Bu araştırma, ortaokullarda mevcut sınıf geçme uygulamasına yönelik öğretmen görüş, düşünce ve önerilerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Katılımcılar 2023-2024 öğretim yılı birinci döneminde Kahramanmaraş İlinin Onikişubat İlçesinin farklı ortaokullarında görev yapan 16 branş öğretmenidir. Katılımcılar amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örnekleme tekniğine göre belirlenmiştir. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmış ve betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonunda mevcut ortaokul sınıf geçme uygulamasının faydaları olarak; öğrencilerde bir şekilde üst sınıfa geçeceğini bilmenin oluşturduğu psikolojik rahatlık ve okula devam etme eğilimlerini pekiştirdiği görülmüştür. Ayrıca, mevcut yönetmeliğin sınırlılıkları açısından sınıf geçmeyi kolaylaştırdığı, bunun sonucu olarak birçok kazanım eksiğiyle bir üst sınıfa geçen öğrencilerin sınıf içerisinde öğretmen otoritesini zayıflattığı, sınıf yönetimini güçleştirdiği, öğretmenleri; öğretimin planlanması ve uygulanması sürecinde zorladığı, yöntem ve tekniklerin seçiminde kısıtladığı, alternatif ölçme değerlendirme tekniklerini kullanmalarında engel oluşturduğu ve bu öğrencilerin LGS, YKS gibi merkezi sınavlarda başarısız olmalarına neden olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Ortaokul öğretmenleri mevcut uygulamadan kaynaklanan sorunların çözümü için sınıf geçme yönetmeliğinde gerekli düzenlemelerin yapılması ve sınıf tekrarının göstermelik değil gerçekten uygulanmasına yönelik önerilerde bulunmuştur.
This research was conducted to determine teachers' opinions, thoughts and suggestions regarding the current grade passing practice in secondary schools. In the research, case study design, one of the qualitative research methods, was used. Participants are 16 secondary school branch teachers working in different secondary schools in Onikişubat District of Kahramanmaraş Province in the first semester of the 2023-2024 academic year. Participants were determined according to maximum diversity sampling technique, which are purposeful sampling methods. Data were collected with a semi-structured interview form and analyzed with the descriptive analysis method. At the end of the research, the benefits of the current secondary school grade passing practice are; It has been observed that knowing that students will somehow move up to the upper grade reinforces their psychological comfort and tendency to continue school. In addition, due to the limitations of the current regulation, it makes it easier to pass a grade, and as a result, students who move to the next grade with many missing achievements weaken the teacher's authority in the classroom, make classroom management difficult, and teachers; It has been concluded that it forces students in the planning and implementation process of teaching, restricts them in the selection of methods and techniques, prevents them from using alternative measurement and evaluation techniques, and causes these students to fail in central exams such as LGS and YKS. In order to solve the problems arising from the current practice, secondary school teachers made suggestions for making the necessary arrangements in the grade passing regulations and for the actual implementation of grade repetition, not for show.
Grade repetition grade passing secondary school teachers secondary school students lack of attainment
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Curriculum Evaluation in Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | May 31, 2024 |
Acceptance Date | June 25, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 10 Issue: 1 |