research is needed to explore the role of gender in academic achievement in more depth.

References

  • Abusamra, A.N., &Triwiyanto,T. (2023). Using the secondgeneration Web 2.0 tools in developing university EFL students’ Englishlanguage skills. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 10(2), 167-180. https://doi.org/10.21831/jitp.v10i2.60710
  • Ahmadnejad, M. , Rahimi, N. , & Ghaslani, R. (2024). The Effect of Web 2.0 Technology on Language Achievement and Self-Regulated Learning of EFL Learners: A Case of WhatsApp. Journal of English Language Teaching and Learning, 16(33), 46-73. doi: 10.22034/elt.2024.60600.2613
  • Akdağ, M., & Karahan, M. (2004). Üniversite Öğrencilerinin Bilgi Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, 29(134), 19-27. Erişim Tarihi: Mayıs 24, 2024. https://eb.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/5036/1116
  • Akın, E., & Çeçen, M. A. (2015). Çoklu Ortama Dayalı Türkçe Öğretimine ve Çoklu Ortam Araçlarına Yönelik Öğrenci Görüşleri. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(7), 51-72. Erişim Tarihi: Mayıs 24, 2024. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.8229
  • Alexiou-Ray, J., Wilson, E., Wright, V. H., & Peirano, A.-M. (2003). Changing instructional practice: The impact of technology integration on students, parents, and school personnel. Electronic Journal for the Integration of Technology in Education, 2(2), 7. Erişim Tarihi: Mayıs 24, 2024. https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=981e5270a82 6890d05c27c6c95298d1f549dee55
  • Altunkaynak, S., & Sarıkaya, M. (2024). İlköğretim 5. Sınıf Müzik Derslerinde Web 2.0 Kullanımının Öğrencilerin Başarı ve Tutumlarına Etkisi: Learningapps Örneği. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 8(1), 16-28. https://doi.org/10.32960/uead.1429287
  • Baş, B., & Yıldırım, T. (2018). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Teknoloji Entegrasyonu. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(3), 827-839. Erişim Tarihi: Mayıs 24, 2024. https://doi.org/10.16916/aded.415059
  • Bican, G. (2019). Dil Öğretiminde Çok Dilli Bakış Açısı. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 52(3), 943-966. Erişim Tarihi: Mayıs 24, 2024. https://doi.org/10.30964/auebfd.532374
  • Buluş Kırıkkaya, E., Dağ, F., Durdu, L., & Gerdan, S. (2016). 8. Sınıf Doğal Süreçler Ünitesi İçin Hazırlanan BDÖ Yazılımı ve Akademik Başarıya Etkisi. Elementary Education Online, 15(1), 234-250. http://dx.doi.org/10.17051/io.2016.11845
  • Büyüköztürk, Ş. (2023). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı istatistik, araştırma deseni spss uygulamaları ve yorum (30. bs). Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2024). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (35. bs). Pegem Akademi.
  • Can, S. (2023). The Effect of Web 2.0 Tools on Students’ Attitudes and Achievement in Online English Language Teaching. E-International Journal of Educational Research, 14(3), 251-266. https://doi.org/10.19160/e-ijer.1220927
  • Çoban, B. T., & Adıgüzel, A. (2022). Uzaktan Eğitim İngilizce Dersi Kelime Öğretiminde Web 2.0 Araçları Kullanımının Öğrenci Başarısına ve Tutuma Etkisi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 12, 164-180. Erişim Tarihi: Mayıs 24, 2024. https://doi.org/10.21733/ibad.961403
  • Elmas, R., & Geban, Ö. (2012). 21. Yüzyıl öğretmenleri için web 2.0 araçları. International Online Journal of Educational Sciences, 4(1), 243-254. Erişim Tarihi: Mayıs 24, 2024. https://www.researchgate.net/publication/264856610_Web_20_Tools_for_21st_ Century_Teachers
  • Faizi, R. (2018). Teachers’ perceptions towards using Web 2.0 in language learning and teaching. Education and Information Technologies, 23(3), 1219-1230. Erişim Tarihi: Mayıs 24, 2024. https://doi.org/10.1007/s10639-017-9661-7
  • Gou, P. (2023). Teaching english using mobile applications to improve academic performance and language proficiency of college students. Educ Inf Technol 28, 16935–16949. https://doi.org/10.1007/s10639-023-11864-9
  • Göçen, A., Eral, S. H., & Bücük, M. H. (2020). Teacher perceptions of a 21st century classroom. International Journal of Contemporary Educational Research, 7(1), 85-98. Erişim Tarihi: Mayıs 24, 2024. https://doi.org/10.33200/ijcer.638110
  • Göker, M., & İnce, B. (2019). Web 2.0 Araçlarının Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Kullanımı ve Akademik Başarıya Etkisi. Türkçe Konuşurların Akademik Dergisi, 6(1), 12-22. Erişim Tarihi: Mayıs 24, 2024. https://dergipark.org.tr/tr/pub/turkophone/issue/44969/568798
  • Işık, A. (2008). Yabancı Dil Eğitimimizdeki Yanlışlar Nereden Kaynaklanıyor? Journal of Language and Linguistic Studies, 4(2), 15-26. Erişim Tarihi: Mayıs 24, 2024. https://dergipark.org.tr/en/pub/jlls/issue/9929/122850
