The main purpose of this research is; To answer the question of whether time management attitudes differ by gender. The universe of the research consists of 90 research assistants working at a foundation university. The data were collected with the prepared questionnaire form. In the first part of the questionnaire form, a demographic information form with "5" questions was used, in the second part, "Time Management" scale, consisting of two sub-dimensions, used by Ardıç (2010) in his master's thesis was used. By using “SPSS Window 23.0” programme, “Mann Whitneyy U” and “Kruskall Walliss H” analyzes were performed. According to the results, while no significant difference was seen in the time traps sub-dimension by gender, there was a significant difference in terms of gender in the dimension of effective use of time. As a result of the research, it has been determined that the effective use of time of women is higher than men.
Bu araştırmada temel amaç; akademide zaman yönetimi tutumlarının cinsiyete göre bir farklılık gösterip göstermediği sorusuna cevap bulmaktır. Araştırmanın evrenini bir vakıf üniversitesinde çalışan 90 araştırma görevlisi oluşturmaktadır. Veriler hazırlanan anket formu ile toplanmıştır. Anket formunun birinci kısmında “5” soruluk demografik bilgi formu, ikinci kısmında ise Ardıç (2010) tarafından yüksek lisans tezinde kullanılan iki alt boyuttan oluşan “Zaman Yönetimi” ölçeği kullanılmıştır. Toplanan veriler ile “SPSS for Window 23,0” programı kullanılarak “Mann Whitney U” ve “Kruskall Walliss H” analizleri yapılmıştır. Sonuçlara göre zaman tuzakları alt boyutunda cinsiyete göre anlamlı bir farklılık görülmezken, zamanı etkin kullanma yöntemleri boyutunda cinsiyete göre anlamlı bir farklılık görülmektedir. Araştırma sonucunda kadınların zamanı etkin kullanma düzeylerinin, erkeklere göre daha yüksek olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Systems in Context, Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 8 Issue: 4 |