Bu çalışmanın amacı, uçak gövdesi ve kanat yüzeylerinde yaygın olarak kullanılan eğri kompozit plakaların düşük hızlı darbe davranışını sayısal yöntemler kullanarak araştırmaktır. E-Cam Epoksiden imal edilen katmanlı plakalar çeşitli tipte pekiştiriciler ile güçlendirilmiş ve 12 mm çaplı bir çarpma tertibatıyla 2,5 m/s hızında darbeye maruz bırakılmıştır. Darbe sonucu pekleştirilmiş eğri plakalar üzerindeki kuvvet ve yer değiştirmenin zamana bağlı değişimi analiz edilmiştir. Ayrıca, plaka tarafından absorbe edilen enerji miktarındaki zamansal değişim de gözlemlenmiştir. Sonuçlar, I, T ve bıçak tipi pekiştiriciler ile güçlendirilmiş plakaların darbe enerjisinin sırasıyla %35,78, %38,11 ve %37,78'ini absorbe ettiğini göstermektedir. Bunlar arasında, T tipi pekiştiricili plakalar en az darbe sonrası deformasyon sergilemiştir. Bıçak tipi pekiştiriciyle güçlendirilmiş plakanın maruz kaldığı 3,7 mm'lik kalıcı deformasyon özellikle dikkat çekicidir.
This study aims to investigate the low-velocity impact behavior of curved composite plates commonly employed in aviation fuselage and wing surfaces using numerical methods. Layered plates fabricated from E-Glass Epoxy were reinforced with various types of stiffeners and subjected to impacts whit a 12 mm diameter impactor at a velocity of 2.5 m/s. The time-dependent variation of force and displacement on the stiffened curved plates resulting from the impact was analyzed. Furthermore, the temporal variation in the amount of energy absorbed by the plate was observed. The results indicate that plates reinforced with I, T, and blade-type stiffeners absorbed 35.78%, 38.11%, and 37.78% of the impact energy, respectively. Among these, plates with T-type reinforcements exhibited the least post-impact deformation. Particularly noteworthy is the permanent deformation of 3.7 mm experienced by the plate reinforced with blade-type stiffeners.
This work was conducted scope of Master of Science Thesis of Tolunay Dağ.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Composite and Hybrid Materials, Aerospace Materials, Aerospace Structures |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2024 |
Submission Date | March 27, 2024 |
Acceptance Date | May 13, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 5 Issue: 1 |