BibTex RIS Kaynak Göster

Oryantasyon Eğitim Programı Etkinliğinin Değerlendirilmesi: Bir Araştırma

Yıl 2014, Cilt: 5 Sayı: 1, 335 - 353, 01.12.2014

Öz

Fransızca bir kavram olan “oryantasyon”un kelime anlamı “uyumlaştırma, uyumlu hale getirme”dir. Oryantasyon eğitimi, çalışanların işe ilk girişlerinde, örgüte ve yapacakları işlere çabuk uyum sağlamaları amacıyla yapılmaktadır. Bu araştırmada, oryantasyon eğitiminin etkinliği değerlendirilmiştir. Bu kapsamda araştırmanın amacını; oryantasyon eğitimi alan çalışanların oryantasyon eğitimini değerlendirmeleri ve oryantasyon eğitiminde kendilerine aktarılan bilgilerle çalışmaya başladıktan sonra edindikleri bilgileri karşılaştırmaları oluşturmaktadır.Araştırma verileri anket tekniği kullanılarak elde edilmiştir. Araştırmada toplam 242 anket değerlendirilmeye alınmıştır. Katılımcıların %68,5’i (166 kişi) oryantasyon eğitiminin sadece işe ilk girişte değil, çalışmaya başladıktan sonra da her yeni uygulamada yapılması gerektiğini düşünmektedir. Dikkat çeken diğer bir sonuç ise, oryantasyon eğitimlerinin kurum içi gezilerle desteklenmesi gerekliliği (%54,5 ve 132 kişi) olarak anlaşılmaktadır. Katılımcıların oryantasyon eğitimi ile ilgili değerlendirmeleri literatürü desteklemektedir. Ancak katılımcılar tarafından oryantasyon eğitiminin daha çok uygulamaya dönük olarak yapılması yönünde değerlendirmede bulunulması da dikkat edilmesi gereken bir diğer önemli unsurdur.

