Abstract
Kahvaltı, yeterli ve dengeli beslenmede günün en önemli öğünü olarak büyük öneme sahiptir. Kahvaltının yapılmaması, yetersiz yapılması veya atlanması durumunda dikkat-algılama bozukluğu, fiziksel-zihinsel yorgunluk gibi sorunlar meydana gelir ve eğitim-öğretimde başarı azalarak nitelikli bireylerin yetişmesi engellenir. Bu çalışma, üniversite öğrencilerinin kahvaltı yapma alışkanlıklarını belirlemek için planlanıp ve uygulanmıştır. Bu amaçla, 2015-2019 öğretim yılında Mardin’de okuyan 18 yaş ve üzeri üniversite öğrencilerinin kahvaltı yapma alışkanlıkları anket yöntemi ile saptanmıştır. Çalışmaya % 62.0’si erkek ve % 38.0’i kadın olmak üzere 1200 kişi dahil edilmiştir. Çalışmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması kadınlarda 22.1, erkeklerde 23 yıl, eğitim süreleri ortalaması ise kadınlarda 15.2, erkeklerde 16.3 yıldır. Öğrencilerin ortalama boy uzunluğu, kadınlarda 154.4, erkeklerde ise 172.2 cm, vücut ağırlığı değerleri kadınlarda 56.2 kg, erkeklerde 79.1 kg’dır. Üniversite öğrencilerinin öğün atlama durumu incelendiğinde en çok atlanan öğünün (% 47.9) kahvaltı olduğu görülmüştür. Öğün atlamalarının sebebi, zaman yetersizliği (% 37.0) ve sabah geç kalkma (% 24.0) ve kahvaltı yapma alışkanlığın olmaması (% 19.0) olarak ifade edilmiştir. Kahvaltıda içecek tüketimi incelendiğinde, en fazla çayın tercih edildiği belirlenmiştir. Bu çalışmanın sonuçları üniversite öğrencilerin kahvaltı yapma alışkanlıklarının yetersiz olduğu göstermektedir.