Bu araştırma, İngilizce öğretiminde Web 2.0 araçları kullanımının öğrencilerin akademik başarıları üzerindeki etkilerini incelemeyi hedeflemektedir. Araştırma, 2023-2024 eğitim-öğretim yılında, Kilis ilindeki bir lisenin 9. sınıf öğrencileri üzerinde yürütülmüş olup, deneysel araştırma deseni benimsenmiştir. Öğrenciler, benzer başarı seviyelerine sahip iki gruba ayrılmıştır: Deney grubu, Web 2.0 araçlarıyla desteklenen bir öğretim sürecine tabi tutulurken, kontrol grubu geleneksel öğretim yöntemleriyle eğitim almıştır. Araştırmanın odak noktası, Türkiye Cumhuriyeti Milli Eğitim Bakanlığı tarafından belirlenen 9. sınıf İngilizce öğretim programındaki "Human in Nature" ünitesidir. Araştırmada, veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen bir İngilizce akademik başarı testi kullanılmıştır. Test, her iki gruba da öğretim öncesinde ön test olarak uygulanmış ve öğrencilerin başlangıçtaki başarı düzeyleri belirlenmiştir. Deney grubuna Web 2.0 araçlarıyla zenginleştirilmiş bir öğretim süreci uygulanmış, kontrol grubunda ise geleneksel öğretim yöntemleri kullanılmıştır. Eğitim süreci tamamlandıktan sonra, her iki gruba da son test uygulanarak öğretim sürecinin etkileri değerlendirilmiştir. Araştırma bulguları, Web 2.0 araçlarının deney grubunun akademik başarılarında anlamlı bir artışa neden olduğunu ortaya koymaktadır. Ayrıca, cinsiyet değişkeni açısından yapılan analizlerde, deney grubunda kız öğrencilerin lehine istatistiksel olarak anlamlı bir fark gözlemlenmiştir. Bununla birlikte, kontrol grubunda cinsiyetin akademik başarı üzerindeki etkisi anlamlı bulunmamıştır. Bu sonuçlar, Web 2.0 araçlarının İngilizce öğretiminde öğrencilerin akademik başarılarını artırmada etkili bir pedagojik araç olduğunu göstermektedir. Eğitimcilerin, teknolojik gelişmelere ayak uydurarak bu araçları öğretim süreçlerine uyumlaştırması gerektiği vurgulanmaktadır. Ayrıca, araştırma, Web 2.0 araçlarının yalnızca İngilizce öğretiminde değil, diğer branşlarda da öğrenme deneyimlerini zenginleştirmek için etkin bir şekilde kullanılabileceğine işaret etmektedir. Gelecekte, cinsiyet değişkeninin daha derinlemesine incelenmesi gerektiği ifade edilmektedir.
This study aims to examine the effects of using Web 2.0 tools on students' academic achievement in English language teaching. The research was conducted during the 2023-2024 academic year with 9th grade students from a high school in Kilis, Turkey, adopting an experimental research design. The students were divided into two groups with similar achievement levels: the experimental group, which was exposed to a teaching process supported by Web 2.0 tools, and the control group, which received instruction using traditional teaching methods. The focus of the study was the "Human in Nature" unit from the 9th grade English curriculum as defined by the Ministry of National Education (MNE) of Turkey. In the study, a custom English academic achievement test developed by the researcher was used as the data collection tool. The test was administered as a pre-test to both groups before the teaching process to assess their initial achievement levels. The experimental group underwent a teaching process enhanced with Web 2.0 tools, while the control group received traditional instruction. After the teaching process, both groups were given the same test as a post-test to assess the effects of the teaching methods. The findings of the study indicate that the use of Web 2.0 tools led to a significant increase in the academic achievement of the experimental group. Furthermore, analyses based on gender showed a statistically significant difference in favor of female students in the experimental group, whereas no significant gender-related differences were observed in the control group. These results suggest that Web 2.0 tools are an effective pedagogical tool for enhancing students' academic achievement in English language teaching. It is emphasized that educators should adapt to technological advancements and integrate these tools into their teaching processes. Additionally, the study suggests that Web 2.0 tools can be effectively used not only in English language teaching but also to enrich learning experiences in other subject areas. Finally, the study indicates that further research is needed to explore the role of gender in academic achievement in more depth.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Instructional Technologies |
| Journal Section | Eğitim Bilimleri |
| Authors | |
| Publication Date | April 30, 2025 |
| Submission Date | February 26, 2025 |
| Acceptance Date | April 1, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 20 |
The Aim of The Journal
The Journal of Interdisciplinary Educational Researches (JIER) published by the Interdisciplinary Educational and Research Association (JIER)A) is an internationally eminent journal.
JIER, a nonprofit, nonprofit NGO, is concerned with improving the education system within the context of its corporate objectives and social responsibility policies. JIER, has the potential to solve educational problems and has a strong gratification for the contributions of qualified scientific researchers.
JIER has the purpose of serving the construction of an education system that can win the knowledge and skills that each individual should have firstly in our country and then in the world. In addition, JIER serves to disseminate the academic work that contributes to the professional development of teachers and academicians, offering concrete solutions to the problems of all levels of education, from preschool education to higher education.
JIER has the priority to contribute to more qualified school practices. Creating and managing content within this context will help to advance towards the goal of being a "focus magazine" and "magazine school", and will also form the basis for a holistic view of educational issues. It also acts as an intermediary in the production of common mind for sustainable development and education