Backround: Digital addiction; It is an inclusive term that includes problems related to long-term internet addiction, gaming addiction, social media addiction and other digital media addictions. Metacognition is; It is a system that plays a role in the more harmonious and functional functioning of cognitive processes. Since digital addiction is a concept related to cognitive processes, it is thought to be related to metacognition.
Objectives: This research aims to evaluate the metacognitive prediction level of university students’ digital addictions.
Methods: The research was conducted in a descriptive-relation-seeking design. The sample of the study consisted of 281 students studying in the Department of Nursing and Midwifery at Gaziantep Islamic Science and Technology University, Faculty of Health Sciences. As a data collection tool; “Personal Information Form”, “Digital Addiction Scale” and “Metacognition-30 Scale” were used. In the analysis of the data, t-test was used for the comparison of two independent groups, ANOVA was used for the comparison of more than two groups, and Pearson correlation analysis was used to test the relationship between the variables.
Results: Digital Addiction Scale total score was 57.45±12.90; Metacognition Scale-30 total score was determined as 68.98±12.11. A significant positive correlation was found between metacognition and digital addiction (r=.28; p=.00). A statistically significant relationship was found in the regression analysis performed to determine how digital addiction predicts metacognitions (F=24.38; p=.00). Digital addiction explains 0.07% of the change in metacognition (R²=.07).
Conclusion: As a result of the study, students’ digital addiction levels are high and their pathological metacognition levels are moderate. As students’ pathological metacognitive beliefs increase, their digital addiction levels also increase. Since it is known that negative metacognition has an important role in maintaining addictive behaviors, it is recommended to plan interventions to increase students’ awareness about metacognitive beliefs.
Giriş: Dijital bağımlılık; uzun süre devam eden internet bağımlılığı, oyun bağımlılığı, sosyal medya bağımlılığı ve diğer dijital medya bağımlılıklarıyla ilgili ortaya çıkan sorunları içeren kapsayıcı bir terimdir. Üstbiliş ise; bilişsel süreçlerin daha uyumlu ve işlevsel çalışmasında rol oynayan bir sistemdir. Dijital bağımlılık bilişsel süreçleri ilgilendiren bir kavram olduğu için üstbilişler ile arasında ilişki olduğu düşünülmektedir.
Amaç: Bu araştırma üniversite öğrencilerinin dijital bağımlılıklarının üstbilişleri yordama düzeyini değerlendirmeyi amaçlamaktadır.
Yöntem: Araştırma tanımlayıcı desende yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemini Türkiye’nin doğusunda bir üniversitenin hemşirelik ve ebelik bölümünde okuyan 281 öğrenci oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak; “Kişisel Bilgi Formu”, “Dijital Bağımlılık Ölçeği” ve “Üst Biliş-30 Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde bağımsız iki grup karşılaştırmasında t-testi, ikiden fazla grubun karşılaştırılmasında ANOVA, değişkenler arasındaki ilişkiyi test etmek için pearson korelasyon analizi yapılmıştır.
Bulgular: Dijital Bağımlılık Ölçeği toplam puanı 57.45±12.90; Üstbiliş Ölçeği-30 toplam puanı 68.98±12.11 olarak belirlenmiştir. Üstbiliş ve dijital bağımlılık arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki saptanmıştır (r=.28; p=.00). Dijital bağımlılığın üstbilişleri nasıl yordadığını belirlemek için yapılan regresyon analizinde istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki saptanmıştır (F=24.38; p=.00). Dijital bağımlılık üstbilişteki değişimin %0.07’sini açıklamaktadır (R²=.07).
Sonuç: Çalışma sonucunda öğrencilerin dijital bağımlılık düzeyleri yüksek, patolojik üstbiliş düzeyleri ise orta seviyededir. Öğrencilerin dijital bağımlılık seviyeleri arttıkça sahip oldukları patolojik üstbilişsel inançlar da artmaktadır. Olumsuz üst bilişlerin, bağımlılık yaratan davranışların sürdürülmesinde önemli rolü olduğu bilindiğinden öğrencilere üstbilişsel inançlar hakkında farkındalık kazandırmaya yönelik müdahalelerin planlanması önerilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | April 15, 2024 |
Publication Date | April 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 17 Issue: 2 |
Journal of Nursing Effect was indexed by ULAKBİM Turkish Medical Index, Turk Medline, Turkiye Atıf Dizini, (since february 2021) EBSCO HOST, (since 26th of october 2021) DOAJ and (since 18th of January) Index Copernicus, Scopus.
Journal of Nursing Effect is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.