Okunabilirlik, metinlerin ölçülebilir nicel özelliklerindendir. Okunabilirlik, bir metnin okunmasının ne kadar kolay ya da zor olduğu hakkında bilgi verir. Bu bilgi dersler ve sınavlar için uygun metinlerin belirlenmesinde yardımcı olabilir. Türkçe metinlerin okunabilirliğini belirlemede yaygın olarak kullanılan Ateşman, Çetinkaya-Uzun ve Bezirci-Yılmaz olmak üzere 3 formül vardır. Bu çalışmanın amacı, 2019 ile 2023 yılları arasında yapılan Yükseköğretim Kurumları Sınavı, Temel Yeterlilik Testindeki Türkçe sorularının okunabilirliklerini Ateşman ve Bezirci-Yılmaz formülleri ile belirlemektir. Veri kümesini her yıldan 40 olmak üzere, 2019-2023 arası sorulan toplam 200 Türkçe sorusu oluşturmaktadır. Elde edilen bulgulardan çalışmada kullanılan iki formülün tutarlı olduğu ve formüllerdeki okunabilirlik seviyelerinin benzerlik gösterdiği ortaya çıkmıştır. Okunabilirlik formüllerine göre 2019 yılı sorularının en kolay, 2021 yılı sorularının ise en zor okunabilirlik seviyesine sahip olduğu görülmüştür. Soru türlerindeki soru sayılarının yıllara göre değişkenlik gösterdiği, ses bilgisi sorularının en kolay, cümlede anlam sorularının ise en zor okunabilirlik seviyesine sahip soru türü olduğu belirlenmiştir. Soruların ağırlıklı olarak Ateşman formülüne göre zor seviyede, Bezirci-Yılmaz formülüne göre ise akademik seviyede olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Readability is a measurable quantitative feature of texts. Readability gives information about how easy or difficult a text is to read. This information can help decide appropriate texts for courses and exams. There are 3 formulas, called Ateşman, Çetinkaya-Uzun, and Bezirci-Yılmaz, which are widely used in determining the readability of Turkish texts. The purpose of this study is to determine the readability of the Turkish questions in the Higher Education Institutions Exam, the Basic Proficiency Test conducted between 2019-2023 with Ateşman and Bezirci-Yılmaz formulas. The dataset consists of a total of 200 questions, 40 from each year, asked between 2019 and 2023. According to the findings, it was revealed that both formulas used in the study were consistent and the readability levels of the formulas were similar. According to the used formulas, it was observed that the questions in 2019 were the easiest and the test questions in 2021 were the most difficult to read. It has been determined that the number of questions in question types varies over the years, phonics questions are the question type with the easiest, and questions related to sentence meaning are the most difficult readability level. It was concluded that the questions were mainly at the difficult level according to the Ateşman formula, and at the academic level according to the Bezirci-Yılmaz formula.
Higher Education Institutions Exam Basic Proficiency Test Readability Natural Language Processing
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Linguistics (Other), Turkish Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 29, 2024 |
Publication Date | October 29, 2024 |
Submission Date | August 8, 2024 |
Acceptance Date | October 19, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 10 Issue: 2 |
________________________________________________
Journal of Language Education and Research (JLERE)
Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi
https://dergipark.org.tr/en/pub/jlere
ISSN: 2149-5602
Facebook Grup
Copyright © Journal of Language Education and Research