Dünyadaki gelişmelere paralel olarak Türkiye’de de müze eğitimi konusunda
birtakım gelişmeler yaşanmaktadır. Bu gelişmelerden birisi de Milli Eğitim
Bakanlığı’nın 2019 yılı itibariyle öğretmenlere yönelik uygulamaya koyduğu
“Müze Eğitimi Sertifika Programı” adlı hizmet içi eğitim programıdır. Bu programla birlikte öğretmenlerin görev
yaptıkları illerdeki tarihi, kültürel mekânları ve müzeleri etkin şekilde
kullanarak öğretime dâhil etmeleri hedeflenmiştir. Bu eğitimler şuan itibariyle
yalnızca sınırlı branş öğretmenlerine yönelik verilmektedir. Müzelerden birçok
ders kapsamında yararlanılabileceği düşünüldüğünde yararlanılabilecek derslerin
ortaya çıkarılması önem taşımaktadır. Bu kapsamda araştırmanın amacı ortaokul
branş öğretmenlerinin müze, tarihi mekan ve müze eğitimine ilişkin
düşüncelerini tespit etmektir. Bu kapsamda araştırmanın çalışma grubunu
ortaokul düzeyindeki tüm branşlardan (beden eğitimi ve spor, teknoloji ve
tasarım, bilişim teknolojileri ve yazılım, din kültürü ve ahlak bilgisi, fen
bilimleri, görsel sanatlar, matematik, müzik, sosyal bilgiler, Türkçe, yabancı
dil,) 2’şer olmak üzere toplamda 22 öğretmen oluşturmaktadır. Nitel araştırma
yaklaşımlarından temel nitel araştırma kullanıldığı bu araştırmanın verileri
yarı yapılandırılmış görüşmelerden elde edilmiştir. Veriler nitel veri analiz
tekniklerinden biri olan betimsel analiz ile çözümlenmiştir. Araştırma
sonucunda katılımcıların müzeleri tarihi eserlerin sergilendiği yer olarak,
tarihi mekânı ise geçmişe ait yapı ve eserler olarak gördükleri;
katılımcılardan yalnızca 6’sının ders kapsamında müzelerden yararlandığını
ifade ederken öte yandan 17’sinin dersleri kapsamında müzelerden
yararlanılabileceğini düşündükleri tespit edilmiştir. Ayrıca katılımcıların
Kayseri’nin tarihi mekânlarına yönelik farkındalıklarının sınırlı, müzelerden
yararlanılabilecek başlıca derslerin Sosyal
Bilgiler, Din Kültürü ve Ahlak
Bilgisi ile T.C. İnkılap Tarihi ve
Atatürkçülük olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır.
Parallel to the developments in the world, a number of developments are taking place in
museum education in Turkey, as well. One of these developments is the in-service training
program called “Museum Education Certificate Program” which has been implemented by
the Ministry of National Education for teachers as of 2019. With this program, it is aimed for
the teachers to use the historical, cultural places and museums in the provinces where they
work effectively and to include them in the education. These trainings are currently available
only to limited branch teachers. Considering that museums can be used within the scope of
many courses, it is important to reveal the courses that can be used. In this context, the aim
of the study is to determine the opinions of secondary school branch teachers about museum,
historical place and museum education. In this context, the working group of the study
consists of a total of 22 teachers, two each of whom are from all branches (physical education
and sports, technology and design, information technologies and software, religious culture
and moral knowledge, science, visual arts, mathematics, music, social studies, Turkish,
foreign language,) at secondary school level. The date of basic qualitative research from
qualitative research approaches were obtained from semi-structured interviews. The data
were analyzed with descriptive analysis which is one of the qualitative data analysis
techniques. As a result of the research, the participants considered the museums as the place
where the historical artifacts were exhibited and the historical place as the structures and
artifacts of the past. While only 6 of the participants stated that they benefited from museums
within the scope of the course, 17 of them thought that they could benefit from the museums
within the scope of the courses. In addition, the participants' awareness of Kayseri's historical
sites is limited and it is concluded that the main courses that can be used in museums are
Social Studies, Religious Culture and Moral Knowledge and T.R. History of Turkish
Revolution and Atatürkism.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2019 |
Submission Date | October 20, 2019 |
Acceptance Date | November 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 |