Review
BibTex RIS Cite
Year 2023, Volume: 5 Issue: 1, 1 - 10, 01.06.2023
https://doi.org/10.47157/jietp.1178915

Abstract

References

  • Akbulut, Y. (2013). Çocuk ve ergenlerde bilgisayar ve internet kullanımının gelişimsel sonuçları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 53-68.
  • APA Dictionary of Psychology. (2022). Giftedness. Retrieved from https://dictionary.apa.org/giftedness
  • Ataman, A. (2012, Nisan). Üstün yetenekli çocuk kimdir. Geleceğin Mimarları Üstün Yetenekliler Sempozyumu. Namık Kemal Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu, Tekirdağ.
  • Bilgiç, H. G., Duman, D., & Seferoğlu, S. S. (2011). Dijital yerlilerin özellikleri ve çevrim içi ortamların tasarlanmasındaki etkileri. Akademik Bilişim, 2(4), 1-7.
  • Bleeker, K. (2020, 22 April). Parenting and digital media: The importance of positive digital media role modeling for children. Parenting for a Digital Future. Retrieved from https://blogs.lse.ac.uk/parenting4digitalfuture/2020/04/22/media-role-modeling-for-children/
  • Bremer, J., & Rauch P. (1998). Children and computers: Risks and benefits. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 37(5), 559-560.
  • Canbek, G., & Sağıroğlu, Ş. (2007). Çocuklar ve gençlerin bilgisayar ve internet güvenliği. Politeknik Dergisi, 10(1), 33-39.
  • Ceyhan, E., & Ceyhan, A. A. (2011). Çocuk ve ergenlerde bilgisayar ve internet kullanımının gelişimsel sonuçları. A. Kuzu (Ed.). Bilgisayar II (ss. 165-188). Eskisehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Christensen, H. S. (2011). Political activities on the internet: Slacktivism or political participation by other means?. First Monday. 16(2).
  • Çağlar, D. (2004). Üstün zekâlı çocukların özellikleri. M. R. Şirin, A. Kulaksızoğlu & A. E. Bilgili (Eds.), Üstün yetenekli çocuklar seçilmiş makaleler kitabı (ss. 316–334). İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Çelen, F. K., Çelik, A., & Seferoğlu, S. S. (2011, Şubat). Çocukların internet kullanımları ve onları bekleyen çevrim-içi riskler. XIII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri. İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Davaslıgil, U. (2004). Üstün olma niteliği kazanma. M. R. Şirin, A. Kulaksızoğlu & A. E. Bilgili (Eds.). Üstün yetenekli çocuklar seçilmiş makaleler kitabı (ss. 283-288). İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Davis, G. A., Rimm, S. B., & Siegle, D. (2011). Education of the gifted and talented (6th ed.). New Jersey: Pearson.
  • Eraslan Çapan, B. (2010). Öğretmen adaylarının üstün yetenekli öğrencilere ilişkin metaforik algıları. Journal of International Social Research, 3(12), 140-154.
  • Eşgi, N. (2013). Dijital yerli çocukların ve dijital göçmen ebeveynlerinin internet bağımlılığına ilişkin algılarının karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28- 3), 181-194.
  • Gagné, F. (1985). Giftedness and talent: Reexamining a reexamination of the definitions. Gifted Child Quarterly, 29(3), 103-112.
  • Gardner, H. (1999). Intelligence reframed: Multiple intelligences for the 21st century. New York: Basic Books.
  • Graboyes, A. S. (2007). No gifted student left behind: Building a high school library media center for the gifted student. Gifted Child Today, 30(2), 42-51.
  • Grant, J. I. (2019). Safer Internet Day 2019-driving widespread change online. Access, 33(1), 42-44.
  • Griffith, S. F., & Arnold, D. H. (2019). Home learning in the new mobile age: Parent–child interactions during joint play with educational apps in the US. Journal of Children and Media, 13(1), 1-19.
  • Hasebrink, U., Livingstone, S., Haddon, L., & Ólafsson, K. (2009) Comparing children’s online opportunities and risks across Europe: Cross-national comparisons for EU Kids Online (2nd ed.). LSE, London: EU Kids Online
  • Haugland, S.W., & Wright, J. L. (1997). Young children and technology: A world of discovery. New York: Allyn & Bacon.
  • Heitner, D. (2016). Screenwise: Helping kids thrive (and survive) in their digital world. New York: Bibliomotion.
  • Heyder, A., Bergold, S., & Steinmayr, R. (2018). Teachers’ knowledge about intellectual giftedness: A first look at levels and correlates. Psychology Learning & Teaching, 17(1), 27-44.
  • ISTE (2015). CT leadership toolkit. International society for technology in education. Retrieved from http://www.iste.org/docs/ct-documents/ct-leadershipt-toolkit.pdf?sfvrsn=4.
  • Jaušovec, N. (2000). Differences in cognitive processes between gifted, intelligent, creative, and average individuals while solving complex problems: An EEG study. Intelligence, 28(3), 213-237.
