Bu araştırmada sekizinci sınıf öğrencilerle uzaktan eğitim şeklinde yürütülen T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersinin etkililiğini ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Araştırma, nicel araştırma kapsamında yarı-deneysel olarak öntest-sontest kontrol gruplu model kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma grubu 15’i erkek 16’sı ise kız öğrenci olmak üzere toplam 31 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma beş hafta boyunca her hafta üç ders saati şeklinde yürütülmüştür. Kontrol grubuna dersler yüz yüze işlenirken deney grubuyla dersler uzaktan eğitim şeklinde yürütülmüştür. Araştırma, yaz tatilinde gerçekleştirilmiştir. Bu araştırma, öğrencilerin yüz yüze ve uzaktan şeklinde gerçekleştirilecek olan eğitimlere katılabilecekleri en uygun zaman dilimi yaz tatili olduğu için yaz tatilinde yürütülmüştür. Araştırmanın sonuçlarına göre uzaktan eğitimle yürütülen T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersinin sekizinci sınıf öğrencilerin akademik başarıları üzerinde olumlu yönde bir artış sağlamadığı tespit edilmiştir. Bu noktadan hareketle uzaktan eğitim uygulamalarının yüz yüze eğitim kadar öğrencilerin başarısına katkı sağlamadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu durum dikkate alınarak uzaktan eğitim sürecine yönelik bir takım öneriler getirilmiştir.
In this research, it is aimed to reveal the effectiveness of the History of Revolution and Kemalism course conducted with distance education with eighth grade students. The research was carried out as a quasi-experimental pretest-posttest control group model within the scope of quantitative research. The research group consists of a total of 31 students, 15 boys and 16 girls. The research was carried out in the form of three lesson hours each week for five weeks. While the lessons were taught face-to-face to the control group, the lessons were conducted in the form of distance education with the experimental group. The research was carried out during the summer holiday. This research was carried out during the summer holiday, since the most appropriate time period for students to participate in face-to-face and distance education is summer holiday. According to the results of the research, it was determined that the History of Revolution and Kemalism course conducted with distance education did not provide a positive increase on the academic achievement of the students. From this point of view, it has been concluded that distance education applications do not contribute to the success of students as much as face-to-face education. Considering this situation, a number of suggestions have been made for the distance education process.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 4 Issue: 1 |
The published articles in JIETP are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License