The
purpose of this research is to identify the perception of homework through the
instrument of metaphors and pictures, formed by fourth grade students. Being
one of the qualitive researchs method "The İnterpretative Phenomenological
analysis" was used in this research. In
accordance with this purpose, 40 students (55% females - 45% males.) students;
studying in Pendik/ İstanbul are included . The research data is composed with
metaptors and pictures created by students. As a data collection tool, forms
are used, consisting of fields where students write metaphors, draw pictures
and explain correctly. Contend analysis method is used to analysis the data. On
the data analysis, it is concluded that students, participated in the research,
think that homeworks are the most enjoyful activity (25%). Besides; in the
pictures students drew related to homework, it is clear that, homework is a
kind of educational activity (27.5%). Accordingly, it can be concluded that
students persieve homeworks as an aducational and enjoyful activity.
Bu araştırmanın amacı ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin
ev ödevlerine ilişkin algılarının ürettikleri metaforlar ve çizdikleri resimler
aracılığı ile belirlenmesidir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden
olgubilim (fenomoloji) kullanılmıştır. Bu amaçla çalışmaya İstanbul ili Pendik
ilçesinde öğrenim görmekte olan 40 (%55’i kız, %45’i erkek) öğrenci dahil edilmiştir.
Araştırma verilerini öğrencilerin ev ödevlerine ilişkin ürettikleri metaforlar
ve ev ödevlerine ilişkin çizmiş oldukları resimler oluşturmaktadır. Veri
toplama aracı olarak öğrencilerin ev ödevlerine ilişkin metaforlarını yazacağı
ve ev ödevlerine ilişkin resim çizerek resimlerini açıklayacakları alanlardan
oluşan bir form kullanılmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi
kullanılmıştır. Veri analizi sonucunda çalışmaya katılan öğrencilerin ev
ödevlerine ilişkin metaforları incelendiğinde ev ödevlerini en çok keyifli bir
etkinlik (%25) olarak gördükleri sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca öğrencilerin ev
ödevlerine ilişkin çizmiş oldukları resimlerde ise ev ödevlerini en çok eğitim
materyali olarak (%27,5) algıladıkları sonucuna ulaşılmıştır. Buna göre ilkokul
öğrencilerinin ev ödevlerini en çok keyifli bir etkinlik olarak gördükleri ve
eğitim materyalleri ile ilişkilendirdikleri sonucuna ulaşılabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 7, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 Issue: 1 |
The published articles in JIETP are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License