  • Kaya, F., Erdoğan, R., & Çağlayan, Y. (2014). Üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin okul yaşam kaliteleri ve arkadaşlık ilişkilerinin karşılaştırılması. Türk Üstün Zekâ ve Eğitim Dergisi, 4(2), 107-125.
  • King, S. A. (1996, December). ls the internet addictive, or are addicts using the internet? Retrieved from http://giovanni-2000.tripod.com/mesh/selfaddict.html
  • Kirmit, S., Dönmez, I., & Çataltaş, H. E. (2018). Üstün yetenekli öğrencilerin bilgisayarca düsünme becerilerinin incelenmesi. Journal of STEAM Education, 1(2), 17-26.
  • Kirschner, P.A., & van Merriënboer, J. G. (2013). Do learners really know best? Urban legends in education. Educational Psychologist, 48(3), 169-183.
  • Livingstone, S., Winther, D. K., & Saeed, M. (2019). Global kids online comparative report. Florence: UNICEF Office of Research.
  • McLuhan, M., & Fiore, Q. (1967). The medium is the message. New York, 123(1), 126-128.
  • OFCOM (2019). Children and parents: Media use and attitudes report 2019. Retrieved from https://www.OFCOM.org.uk/_data/assets/pdf_file/0023/190616/children-media-use-attitudes-2019-report.pdf.
  • Oğurlu, Ü., & Yaman, Y. (2010). Üstün zekâlı/yetenekli çocuklar ve iletişim. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28), 213-223.
  • Özbay, Y., & Palancı, M. (2011). Üstün yetenekli çocuk ve ergenlerin psikososyal özellikleri. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (22), 89-108.
  • Pala, A. (2006). İlköğretim birinci kademe öğretmenlerinin eğitim teknolojilerine yönelik tutumları. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16, 177-188.
  • Papert, S. (1996). An exploration in the space of mathematics educations. International Journal of Computers for Mathematical Learning, 1(1), 95-123.
  • Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On The Horizon, 9(5), 1-6.
  • Prensky, M. (2003). Has growing up digital and extensive video game playing affected younger military personnel’s skill sets?. I/ITSEC.
  • Renzulli, J. S. (1978). What makes giftedness? Reexamining a definition. Phi Delta Kappan, 60(3), 180-184.
  • Smith, B.W., Dempsey, A.G., Jackson, S.E., Olenchak, F.R., & Gaa, J. (2012). Cyberbullying among gifted children. Gifted Education International, 28(1), 112-126.
  • Soltani, P., & Morice, A. H. (2020). Augmented reality tools for sports education and training. Computers and Education, 155, 1-17.
  • Şahin, F. (2012). Sınıf öğretmenlerinin üstün yetenekli öğrenciler ve özellikleri hakkında bilgi düzeylerini artırmaya yönelik bir eğitim programının etkililiği (Doktora Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından erişildi (Tez No: 293111).
  • Tel, Ü., & Köksalan, B. (2009). Günümüzde yeni bir boş zaman aktivitesi olarak internet: Öğretim üyeleri örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(28), 262-272.
  • Thomas, J.O., Odemwingie, O.C., Saunders, Q., & Watlerd, M. (2015). Understanding the difficulties African-American middle school girls face while enacting computational algorithmic thinking in the context of game design. Journal of Computer Science and Information Technology, 3(1), 15-33.
  • Thompson, L.A., & Oehlert, J. (2010). The etiology of giftedness. Learning and individual Differences, 20(4), 298-307.
  • Tuncer, N. (2000). Çocuk ve internet kullanımı. Türk Kütüphaneciliği, 14(2), 205-212.
  • Türk Dil Kurumu (2011). Genel açıklamalı sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Tüzün, Ü. (2002). Gelişen iletişim araçlarının çocuk ve gençlerin etkileşimi üzerine etkisi. Düşünen Adam Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Dergisi, 15(1), 46-50.
  • UNICEF (2017). Dijital bir dünyada çocuklar. Retrieved from http://www.unicef.org.tr/files/bilgimerkezi/doc/SOWC_2017_SUM_TR.pdf
  • Van Tassel-Baska, J., & Stambaugh, T. (2005). Challenges and possibilities for serving gifted learners in the regular classroom. Theory Into Practice, 44(3), 211-217.
  • Winner, E. (1996). Gifted children: Myths and realities. New York: Basic Books.
  • Yaman, F. (2018). Türkiye'deki ebeveynlerin dijital ebeveynlik öz yeterliklerinin incelenmesi ((Doktora Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından erişildi (Tez No: 532545).
  • Yay, M. (2019). Dijital ebeveynlik. İstanbul: Yeşilay Yayınları.
  • Yurdakul, I. K., Dönmez, O., Yaman, F., & Odabaşı, H. F. (2013). Dijital ebeveynlik ve değişen roller. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 12(4), 883- 896.

