BibTex RIS Cite

“ALPI” İngilizce Telaffuz ve Artikülasyon Yazılımının Geliştirilmesi ve İngilizce Telaffuz Becerileri Üzerine Etkilerinin İncelenmesi

Year 2014, Volume: 3 Issue: 1 - ISSUE 1, - , 15.07.2014

Abstract

Bu araştırmada, geliştirilen bilgisayar destekli telaffuz öğretim yazılımının İngilizce artikülasyon ve telaffuz problemlerini çözmedeki etkililiği incelenmiştir. Bu amaç doğrultusunda öncelikle, öğrencilerin İngilizce telaffuz egzersizleri yapabilmeleri için Bilgisayar Destekli İngilizce Telaffuz (BDİT) öğretim yazılımı geliştirilmiştir. Geliştirilen yazılım içersinde 3 boyutlu (3B) sanal kafa modeliyle İngilizcede va olan 43 adet ses görsel ve işitsel olarak modellenmiştir. Yazılımın öğrencilerin telaffuz becerileri üzerine etkisini belirlemek için 55 öğrenciden oluşan örneklem grubuyla 4 hafta özel durum çalışmaları yürütülmüştür. Yarı deneysel araştırma yönteminin kullanıldığı bu araştırmada, öğrencilerin İngilizce telaffuzunda en çok zorlandıkları seslerden 6’sı için oluşturulan değerlendirme formu kullanılarak kontrol ve deney grubu öğrencilerinin araştırma öncesi ve sonrasındaki artikülasyon becerileri incelenmiştir. Öğrencilerin artikülasyon ve telaffuz performansları alanında uzman akademisyen tarafından incelenerek, kontrol ve deney gruplarındaki her öğrenci için ayrı ayrı değerlendirilmiştir. Değerlendirme formları ile elde edilen bulgular SPSS 15.0 istatistik ve veri analiz programı kullanılarak parametrik olmayan test teknileri kullanılarak analiz edilmiştir. Ulaşılan nicel bulgular, deney gruplarıyla yürütülen etkinlikler sürecinde yabancı dil uzmanın ve araştırmacının gözlemlerinden elde edilen nitel bulgularla desteklenmiştir. BDİT öğretim yazılımı ile telaffuz etkinlikleri yürütülen süreçte deney grubu öğrencilerinin, ikinci haftanın sonunda İngilizcede bulunan seslere ilişkin problemlerini gidererek bu seslerin sembolik (fonetik) karşılıklarını öğrendikleri ve fonetik harflerden oluşan metin örneklerini başarıyla okuyabildikleri tespit edilmiştir. Yapılan analizler, deney grubuyla yürütülen telaffuz etkinliklerinde kullanılan BDİT öğretim yazılımının etkililiğini ortaya koymuştur.
Anahtar Sözcükler: artikülasyon, ALPI, bilgisayar destekli telaffuz, bilgisayar destekli ingilizce telaffuz.

