In this study, 3 types of concrete as C30/37 concrete, fbrous Reactive Powder Concrete (fbrous
RPC) and non-fbrous Reactive Powder Concrete (non-fbrous RPC) were chosen for rigid pavement thickness and
cost calculations. Concrete pavement thicknesses were calculated according to compressive and flexural strength
results. Also calculated concrete pavement thickness values and rigid pavement cost calculations were done. In
the study, non-fbrous RPC pavement thickness was calculated as 17.15 cm, fbrous RPC pavement thickness was
calculated as 17.17 cm and C30/37 concrete pavement thickness was calculated as 23.04 cm in rigid pavement
that is 8.2 Tones Equivalent Single-Axe Load Absolute Frequency (W8.2) 10x106. At the end of study, as cost for
1 km length of concrete pavement according to W8.2=10x106 value, it was found out that cost of non-fbrous RPC
pavement is 19.51% more economic than the cost of C30/37 concrete pavement.
Bu çalışmada, rijit kaplama kalınlık ve maliyet hesaplamaları için, C30/37 betonu, lifli Reaktif Pudra
Beton (Lifli RPB) ve lifsiz Reaktif Pudra Beton (Lifsiz RPB) olmak üzere 3 tip beton seçilmiştir. Betonların basınç
ve eğilme dayanım sonuçlarıyla, beton yol kaplama kalınlıkları hesaplanmıştır. Hesaplanan beton yol kaplama
kalınlık değerleri ile rijit kaplama maliyet hesapları yapılmıştır. Hesaplamalarda; 8.2 Ton Eşdeğer Tek Dingil Yükü
Tekerrür Sayısı (W8.2) 10x106 olan rijit yol kaplamasında, lifsiz RPB kaplama kalınlığı 17.15 cm, lifli RPB kaplama
kalınlığı 17.17 cm ve C30/37 beton kaplama kalınlığı 23.04 cm olarak hesaplanmıştır. Çalışma sonucunda, maliyet
olarak W
8.2=10x106 değerine göre 1 km uzunluktaki beton yol için, lifsiz RPB kaplama maliyetinin, C30/37 beton
kaplama maliyetinden %19.51 daha ekonomik olduğu ortaya çıkmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | İnşaat Mühendisliği / Civil Engineering |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2017 |
Submission Date | April 14, 2016 |
Acceptance Date | June 27, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 7 Issue: 1 |