Kaynakça

  • Aşkun, Olcay Bige (2004), İşletmelerde Toplumsallaşma Kavramının Örgütte İşgöreni İşe Alıştırma Eğitimi Alanındaki Konumu ve İşlevi, Öneri, Cilt: 6, Sayı: 21.
  • Balbay, Zeynep (2006), Oryantasyon Eğitiminin Çalışanların Turnover’ına Etkisi ve Bir Uygulama, Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • Batılı, Burçin (2010), Oryantasyon Eğitimi ile İşten Ayrılma Niyeti Arasındaki İlişkinin Belirlenmesine Yönelik Mevcut Durum Analizi ve Finans Sektöründe Bir Araştırma, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı.
  • Bingöl, Dursun (2010), İnsan Kaynakları Yönetimi, 7. Baskı, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Boylu, Yasin (2007), Turizm Eğitimi Almış Yeni Mezunların Oryantasyon Programlarına Yönelik Tutumlarındaki Değişimler, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 6, Sayı: 22.
  • Cascio, Wayne F. (1992), Managing Human Resources, 3. Baskı, New York: Mc-Graw-Hill.
  • De Cenzo, David A. ve Stephen P. Robbins (1996), Human Resource Management, 5. Baskı, New York: John Wileyand Sons.
  • Demirtaş, Zülfü (2010), Öğretmeni Hizmet İçinde Yetiştirmenin Bir Aracı Olarak Denetim, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 9, Sayı: 31.
  • Dessler, Gary (1994), Human Resource Management, 6. Baskı, New Jersey: Prentice Hall.
  • Dessler, Gary ve Jean Phillips (2008), Managing Now, Boston: Houghton Mifflin Company.
  • Fındıkçı, İlhami (2001), İnsan Kaynakları Yönetimi, 3. Baskı, İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Günay, Filiz (2010), Oryantasyon Eğitiminin Örgütsel Bağlılığa Olan Etkisi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı.
  • Harvey, Don ve Robert Bruce Bowin (1996), Human Resource Management, New Jersey: Prentice Hall.
  • Kocabacak, Ayşe (2006), İnsan Kaynakları Eğitiminde Oryantasyon: Perakendecilik Sektöründe Bir Uygulama, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • Kurt, İhsan (2000), Yetişkin Eğitimi, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Latif, Hasan ve Gazi Uçkun (2002), Oryantasyon Eğitiminin İçeriği: Binek Otomotiv Sektörü Örneği, Yönetim, Sayı: 41.
  • Lloyd L. Byarsve Leslie W. Rue (2000), Human Resources Management, 6.Baskı, Boston: Irwin Mc Graw-Hill.
  • Noe, Raymond A.; John R. Hollenbeck, Barry Gerhart ve Patrick W. Wright (2009), Fundamentals of Human Resource Management, 3. Baskı, New York: Mc Graw-Hill.
  • Okakın, Neslihan (2008), Çalışma Hayatında İnsan Kaynakları Yönetimi, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Özçelik, Oya (2010), “Eğitim ve Geliştirme”161-208, Bölüm—Uyargil, Cavide ve diğ. (2010), İnsan Kaynakları Yönetimi, 5. Baskı, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Özer, Özlem (2004), İşletmelerde Oryantasyon Eğitimi ve Bir Uygulama, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Anabilim Dalı.
  • Pfeffer, Jeffrey (1995), Rekabette Üstünlüğün Sırrı: İnsan, (Çev. Sinem Gül), İstanbul: Sabah Kitapları.
  • Sabuncuoğlu, Zeyyat (1997), Personel Yönetimi: Politika ve Yönetsel Teknikler, 8. Baskı, Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Sabuncuoğlu, Zeyyat (2005), İnsan Kaynakları Yönetimi, 2. Baskı, Bursa: Furkan Ofset.
  • Sevim, Seher A. ve İlhan Yalçın (2006), Kısa Süreli Bir Oryantasyon Programı Denemesi: Öğrencilerin Uyum Düzeyleri ve Programa İlişkin Görüşleri, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt: 39, Sayı: 2.
  • Smith, Shawn ve Rebecca Mazin (2004), The HR Answer Book: An Indispensable Guide for Managersand Human Resources Professionals, New York: American Management Association.
  • Topaloğlu, Melih ve Alev Sökmen (2003), İşe Alıştırma (Oryantasyon) Eğitiminin Etkinliği ve İşgören Performansı İlişkisi (Ankara’da Bir Uygulama), Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 2.
  • Tuna, Muharrem (2007), Personel Devir Oranı Analizi: Ankara’da Yer Alan Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Uygulama, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, Cilt: 18, sayı: 1.
  • Yaylı, Ali ve Kamşat Temiraliyeva (2006), Otel İşletmelerinde İşe Alıştırma Eğitiminin İşgören Performansına Etkisi Üzerine Kazakistan’da Bir Uygulama, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 1.

Evaluation of Orientation Training Programme: A Research

Yıl 2014, Cilt: 5 Sayı: 1, 335 - 353, 01.12.2014

Öz

The concept of orientation which is a French word means harmonization, to make it
compatible. Orientation training applied to the employees at the beginning of recruitment
process in order to adapt quickly to the organization and their work. In this research,
effectiveness of the orientation training was evaluated. In this context, the purpose of the
research is composed of evaluation of orientation training of employees who participated
orientation training, and compare the information transferred to them after the start of work.
The research data was obtained using the questionnaire technique. Questionnaires were
applied to 242 persons and evaluated in this research. 68.5% (166 people) of the participants'
consider that orientation training is not only the first entry work, needs to be done after the
start of each new application. Another remarkable result is that the necessity of trips in-house
to support the orientation training (54.5% and 132 people) is understood. Participants’
evaluation on the orientation training supports the literature. However, assessments made by
the participants in the direction of orientation training to be more practical is another
important factor that should be taken into account.