References

  • Ananthakrishnan, K. (2003). Computer Aided Pronunciation System (CAPS), Erişim http://arrow.unisa.edu.au:8081/1959.8/78981
  • Aydin, S., & Zengin, B. (2008). Yabancı Dil Öğretiminde Kaygı: Bir Literatür Özeti, Journal of Language and Linguistic Studies, 4 (1), 81-94.
  • Baker, A. (1981). Ship or Sheep? An İntermediate pronunciation course, Cambridge University Press, Newyork.
  • Balter, O., Engwall, O., Öster, A. & Kjellstrom, H. (2005). Wizard-of-Oz test of ARTUR - a Computer-Based Speech Training System With Articulation Correction. In Proceeding of the Seventh International ACM SIGACCESS Conference on Computers and Accessibility, Baltimore.
  • Beskow, J., Granström, B., House, D. & Lundeberg, M. (2000). Experiments with verbal and visual conversational signals for an automatic language tutor. Proc of InSTIL 2000, Dundee, Scotlond.
  • Beskow, J. (2003). Talking Heads-Models and Applications for Multimodal Speech Synthesis, Erişim http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kth:diva-3561
  • Bott, A. (2005). Computer-aided sef-access pronunciation metarials designed to teach stres in American English. (Yayımlanmamış doktora tezi). Brigham Young University, Provo.
  • Demirezen, M. (2005a). Rehabilitating a Fossilized Pronunciation Error: Contrast by Using the Audio Articulation Method in Teacher Training in Turkey. Journal of Language an Linguistic Studies, 1 (2), 183-192.
  • Demirezen, M. (2005b). The /
  • ç / and / ow / Contrast: Curing a Fossilized Pronunciaton Error of Turkish
  • Teacher Trainess of The English Language. Journal of Arts and Sciences, 3, 71-84.
  • Demirezen, M. (2006). The English [Q] and [E:] Vowel Sounds as Fossilized Pronunciation Errors for the Turkish Teachers of English and Solutions to the Problem. Journal of Language an Linguistic Studies, 2 (2), 161-179.
  • Ege, P. (2006). Baş Makale: Farklı Engel Gruplarının İletişim Özellikleri ve Öğretmenlere Öneriler. Anakara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 7 (2), 1-23.
  • Engwall. O., Balter, O., Öster, A. & Kjellström, H. (2006). Feedback management in the pronunciation training system ARTUR. International Conference on Human Factors in Computing Systems, Montreal.
  • Franco, H., Neumeyer, L., Ramos, M. & Bratt, H.(1999). Automatic Detection of Phone- Level Mispronunciation for Language Learning, Eurospeech 99, Budapeşte.
  • Fraser, H. (1999). ESL pronunciation teaching: Could it be more effective?. Australian Language Matters. 7 (4), 7-8.
  • Fraser, H. (2000). Phonetics, phonology, and the teaching of pronunciation-A new CDROM for all ESL learners and its rationale. 8. Australian International Conference on Speech Science and Technology, Canberra.
  • Genç, A. (2004). Türkiye’de İlk ve Ortaöğretim Okullarında Yabancı Dil Öğretimi. Manas Sosyal Bilimler Dergisi, 10,107-111.
  • Gilbert, J. (2001). Clear Speech from the start, Cambridge University Press, Cambridge.
  • Harmer, J. (1991). The Practice Of English Language Teaching, Longman Publishing, New York.
  • Hirata, Y. (2004). Computer assisted pronunciation training for native English speakers learning Japanese pitch and durational contrasts. Computer Assisted Language Learning, 17 (3), 357-376.
  • Hişmanoğlu, M. (2006). Curent Perspectives on Pronunciation Learning an Teaching. Journal of Language an Linguistic Studies, 2 (1), 101-110.
  • Hişmanoğlu, M. (2007). The [ç :] and [oU] Contrast as a Fossilized Pronunciation Error of Turkish Learners of English and Solutions to the Problem. Journal of Language and Linguistic Studies, 3 (1), 98-115.
  • Kim, J.B. (2007). Phonetics, Erişim http://web.khu.ac.kr/~jongbok/teaching/2006intro/phonetics.pdf
  • Karal, H. & Şimşek, A. (2007). İngilizce Kelime Telaffuzunun İngilizce Öğrenimine Etkisi, İngilizce Kelime Telaffuzunda Yaşanan Sonunlar ve Geliştirilebilecek Bilgisayar Destekli Görsel-İşitsel Bir Materyalin İngilizce Telaffuzuna Etkileri, 7.Uluslar arası Eğitim Teknolojileri Konferansı, Lefkoşa, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti.
  • Massaro, D. (1998). Perceiving talking faces: From speech perception to a behavioral principle. Cambridge, Massachusetts: MIT Press.
  • Lewis, G. & Lammers J. (2004). Maya 5 Fundamental. New Riders Publishing, Indiana, USA.
  • Massaro, D., Cohen, M. & Beskow, J. (1999). From theory to practice: rewards and challenges. International Conference of Phonetic Sciences, San Francisco.
  • Massaro, D., Liu, Y., Chen, T. & Perfetti, C. (2006). A Multilingual Embodied Conversational Agent for Tutoring Speech and Language Learning. 9. International Conference on Spoken Language Processing, Bonn.
  • Morley, J. (1998). Trippingly on the tongue: Putting serious speech/pronunciation instruction back in the TESOL equation. ESL Magazine, Washington.
  • Neri, A., Mich, O., Gerosa, M. & Giuliani, D. (2008). The effectiveness of computer assisted training for foreign language learning by children. Computer Assisted Language Learning, 21 (5), 393-408.
  • Osipa, J. (2003). Stop Staring: Facial Modeling and Animation Done Right. Sybex Inc. USA, Marina Village Parkway, Alameda.
  • Şenel, M. (1997). Contributions Of Phonetics To Language Teaching, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Şimşek, A. (2008). Bilgisayar Destekli İngilizce Telaffuz Materyalinin Tasarımı, Uygulaması ve Değerlendirilmesi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Ülkersoy, N. (2007). Markedness Differential Hypothesis And The Phonological Errors Of Turkish Efl Learners, Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Wik, P. (2004). Designing a virtual language tutor. Phonetic 2004, Stockholm University, Stockholm.
  • Yen, C. M. (2008). Globalisation and English Language Teaching and Learning: Challenges and Trends. International Conference on English Education, Taipei, Taiwan.