Digital Parenting and Digital Childhood: Raising Gifted Children Born into the Digital Age

Year 2023, Volume: 5 Issue: 1, 1 - 10, 01.06.2023
https://doi.org/10.47157/jietp.1178915

Abstract

In an age when technology is effective in many areas, it's unreasonable to keep kids away from it. Children born in the age of technology, who share their photos against their will from birth, do not hesitate to use technological devices and have the curiosity and ability to use multiple digital media at once. They use digital media and devices as creative, productive, and problem-solving tools. They need direction. Parents and teachers need skills and attitudes to help children use technology positively. Digital parenting and media guidance as new parent roles reflect this perspective. The digital parenting perspective says it's not true to keep kids away from media and devices by focusing on the negatives. Instead of focusing on the adverse effects of technology, he suggests teaching children how to use digital media and tools to solve daily problems. The digital parenting approach seems more stimulating for children and adults. We need children who understand digital tools better than us in today's world, where problems can't be solved without technology. The research focused on the positive effects of technology on children in terms of "being the parent of gifted children born in the digital age" It allows them to use this content rationally to create new content and share it with new social connections. This research may contribute to social sciences by shedding light on digitalization, gifted children, and related applications.

References

  • Akbulut, Y. (2013). Çocuk ve ergenlerde bilgisayar ve internet kullanımının gelişimsel sonuçları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 53-68.
  • APA Dictionary of Psychology. (2022). Giftedness. Retrieved from https://dictionary.apa.org/giftedness
  • Ataman, A. (2012, Nisan). Üstün yetenekli çocuk kimdir. Geleceğin Mimarları Üstün Yetenekliler Sempozyumu. Namık Kemal Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu, Tekirdağ.
  • Bilgiç, H. G., Duman, D., & Seferoğlu, S. S. (2011). Dijital yerlilerin özellikleri ve çevrim içi ortamların tasarlanmasındaki etkileri. Akademik Bilişim, 2(4), 1-7.
  • Bleeker, K. (2020, 22 April). Parenting and digital media: The importance of positive digital media role modeling for children. Parenting for a Digital Future. Retrieved from https://blogs.lse.ac.uk/parenting4digitalfuture/2020/04/22/media-role-modeling-for-children/
  • Bremer, J., & Rauch P. (1998). Children and computers: Risks and benefits. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 37(5), 559-560.
  • Canbek, G., & Sağıroğlu, Ş. (2007). Çocuklar ve gençlerin bilgisayar ve internet güvenliği. Politeknik Dergisi, 10(1), 33-39.
  • Ceyhan, E., & Ceyhan, A. A. (2011). Çocuk ve ergenlerde bilgisayar ve internet kullanımının gelişimsel sonuçları. A. Kuzu (Ed.). Bilgisayar II (ss. 165-188). Eskisehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Christensen, H. S. (2011). Political activities on the internet: Slacktivism or political participation by other means?. First Monday. 16(2).
  • Çağlar, D. (2004). Üstün zekâlı çocukların özellikleri. M. R. Şirin, A. Kulaksızoğlu & A. E. Bilgili (Eds.), Üstün yetenekli çocuklar seçilmiş makaleler kitabı (ss. 316–334). İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Çelen, F. K., Çelik, A., & Seferoğlu, S. S. (2011, Şubat). Çocukların internet kullanımları ve onları bekleyen çevrim-içi riskler. XIII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri. İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Davaslıgil, U. (2004). Üstün olma niteliği kazanma. M. R. Şirin, A. Kulaksızoğlu & A. E. Bilgili (Eds.). Üstün yetenekli çocuklar seçilmiş makaleler kitabı (ss. 283-288). İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Davis, G. A., Rimm, S. B., & Siegle, D. (2011). Education of the gifted and talented (6th ed.). New Jersey: Pearson.