Kaynakça

  • Aşkun, Olcay Bige (2004), İşletmelerde Toplumsallaşma Kavramının Örgütte İşgöreni İşe Alıştırma Eğitimi Alanındaki Konumu ve İşlevi, Öneri, Cilt: 6, Sayı: 21.
  • Balbay, Zeynep (2006), Oryantasyon Eğitiminin Çalışanların Turnover’ına Etkisi ve Bir Uygulama, Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • Batılı, Burçin (2010), Oryantasyon Eğitimi ile İşten Ayrılma Niyeti Arasındaki İlişkinin Belirlenmesine Yönelik Mevcut Durum Analizi ve Finans Sektöründe Bir Araştırma, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı.
  • Bingöl, Dursun (2010), İnsan Kaynakları Yönetimi, 7. Baskı, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Boylu, Yasin (2007), Turizm Eğitimi Almış Yeni Mezunların Oryantasyon Programlarına Yönelik Tutumlarındaki Değişimler, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 6, Sayı: 22.
  • Cascio, Wayne F. (1992), Managing Human Resources, 3. Baskı, New York: Mc-Graw-Hill.
  • De Cenzo, David A. ve Stephen P. Robbins (1996), Human Resource Management, 5. Baskı, New York: John Wileyand Sons.
  • Demirtaş, Zülfü (2010), Öğretmeni Hizmet İçinde Yetiştirmenin Bir Aracı Olarak Denetim, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 9, Sayı: 31.
  • Dessler, Gary (1994), Human Resource Management, 6. Baskı, New Jersey: Prentice Hall.
  • Dessler, Gary ve Jean Phillips (2008), Managing Now, Boston: Houghton Mifflin Company.
  • Fındıkçı, İlhami (2001), İnsan Kaynakları Yönetimi, 3. Baskı, İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Günay, Filiz (2010), Oryantasyon Eğitiminin Örgütsel Bağlılığa Olan Etkisi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı.
  • Harvey, Don ve Robert Bruce Bowin (1996), Human Resource Management, New Jersey: Prentice Hall.
  • Kocabacak, Ayşe (2006), İnsan Kaynakları Eğitiminde Oryantasyon: Perakendecilik Sektöründe Bir Uygulama, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • Kurt, İhsan (2000), Yetişkin Eğitimi, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Latif, Hasan ve Gazi Uçkun (2002), Oryantasyon Eğitiminin İçeriği: Binek Otomotiv Sektörü Örneği, Yönetim, Sayı: 41.
  • Lloyd L. Byarsve Leslie W. Rue (2000), Human Resources Management, 6.Baskı, Boston: Irwin Mc Graw-Hill.
  • Noe, Raymond A.; John R. Hollenbeck, Barry Gerhart ve Patrick W. Wright (2009), Fundamentals of Human Resource Management, 3. Baskı, New York: Mc Graw-Hill.
  • Okakın, Neslihan (2008), Çalışma Hayatında İnsan Kaynakları Yönetimi, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Özçelik, Oya (2010), “Eğitim ve Geliştirme”161-208, Bölüm—Uyargil, Cavide ve diğ. (2010), İnsan Kaynakları Yönetimi, 5. Baskı, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Özer, Özlem (2004), İşletmelerde Oryantasyon Eğitimi ve Bir Uygulama, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Anabilim Dalı.
  • Pfeffer, Jeffrey (1995), Rekabette Üstünlüğün Sırrı: İnsan, (Çev. Sinem Gül), İstanbul: Sabah Kitapları.
  • Sabuncuoğlu, Zeyyat (1997), Personel Yönetimi: Politika ve Yönetsel Teknikler, 8. Baskı, Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Sabuncuoğlu, Zeyyat (2005), İnsan Kaynakları Yönetimi, 2. Baskı, Bursa: Furkan Ofset.
  • Sevim, Seher A. ve İlhan Yalçın (2006), Kısa Süreli Bir Oryantasyon Programı Denemesi: Öğrencilerin Uyum Düzeyleri ve Programa İlişkin Görüşleri, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt: 39, Sayı: 2.
  • Smith, Shawn ve Rebecca Mazin (2004), The HR Answer Book: An Indispensable Guide for Managersand Human Resources Professionals, New York: American Management Association.
  • Topaloğlu, Melih ve Alev Sökmen (2003), İşe Alıştırma (Oryantasyon) Eğitiminin Etkinliği ve İşgören Performansı İlişkisi (Ankara’da Bir Uygulama), Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 2.
  • Tuna, Muharrem (2007), Personel Devir Oranı Analizi: Ankara’da Yer Alan Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Uygulama, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, Cilt: 18, sayı: 1.
  • Yaylı, Ali ve Kamşat Temiraliyeva (2006), Otel İşletmelerinde İşe Alıştırma Eğitiminin İşgören Performansına Etkisi Üzerine Kazakistan’da Bir Uygulama, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 1.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA34YJ24YD
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ramazan Tiyek Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2014
Gönderilme Tarihi 1 Aralık 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tiyek, R. (2014). Oryantasyon Eğitim Programı Etkinliğinin Değerlendirilmesi: Bir Araştırma. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 335-353.