  • Karasar, Ş. (2004). Eğitimde yeni iletişim teknolojileri—İnternet ve sanal yüksek eğitim. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(4), 117. Erişim Tarihi: Mayıs 24, 2024. http://tojet.net/articles/v3i4/3416.pdf
  • Kayacı, M. M., & Alperen, A. (2023). WEB 2.0 Araçlarından “Kahoot”un İkinci Yabancı Dil Almanca Dersinde Kelime Öğrenimine Katkısı. Alman Dili Ve Kültürü Araştırmaları Dergisi, 5(2), 114-121. https://doi.org/10.55143/alkad.1307516
  • Kovalenko, I. V., & Skvortsova, T. P. (2022). Game Technologies and Gamification Techniques in Teaching English: An Analysis of Pedagogical Experience. RUDN Journal Of Psychology And Pedagogics, 19(2), 382-392. doi: 10.22363/2313-1683-2022-19-2-382-392
  • Malhiwsky, Dallas R., "STUDENT ACHIEVEMENT USING WEB 2.0 TECHNOLOGIES: A MIXED METHODS STUDY" (2010). Public Access Theses and Dissertations from the College of Education and Human Sciences. 58.
  • Mert, E., & Şen, Ü. S. (2019). İlköğretim 7. Sınıf Müzik Öğretiminde Teknoloji Destekli Materyal Kullanımının Akademik Başarıya Etkisi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(Özel Sayı), 2113-2139. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunisosbil/issue/51800/553839
  • Ocak, İ., Ocak, G., & Islak Güleç, F. (2015). İlkokul 4. Sınıf Fen Bilimleri Dersinde Kavram Karikatürü Kullanımının Akademik Başarıya Etkisi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(Özel Sayı), 119-132. https://doi.org/10.14686/BUEFAD.2015USOSOzelsayi13203
  • Orhan, A., & Tekin, İ. (2019). Ingilizce Okutmanlarinin Teknoloji Yeterliliklerinin Ve Derste Teknoloji Kullanimina Ilişkin Tutumlarinin Incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(49), 81-101.
  • Özdemir, A. M., & Eren, P. (2024). Ilkokul 3. Sınıfta Fen Bilimleri Dersinde Web 2.0 Uygulamaları Kullanımının Etkisinin İncelenmesi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 14(1), 372-392. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1431873
  • Shih, R.-C. (2011). Can Web 2.0 technology assist college students in learning English writing? Integrating Facebook and peer assessment with blended learning. Australasian Journal of Educational Technology, 27(5). https://doi.org/10.14742/ajet.934
  • Sosas, R.V. (2021). Technology in teaching speaking and its effects to students learning English. Journal of Language and LinguisticStudies, 17(2), 958-970. Doi: 10.52462/jlls.66
  • Sümbüloğlu, Kadir & Sümbüloğlu, Vildan. (2007). Biyoistatistik (14. bs). Hatiboğlu Basım ve Yayım.
  • Temizyürek, F., & Ünlü, N. A. (2015). Dil Öğretiminde Teknolojinin Materyal Olarak Kullanımına Bir Örnek: “Flipped Classroom”. Bartın University Journal of Faculty of Education, 4(1), 64-72. Erişim Tarihi: Mayıs 24, 2024. https://doi.org/10.14686/BUEFAD.2015111015
  • Üçel, Z., & Karagözoğlu, N. (2024). İnsan Hakları, Yurttaşlık ve Demokrasi Dersinde Web 2.0 Araçları ile Desteklenen Yaratıcı Drama Yönteminin Akademik Başarı ve Tutuma Etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44(1), 659-701. https://doi.org/659-701(2024)
  • Van, L. K., Dang, T. A., Pham, D. B. T., Vo, T. T. N., & Pham, V. P. H. (2021). The Effectiveness of Using Technology in Learning English. AsiaCALL Online Journal, 12(2), 24-40. Retrieved from https://asiacall.info/acoj/index.php/journal/article/view/26
  • Vella, E.J., Turesky, E.F. and Hebert, J. (2016), "Predictors of academic success in web-based courses: age, GPA, and instruction mode", Quality Assurance in Education, Vol. 24 No. 4, pp. 586-600. https://doi.org/10.1108/QAE-08-2015-0035
  • Wang, S., & Vasques, C. (2012). Web 2.0 and second language learning: What does the research tell us? Calico Journal, 29(3), 412. https://doi.org/10.11139/cj.29.3.412-430
  • Wei, N., Fielden, K. & Joyce, D. (2013). Web 2.0 usage among New Zealand learners: Findings on gender difference. Journal of Applied Computing and Information Technology, 17(1). http://www.citrenz.ac.nz/jacit/JACIT1701/2013Wei_Gender.html
  • Wen-Hao, D. H., & Denice W. H., & Sun, J. Y. (2013). Gender divide and acceptance of collaborative Web 2.0 applications for learning in higher education,The Internet and Higher Education, 16 , 57-65. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2012.02.001.
  • Yussiff, A. S., Ahmad, W. F. W. & Oxley, A. (2013). An exploration of Social Media Technologies and their potential uses in Higher Educational Institutions: A case study of Universiti Teknologi PETRONAS, IEEE Conference on e-Learning, e-Management and e-Services, 57(8), 7-12. https://doi: 10.1109/IC3e.2013.6735957.
  • Zulkarnain, N. S., & Yunus, M. M. (2023). Primary Teachers’ Perspectives on Using Artificial Intelligence Technology in English as a Second Language Teaching and Learning: A Systematic Review. International Journal of Academic Research in Progressive Education and Development, 12(2), 861–875.
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Instructional Technologies
Journal Section Eğitim Bilimleri
Authors