  • Eraslan Çapan, B. (2010). Öğretmen adaylarının üstün yetenekli öğrencilere ilişkin metaforik algıları. Journal of International Social Research, 3(12), 140-154.
  • Eşgi, N. (2013). Dijital yerli çocukların ve dijital göçmen ebeveynlerinin internet bağımlılığına ilişkin algılarının karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28- 3), 181-194.
  • Gagné, F. (1985). Giftedness and talent: Reexamining a reexamination of the definitions. Gifted Child Quarterly, 29(3), 103-112.
  • Gardner, H. (1999). Intelligence reframed: Multiple intelligences for the 21st century. New York: Basic Books.
  • Graboyes, A. S. (2007). No gifted student left behind: Building a high school library media center for the gifted student. Gifted Child Today, 30(2), 42-51.
  • Grant, J. I. (2019). Safer Internet Day 2019-driving widespread change online. Access, 33(1), 42-44.
  • Griffith, S. F., & Arnold, D. H. (2019). Home learning in the new mobile age: Parent–child interactions during joint play with educational apps in the US. Journal of Children and Media, 13(1), 1-19.
  • Hasebrink, U., Livingstone, S., Haddon, L., & Ólafsson, K. (2009) Comparing children’s online opportunities and risks across Europe: Cross-national comparisons for EU Kids Online (2nd ed.). LSE, London: EU Kids Online
  • Haugland, S.W., & Wright, J. L. (1997). Young children and technology: A world of discovery. New York: Allyn & Bacon.
  • Heitner, D. (2016). Screenwise: Helping kids thrive (and survive) in their digital world. New York: Bibliomotion.
  • Heyder, A., Bergold, S., & Steinmayr, R. (2018). Teachers’ knowledge about intellectual giftedness: A first look at levels and correlates. Psychology Learning & Teaching, 17(1), 27-44.
  • ISTE (2015). CT leadership toolkit. International society for technology in education. Retrieved from http://www.iste.org/docs/ct-documents/ct-leadershipt-toolkit.pdf?sfvrsn=4.
  • Jaušovec, N. (2000). Differences in cognitive processes between gifted, intelligent, creative, and average individuals while solving complex problems: An EEG study. Intelligence, 28(3), 213-237.
  • Kaya, F., Erdoğan, R., & Çağlayan, Y. (2014). Üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin okul yaşam kaliteleri ve arkadaşlık ilişkilerinin karşılaştırılması. Türk Üstün Zekâ ve Eğitim Dergisi, 4(2), 107-125.
  • King, S. A. (1996, December). ls the internet addictive, or are addicts using the internet? Retrieved from http://giovanni-2000.tripod.com/mesh/selfaddict.html
  • Kirmit, S., Dönmez, I., & Çataltaş, H. E. (2018). Üstün yetenekli öğrencilerin bilgisayarca düsünme becerilerinin incelenmesi. Journal of STEAM Education, 1(2), 17-26.
  • Kirschner, P.A., & van Merriënboer, J. G. (2013). Do learners really know best? Urban legends in education. Educational Psychologist, 48(3), 169-183.
  • Livingstone, S., Winther, D. K., & Saeed, M. (2019). Global kids online comparative report. Florence: UNICEF Office of Research.
  • McLuhan, M., & Fiore, Q. (1967). The medium is the message. New York, 123(1), 126-128.
  • OFCOM (2019). Children and parents: Media use and attitudes report 2019. Retrieved from https://www.OFCOM.org.uk/_data/assets/pdf_file/0023/190616/children-media-use-attitudes-2019-report.pdf.
  • Oğurlu, Ü., & Yaman, Y. (2010). Üstün zekâlı/yetenekli çocuklar ve iletişim. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28), 213-223.
