Decision making is one of the crucial human skills in any processes that are becoming more complex. One of the ways that can be used to make the decision making processes precise is multi-criteria decision making methods (MCDM). These methods help to create decision support systems that operate similarly to the decision-making process of the human, by the fuzzy logic approach. In this study, to decide between railroad, seaway, roadway and airline transportation modes for freight transportation, which will be the export point as Istanbul and import point as the Netherlands, EDAS (Evaluation based on Distance from Average Solution) by the form PFN (Picture Fuzzy Numbers fuzzy logic form is used. In this scope; cost, time, reliability and frequency criteria are used to create evaluation matrices that will be used by experts to decide between modes of transport, taking into account the studies in the literature and the opinions of experts. As a result, the most suitable mode of transportation for the cargo from Istanbul to the Netherlands is seaway.
Gittikçe daha çok karmaşık hale gelen süreçler içerisinde karar vermek insana ait hayati becerilerden biridir. Karar verme süreçlerini daha az hatalı hale getirebilmek için başvurulabilecek yollardan biri ÇKKV (Çok kriterli karar verme) yöntemleridir. Bu yöntemler bulanık mantık yaklaşımı sayesinde insanın karar verme sürecine benzer şekilde işleyen karar destek sistemleri oluşturulmasına yardımcı olmaktadır. Bu çalışmada İstanbul çıkış ve Hollanda varış noktası olacak şekilde yük taşmacılığı için demiryolu, denizyolu, karayolu ve havayolu taşıma modları arasında karar vermek amacıyla PFN (Picture Fuzzy Numbers) bulanık formunda, ortalama çözüm uzalığına göre değerlendirme kısaca EDAS yöntemi kullanılmıştır. Çalışmada taşıma modları arasında karar vermek için uzmanlar tarafından kullanılacak değerlendirme matrislerinin oluşturulmasında literatürdeki çalışmalar ve uzmanların görüşleri göz önünde bulundurularak maliyet, zaman, güvenilirlik ve frekans kriterleri kullanılmıştır. Sonuç olarak İstanbul’dan Hollanda’ya gönderilecek yük için en uygun taşıma modunun denizyolu olduğuna karar verilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 23, 2020 |
Submission Date | February 8, 2020 |
Acceptance Date | March 26, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 3 Issue: 1 |