-

Year 2014, Volume: 3 Issue: 1 - ISSUE 1, - , 15.07.2014

Abstract

Bu araştırmada, geliştirilen bilgisayar destekli telaffuz öğretim yazılımının İngilizce artikülasyon ve telaffuz problemlerini çözmedeki etkililiği incelenmiştir. Bu amaç doğrultusunda öncelikle, öğrencilerin İngilizce telaffuz egzersizleri yapabilmeleri için Bilgisayar Destekli İngilizce Telaffuz (BDİT) öğretim yazılımı geliştirilmiştir. Geliştirilen yazılım içersinde 3 boyutlu (3B) sanal kafa modeliyle İngilizcede va olan 43 adet ses görsel ve işitsel olarak modellenmiştir. Yazılımın öğrencilerin telaffuz becerileri üzerine etkisini belirlemek için 55 öğrenciden oluşan örneklem grubuyla 4 hafta özel durum çalışmaları yürütülmüştür. Yarı deneysel araştırma yönteminin kullanıldığı bu araştırmada, öğrencilerin İngilizce telaffuzunda en çok zorlandıkları seslerden 6’sı için (Q, D, N, T, w, ´u) oluşturulan değerlendirme formu kullanılarak kontrol ve deney grubu öğrencilerinin araştırma öncesi ve sonrasındaki artikülasyon becerileri incelenmiştir. Öğrencilerin artikülasyon ve telaffuz performansları alanında uzman akademisyen tarafından incelenerek, kontrol ve deney gruplarındaki her öğrenci için ayrı ayrı değerlendirilmiştir. Değerlendirme formları ile elde edilen bulgular SPSS 15.0 istatistik ve veri analiz programı kullanılarak parametrik olmayan test teknileri kullanılarak analiz edilmiştir. Ulaşılan nicel bulgular, deney gruplarıyla yürütülen etkinlikler sürecinde yabancı dil uzmanın ve araştırmacının gözlemlerinden elde edilen nitel bulgularla desteklenmiştir. BDİT öğretim yazılımı ile telaffuz etkinlikleri yürütülen süreçte deney grubu öğrencilerinin, ikinci haftanın sonunda İngilizcede bulunan seslere ilişkin problemlerini gidererek bu seslerin sembolik (fonetik) karşılıklarını öğrendikleri ve fonetik harflerden oluşan metin örneklerini başarıyla okuyabildikleri tespit edilmiştir. Yapılan analizler, deney grubuyla yürütülen telaffuz etkinliklerinde kullanılan BDİT öğretim yazılımının etkililiğini ortaya koymuştur

