Bu araştırmada, geliştirilen bilgisayar destekli telaffuz öğretim yazılımının İngilizce artikülasyon ve telaffuz problemlerini çözmedeki etkililiği incelenmiştir. Bu amaç doğrultusunda öncelikle, öğrencilerin İngilizce telaffuz egzersizleri yapabilmeleri için Bilgisayar Destekli İngilizce Telaffuz (BDİT) öğretim yazılımı geliştirilmiştir. Geliştirilen yazılım içersinde 3 boyutlu (3B) sanal kafa modeliyle İngilizcede va olan 43 adet ses görsel ve işitsel olarak modellenmiştir. Yazılımın öğrencilerin telaffuz becerileri üzerine etkisini belirlemek için 55 öğrenciden oluşan örneklem grubuyla 4 hafta özel durum çalışmaları yürütülmüştür. Yarı deneysel araştırma yönteminin kullanıldığı bu araştırmada, öğrencilerin İngilizce telaffuzunda en çok zorlandıkları seslerden 6’sı için oluşturulan değerlendirme formu kullanılarak kontrol ve deney grubu öğrencilerinin araştırma öncesi ve sonrasındaki artikülasyon becerileri incelenmiştir. Öğrencilerin artikülasyon ve telaffuz performansları alanında uzman akademisyen tarafından incelenerek, kontrol ve deney gruplarındaki her öğrenci için ayrı ayrı değerlendirilmiştir. Değerlendirme formları ile elde edilen bulgular SPSS 15.0 istatistik ve veri analiz programı kullanılarak parametrik olmayan test teknileri kullanılarak analiz edilmiştir. Ulaşılan nicel bulgular, deney gruplarıyla yürütülen etkinlikler sürecinde yabancı dil uzmanın ve araştırmacının gözlemlerinden elde edilen nitel bulgularla desteklenmiştir. BDİT öğretim yazılımı ile telaffuz etkinlikleri yürütülen süreçte deney grubu öğrencilerinin, ikinci haftanın sonunda İngilizcede bulunan seslere ilişkin problemlerini gidererek bu seslerin sembolik (fonetik) karşılıklarını öğrendikleri ve fonetik harflerden oluşan metin örneklerini başarıyla okuyabildikleri tespit edilmiştir. Yapılan analizler, deney grubuyla yürütülen telaffuz etkinliklerinde kullanılan BDİT öğretim yazılımının etkililiğini ortaya koymuştur.
Anahtar Sözcükler: artikülasyon, ALPI, bilgisayar destekli telaffuz, bilgisayar destekli ingilizce telaffuz.
Bu araştırmada, geliştirilen bilgisayar destekli telaffuz öğretim yazılımının İngilizce artikülasyon ve telaffuz problemlerini çözmedeki etkililiği incelenmiştir. Bu amaç doğrultusunda öncelikle, öğrencilerin İngilizce telaffuz egzersizleri yapabilmeleri için Bilgisayar Destekli İngilizce Telaffuz (BDİT) öğretim yazılımı geliştirilmiştir. Geliştirilen yazılım içersinde 3 boyutlu (3B) sanal kafa modeliyle İngilizcede va olan 43 adet ses görsel ve işitsel olarak modellenmiştir. Yazılımın öğrencilerin telaffuz becerileri üzerine etkisini belirlemek için 55 öğrenciden oluşan örneklem grubuyla 4 hafta özel durum çalışmaları yürütülmüştür. Yarı deneysel araştırma yönteminin kullanıldığı bu araştırmada, öğrencilerin İngilizce telaffuzunda en çok zorlandıkları seslerden 6’sı için (Q, D, N, T, w, ´u) oluşturulan değerlendirme formu kullanılarak kontrol ve deney grubu öğrencilerinin araştırma öncesi ve sonrasındaki artikülasyon becerileri incelenmiştir. Öğrencilerin artikülasyon ve telaffuz performansları alanında uzman akademisyen tarafından incelenerek, kontrol ve deney gruplarındaki her öğrenci için ayrı ayrı değerlendirilmiştir. Değerlendirme formları ile elde edilen bulgular SPSS 15.0 istatistik ve veri analiz programı kullanılarak parametrik olmayan test teknileri kullanılarak analiz edilmiştir. Ulaşılan nicel bulgular, deney gruplarıyla yürütülen etkinlikler sürecinde yabancı dil uzmanın ve araştırmacının gözlemlerinden elde edilen nitel bulgularla desteklenmiştir. BDİT öğretim yazılımı ile telaffuz etkinlikleri yürütülen süreçte deney grubu öğrencilerinin, ikinci haftanın sonunda İngilizcede bulunan seslere ilişkin problemlerini gidererek bu seslerin sembolik (fonetik) karşılıklarını öğrendikleri ve fonetik harflerden oluşan metin örneklerini başarıyla okuyabildikleri tespit edilmiştir. Yapılan analizler, deney grubuyla yürütülen telaffuz etkinliklerinde kullanılan BDİT öğretim yazılımının etkililiğini ortaya koymuştur
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | FIFTH ISSUE |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 3 Issue: 1 - ISSUE 1 |