Oğuzhan Sert 0009-0005-5687-6815

Alper Yetkiner 0000-0001-8213-9732

Publication Date April 30, 2025
Submission Date February 26, 2025
Acceptance Date April 1, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 9 Issue: 20

Cite

APA Sert, O., & Yetkiner, A. (2025). İngilizce Öğretiminde Web 2.0 Araçları Kullanımının Öğrencilerin Akademik Başarıları Üzerindeki Etkisi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 9(20), 31-47. https://doi.org/10.57135/jier.1647094

The Aim of The Journal

The Journal of Interdisciplinary Educational Researches (JIER) published by the Interdisciplinary Educational and Research Association (JIER)A) is an internationally eminent journal.

JIER, a nonprofit, nonprofit NGO, is concerned with improving the education system within the context of its corporate objectives and social responsibility policies. JIER, has the potential to solve educational problems and has a strong gratification for the contributions of qualified scientific researchers.

JIER has the purpose of serving the construction of an education system that can win the knowledge and skills that each individual should have firstly in our country and then in the world. In addition, JIER serves to disseminate the academic work that contributes to the professional development of teachers and academicians, offering concrete solutions to the problems of all levels of education, from preschool education to higher education.

JIER has the priority to contribute to more qualified school practices. Creating and managing content within this context will help to advance towards the goal of being a "focus magazine" and "magazine school", and will also form the basis for a holistic view of educational issues. It also acts as an intermediary in the production of common mind for sustainable development and education