References

  • Ananthakrishnan, K. (2003). Computer Aided Pronunciation System (CAPS), Erişim http://arrow.unisa.edu.au:8081/1959.8/78981
  • Aydin, S., & Zengin, B. (2008). Yabancı Dil Öğretiminde Kaygı: Bir Literatür Özeti, Journal of Language and Linguistic Studies, 4 (1), 81-94.
  • Baker, A. (1981). Ship or Sheep? An İntermediate pronunciation course, Cambridge University Press, Newyork.
  • Balter, O., Engwall, O., Öster, A. & Kjellstrom, H. (2005). Wizard-of-Oz test of ARTUR - a Computer-Based Speech Training System With Articulation Correction. In Proceeding of the Seventh International ACM SIGACCESS Conference on Computers and Accessibility, Baltimore.
  • Beskow, J., Granström, B., House, D. & Lundeberg, M. (2000). Experiments with verbal and visual conversational signals for an automatic language tutor. Proc of InSTIL 2000, Dundee, Scotlond.
  • Beskow, J. (2003). Talking Heads-Models and Applications for Multimodal Speech Synthesis, Erişim http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kth:diva-3561
  • Bott, A. (2005). Computer-aided sef-access pronunciation metarials designed to teach stres in American English. (Yayımlanmamış doktora tezi). Brigham Young University, Provo.
  • Demirezen, M. (2005a). Rehabilitating a Fossilized Pronunciation Error: Contrast by Using the Audio Articulation Method in Teacher Training in Turkey. Journal of Language an Linguistic Studies, 1 (2), 183-192.
  • Demirezen, M. (2005b). The /
  • ç / and / ow / Contrast: Curing a Fossilized Pronunciaton Error of Turkish
  • Teacher Trainess of The English Language. Journal of Arts and Sciences, 3, 71-84.
  • Demirezen, M. (2006). The English [Q] and [E:] Vowel Sounds as Fossilized Pronunciation Errors for the Turkish Teachers of English and Solutions to the Problem. Journal of Language an Linguistic Studies, 2 (2), 161-179.
  • Ege, P. (2006). Baş Makale: Farklı Engel Gruplarının İletişim Özellikleri ve Öğretmenlere Öneriler. Anakara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 7 (2), 1-23.
  • Engwall. O., Balter, O., Öster, A. & Kjellström, H. (2006). Feedback management in the pronunciation training system ARTUR. International Conference on Human Factors in Computing Systems, Montreal.
  • Franco, H., Neumeyer, L., Ramos, M. & Bratt, H.(1999). Automatic Detection of Phone- Level Mispronunciation for Language Learning, Eurospeech 99, Budapeşte.
  • Fraser, H. (1999). ESL pronunciation teaching: Could it be more effective?. Australian Language Matters. 7 (4), 7-8.
  • Fraser, H. (2000). Phonetics, phonology, and the teaching of pronunciation-A new CDROM for all ESL learners and its rationale. 8. Australian International Conference on Speech Science and Technology, Canberra.
  • Genç, A. (2004). Türkiye’de İlk ve Ortaöğretim Okullarında Yabancı Dil Öğretimi. Manas Sosyal Bilimler Dergisi, 10,107-111.
  • Gilbert, J. (2001). Clear Speech from the start, Cambridge University Press, Cambridge.
  • Harmer, J. (1991). The Practice Of English Language Teaching, Longman Publishing, New York.
  • Hirata, Y. (2004). Computer assisted pronunciation training for native English speakers learning Japanese pitch and durational contrasts. Computer Assisted Language Learning, 17 (3), 357-376.
  • Hişmanoğlu, M. (2006). Curent Perspectives on Pronunciation Learning an Teaching. Journal of Language an Linguistic Studies, 2 (1), 101-110.
  • Hişmanoğlu, M. (2007). The [ç :] and [oU] Contrast as a Fossilized Pronunciation Error of Turkish Learners of English and Solutions to the Problem. Journal of Language and Linguistic Studies, 3 (1), 98-115.
  • Kim, J.B. (2007). Phonetics, Erişim http://web.khu.ac.kr/~jongbok/teaching/2006intro/phonetics.pdf
  • Karal, H. & Şimşek, A. (2007). İngilizce Kelime Telaffuzunun İngilizce Öğrenimine Etkisi, İngilizce Kelime Telaffuzunda Yaşanan Sonunlar ve Geliştirilebilecek Bilgisayar Destekli Görsel-İşitsel Bir Materyalin İngilizce Telaffuzuna Etkileri, 7.Uluslar arası Eğitim Teknolojileri Konferansı, Lefkoşa, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti.
  • Massaro, D. (1998). Perceiving talking faces: From speech perception to a behavioral principle. Cambridge, Massachusetts: MIT Press.
  • Lewis, G. & Lammers J. (2004). Maya 5 Fundamental. New Riders Publishing, Indiana, USA.
  • Massaro, D., Cohen, M. & Beskow, J. (1999). From theory to practice: rewards and challenges. International Conference of Phonetic Sciences, San Francisco.
  • Massaro, D., Liu, Y., Chen, T. & Perfetti, C. (2006). A Multilingual Embodied Conversational Agent for Tutoring Speech and Language Learning. 9. International Conference on Spoken Language Processing, Bonn.
  • Morley, J. (1998). Trippingly on the tongue: Putting serious speech/pronunciation instruction back in the TESOL equation. ESL Magazine, Washington.
  • Neri, A., Mich, O., Gerosa, M. & Giuliani, D. (2008). The effectiveness of computer assisted training for foreign language learning by children. Computer Assisted Language Learning, 21 (5), 393-408.
  • Osipa, J. (2003). Stop Staring: Facial Modeling and Animation Done Right. Sybex Inc. USA, Marina Village Parkway, Alameda.
  • Şenel, M. (1997). Contributions Of Phonetics To Language Teaching, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Şimşek, A. (2008). Bilgisayar Destekli İngilizce Telaffuz Materyalinin Tasarımı, Uygulaması ve Değerlendirilmesi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Ülkersoy, N. (2007). Markedness Differential Hypothesis And The Phonological Errors Of Turkish Efl Learners, Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Wik, P. (2004). Designing a virtual language tutor. Phonetic 2004, Stockholm University, Stockholm.
  • Yen, C. M. (2008). Globalisation and English Language Teaching and Learning: Challenges and Trends. International Conference on English Education, Taipei, Taiwan.
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section FIFTH ISSUE
Authors

Alper Şimşek

Hasan Karal

Publication Date July 15, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 3 Issue: 1 - ISSUE 1

Cite

APA Şimşek, A., & Karal, H. (2014). “ALPI” İngilizce Telaffuz ve Artikülasyon Yazılımının Geliştirilmesi ve İngilizce Telaffuz Becerileri Üzerine Etkilerinin İncelenmesi. Journal of Instructional Technologies and Teacher Education, 3(1).