Critical thinking skills, which are among the skills
of 21st century, are important in terms of acquiring the right information. A
teacher who is interested in STEM education and who develops in this field may
have a different tendency to think critically. In this context, 76 teachers who
were trained in STEM, Arduino or Robotics; It was aimed to determine whether
there is a difference in critical thinking trend levels, age, professional
experience and gender.In the research findings, it can be said that the
teachers who have STEM education generally have a tendency to think critically
in the upper middle level, and the subscale scores are ranked as Curiosity,
Analytity, Open Idea, Systematicness, Self Confidence and Rightness Search.
When the teachers who take STEM education are examined according to their age
groups, It can be said that the 31-35 age group has higher open mindedness than
the 22-30 age group. In the subscale of curiosity, it is seen that the people
aged 36 and over are more curious than the ones aged 31-35 and 22-30. In
addition, it can be said that the tendency of critical thinking of teachers
aged 36 and over in the subscale of curiosity is higher level than that of
younger ones, and this is the effect of deepening the related field. When the teachers who take STEM education are
examined according to their professional experience; 21 years and over group,
11-20 years and 0-10 years groups have been observed to be more secure than the
groups. In the subscale of curiosity, it is observed that the group of 21 years
and over is more curious than the group of 0-10 years. When the teachers who take STEM education are
examined according to sex; in analytical and self-confidence subscales, men
were found to be in favor of teachers.
21. yy becerileri arasında yer alan
eleştirel düşünme becerisi, günümüzde doğru bilginin edinilmesi açısından
önemlidir. STEM eğitimine ilgi duyan ve bu alanda kendini geliştiren bir
öğretmenin eleştirel düşünme eğilimi de farklı olabilir. Bu bağlamda STEM,
Arduino veya Robotik eğitimi alan 76 öğretmenin; eleştirel düşünme eğilim
düzeylerini belirleme, yaş, mesleki deneyim ve cinsiyet açısından fark olup
olmadığını belirlemek amaçlanmıştır. Araştırma bulgularında, STEM eğitimi alan
öğretmenlerin genel olarak orta üstü seviyede eleştirel düşünme eğilimlerine
sahip oldukları, alt boyutlarda alınan puanların yüksekten aza doğru
Meraklılık, Analitiklik, Açık Fikirlilik, Sistematiklik, Kendine Güven ve
Doğruyu Arama şeklinde sıralandığı söylenebilir. STEM Eğitimi alan
öğretmenlerin, eleştirel düşünme eğilimleri yaş gruplarına bağlı olarak
incelendiğinde; 31-35 yaş gruptakilerin, 22-30 yaş gruptakilere göre daha
yüksek açık fikirliliğe sahip oldukları, meraklılık alt boyutunda ise 36 yaş ve
üstü gruptakilerin, 31-35 yaş ve 22-30
yaş gruptakilere göre daha meraklı oldukları görülmüştür. Ayrıca
meraklılık alt boyutunda 36 yaş ve üstü öğretmenlerin eleştirel düşünme
eğilimlerinin kendilerinden daha genç olanlara göre yüksek seviyede olmasının
ilgili alanda derinleşmenin etkisi olarak söylenebilir. STEM Eğitimi alan
öğretmenlerin, eleştirel düşünme eğilimleri mesleki deneyime bağlı olarak
incelendiğinde; 21 yıl ve üzeri grubun, 11-20 yıl ve 0-10 yıl mesleki deneyime
sahip gruplardakilere göre kendilerine daha çok güvendikleri tespit edilmiş ve
meraklılık boyutunda 21 yıl ve üstü mesleki deneyime sahip gruptakilerin, 0-10 yıl arası mesleki deneyime
sahip gruptakilere göre daha meraklı oldukları gözlenmiştir. STEM Eğitimi alan
öğretmenlerin, eleştirel düşünme eğilimleri cinsiyete bağlı olarak
incelendiğinde; analitiklik ve kendine güven boyutlarında farklılık olduğu
ortaya çıkmış ve erkeklerin lehine olduğu görülmüştür.
Eleştirel Düşünme STEM Eğitimi Öğretmenlerin Eleştirel Düşünmesi STEM Eğitimi Alan Öğretmenler
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | February 12, 2019 |
Acceptance Date | October 7, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 2 |