  • Özbay, Y., & Palancı, M. (2011). Üstün yetenekli çocuk ve ergenlerin psikososyal özellikleri. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (22), 89-108.
  • Pala, A. (2006). İlköğretim birinci kademe öğretmenlerinin eğitim teknolojilerine yönelik tutumları. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16, 177-188.
  • Papert, S. (1996). An exploration in the space of mathematics educations. International Journal of Computers for Mathematical Learning, 1(1), 95-123.
  • Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On The Horizon, 9(5), 1-6.
  • Prensky, M. (2003). Has growing up digital and extensive video game playing affected younger military personnel’s skill sets?. I/ITSEC.
  • Renzulli, J. S. (1978). What makes giftedness? Reexamining a definition. Phi Delta Kappan, 60(3), 180-184.
  • Smith, B.W., Dempsey, A.G., Jackson, S.E., Olenchak, F.R., & Gaa, J. (2012). Cyberbullying among gifted children. Gifted Education International, 28(1), 112-126.
  • Soltani, P., & Morice, A. H. (2020). Augmented reality tools for sports education and training. Computers and Education, 155, 1-17.
  • Şahin, F. (2012). Sınıf öğretmenlerinin üstün yetenekli öğrenciler ve özellikleri hakkında bilgi düzeylerini artırmaya yönelik bir eğitim programının etkililiği (Doktora Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından erişildi (Tez No: 293111).
  • Tel, Ü., & Köksalan, B. (2009). Günümüzde yeni bir boş zaman aktivitesi olarak internet: Öğretim üyeleri örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(28), 262-272.
  • Thomas, J.O., Odemwingie, O.C., Saunders, Q., & Watlerd, M. (2015). Understanding the difficulties African-American middle school girls face while enacting computational algorithmic thinking in the context of game design. Journal of Computer Science and Information Technology, 3(1), 15-33.
  • Thompson, L.A., & Oehlert, J. (2010). The etiology of giftedness. Learning and individual Differences, 20(4), 298-307.
  • Tuncer, N. (2000). Çocuk ve internet kullanımı. Türk Kütüphaneciliği, 14(2), 205-212.
  • Türk Dil Kurumu (2011). Genel açıklamalı sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Tüzün, Ü. (2002). Gelişen iletişim araçlarının çocuk ve gençlerin etkileşimi üzerine etkisi. Düşünen Adam Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Dergisi, 15(1), 46-50.
  • UNICEF (2017). Dijital bir dünyada çocuklar. Retrieved from http://www.unicef.org.tr/files/bilgimerkezi/doc/SOWC_2017_SUM_TR.pdf
  • Van Tassel-Baska, J., & Stambaugh, T. (2005). Challenges and possibilities for serving gifted learners in the regular classroom. Theory Into Practice, 44(3), 211-217.
  • Winner, E. (1996). Gifted children: Myths and realities. New York: Basic Books.
  • Yaman, F. (2018). Türkiye'deki ebeveynlerin dijital ebeveynlik öz yeterliklerinin incelenmesi ((Doktora Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından erişildi (Tez No: 532545).
  • Yay, M. (2019). Dijital ebeveynlik. İstanbul: Yeşilay Yayınları.
  • Yurdakul, I. K., Dönmez, O., Yaman, F., & Odabaşı, H. F. (2013). Dijital ebeveynlik ve değişen roller. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 12(4), 883- 896.
There are 55 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Ercan Küçükoba 0000-0002-9274-7739

Publication Date June 1, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Küçükoba, E. (2023). Digital Parenting and Digital Childhood: Raising Gifted Children Born into the Digital Age. Journal of Interdisciplinary Education: Theory and Practice, 5(1), 1-10. https://doi.org/10.47157/jietp.1178915

 The published articles in JIETP are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License