BibTex RIS Cite

Yabancı dil kaygısı: Ufuk üniversitesi hazırlık okulu örneği

Year 2017, Volume: 13 Issue: 2, 667 - 680, 01.12.2017

Abstract

Bazı demografik değişkenlerin Yabancı Dil Kaygısı (YDK) üzerindeki etkilerini konu alan çalışmalar yabancı
dil olarak İngilizce bağlamında azdır. Ayrıca bu çalışmalar farklılık gösteren sonuçlar ortaya koymuşlardır. Bu
çalışma Ufuk Üniversitesi Hazırlık Okulunda öğrenim gören Türk öğrencilerinin YDK’larını ve cinsiyet, yaş ve
geçmiş yıllardaki hazırlık sınıfı deneyiminin YDK üzerindeki etkilerini araştırmıştır. Çalışma örneklemi 124
öğrenciden oluşmuştur. Veriler Horwitz vd. tarafından geliştirilen Yabancı Dil Sınıf Kaygısı Ölçeğinin Aydın
(2001) tarafından Türkçe’ye uyarlanan adaptasyonu ile Ufuk Üniversitesi anket sistemi üzerinden elde edilmiştir.
Nicel verilerin analizi Ufuk Üniversitesi Hazırlı Okulu öğrencilerinin orta derecede YDK’na sahip olduklarını
ortaya çıkarmıştır. Bunun yanı sıra, yaşın YDK üzerinde anlamlı bir etkisi olduğu sonucu ortaya çıkmıştır. Buna
karşın cinsiyet ve geçmiş yıllardaki hazırlık sınıfı deneyiminin Ufuk Üniversitesi Hazırlık Okulu öğrencilerinin
YDK seviyeleri üzerinde anlamlı bir etkisi olmadığı tespit edilmiştir.

Foreign language anxiety: A study at Ufuk University Preparatory School

Year 2017, Volume: 13 Issue: 2, 667 - 680, 01.12.2017

Abstract

This study researched the levels of Foreign Language Anxiety (FLA) exhibited by Turkish undergraduates and effects of gender, age, and previous preparatory class experience on FLA at Ufuk University Preparatory School, Ankara. 124 preparatory school students have participated in the study. Data were collected via the the Foreign Language Classroom Anxiety Scale (FLCAS), which was developed by Horwitz, Horwitz and Cope (1986) and adapted to Turkish by Aydın (2001). Scale administration was done via the Ufuk University online questionnaire system. Analysis of the quantitative data unveiled that Ufuk University Preparatory School students had moderate levels of FLA. Besides, age was found to be casting a significant effect on FLA. On the other hand, previous preparatory class experience, and gender were found to have no significant effect on the FLA levels of Ufuk University Preparatory School students.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA88KC43AT
Journal Section Research Article
Authors

Ceyhun Karabıyık This is me

Neslihan Özkan This is me

Publication Date December 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 13 Issue: 2

Cite

APA Karabıyık, C., & Özkan, N. (2017). Foreign language anxiety: A study at Ufuk University Preparatory School. Journal of Language and Linguistic Studies, 13(2), 667-680.
AMA Karabıyık C, Özkan N. Foreign language anxiety: A study at Ufuk University Preparatory School. Journal of Language and Linguistic Studies. December 2017;13(2):667-680.
Chicago Karabıyık, Ceyhun, and Neslihan Özkan. “Foreign Language Anxiety: A Study at Ufuk University Preparatory School”. Journal of Language and Linguistic Studies 13, no. 2 (December 2017): 667-80.
EndNote Karabıyık C, Özkan N (December 1, 2017) Foreign language anxiety: A study at Ufuk University Preparatory School. Journal of Language and Linguistic Studies 13 2 667–680.
IEEE C. Karabıyık and N. Özkan, “Foreign language anxiety: A study at Ufuk University Preparatory School”, Journal of Language and Linguistic Studies, vol. 13, no. 2, pp. 667–680, 2017.
ISNAD Karabıyık, Ceyhun - Özkan, Neslihan. “Foreign Language Anxiety: A Study at Ufuk University Preparatory School”. Journal of Language and Linguistic Studies 13/2 (December 2017), 667-680.
JAMA Karabıyık C, Özkan N. Foreign language anxiety: A study at Ufuk University Preparatory School. Journal of Language and Linguistic Studies. 2017;13:667–680.
MLA Karabıyık, Ceyhun and Neslihan Özkan. “Foreign Language Anxiety: A Study at Ufuk University Preparatory School”. Journal of Language and Linguistic Studies, vol. 13, no. 2, 2017, pp. 667-80.
Vancouver Karabıyık C, Özkan N. Foreign language anxiety: A study at Ufuk University Preparatory School. Journal of Language and Linguistic Studies. 2017;13(2):667-80.