Background: As the number of aesthetic surgery interventions increases, the roles of caregivers are changing and improving; attitudes towards aesthetic surgery gain importance.
Objective: The aim of this study is to evaluate the attitudes of the faculty members and students of a health sciences faculty, nursing, nutrition and dietetics, and physiotherapy and rehabilitation departments towards aesthetic surgery.
Method: This descriptive study was conducted in the faculty between February and March 2020, with 38 faculty members and 870 students. Data were collected using a questionnaire and the Cosmetic Surgery Acceptance Scale. Descriptive analysis, Student’s t-test, and multiple linear regression analysis were used to evaluate the data.
Results: The mean score of the faculty members on the Acceptance of Cosmetic Surgery Scale was determined as 54.16 ± 18.99, and 54.19 ± 20.08 for the students. It was determined that the scale total score averages of the instructors differed according to their consideration of undergoing aesthetic surgery (p = .000). It was determined that having undergone aesthetic surgery before, having undergone aesthetic surgery in a social environment, considering having aesthetic surgery, considering that aesthetic surgery is harmless for health, and considering that religious views will not prevent aesthetic surgery are important predictive variables for students’ attitudes towards aesthetic surgery (p = .000).
Conclusion: The attitudes of the faculty members and students towards aesthetic surgery were determined to be moderate. The faculty members who were considering undergoing aesthetic surgery had a more positive attitude towards aesthetic surgery. Variables that predicted the attitudes of the students were determined as having undergone aesthetic surgery before, being an individual who has undergone aesthetic surgery in a social environment, considering undergoing plastic surgery, considering that plastic surgery is harmless for health, and considering that religious views will not prevent plastic surgery. The model consisting of these variables accounts for 41.6% of the variability in students’ attitudes towards plastic surgery. We suggest that attempts should be made to positively change the attitudes of faculty members and students towards aesthetic surgery.
Giriş: Estetik cerrahi girişim sayıları arttıkça, hastalara bakım verenlerin rolleri değişmekte ve artmakta; estetik cerrahiye karşı tutumları önem kazanmaktadır.
Amaç: Bu araştırmanın amacı bir sağlık bilimleri fakültesi, hemşirelik, beslenme ve diyetetik ile fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümleri öğretim elemanları ve öğrencilerinin estetik cerrahiye yönelik tutumlarının değerlendirilmesidir.
Yöntem: Tanımlayıcı türdeki bu araştırma, Şubat- Mart 2020 tarihleri arasında, bir sağlık bilimleri fakültesinde 38 öğretim elemanı ve 870 öğrenci ile yürütüldü. Veriler bir tanımlayıcı bilgi formu ve Kozmetik Cerrahiyi Kabul Ölçeği kullanılarak toplandı. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı analizler, Student t testi ve doğrusal (lineer) regresyon analizi kullanıldı.
Bulgular: Öğretim elemanlarının Kozmetik Cerrahiyi Kabul Ölçeği toplam puan ortalaması 54.16 ± 18.99, öğrencilerin ise 54.19 ± 20.08 olarak belirlendi. Öğretim elemanlarının ölçek toplam puan ortalamalarının estetik cerrahi girişim geçirmeyi düşünme durumlarına göre farklılık gösterdiği belirlendi (p = .000). Daha önce estetik cerrahi girişim geçirmiş olma, sosyal çevrede estetik cerrahi girişim geçirmiş bir birey olması, estetik cerrahi girişim yaptırmayı düşünme, estetik cerrahinin sağlık açısından zararsız olduğunu düşünme ve dini görüşlerin estetik cerrahiye engel olmayacağını düşünmenin öğrencilerin estetik cerrahiye yönelik tutumları için önemli yordayıcı değişkenler olduğu belirlendi (p = .000).
Sonuç: Öğretim elemanlarının ve öğrencilerin estetik cerrahiye yönelik tutumları orta düzeyde belirlendi. Estetik cerrahi girişim geçirmeyi düşünen öğretim elemanlarının tutum düzeyleri diğerlerine göre yüksekti. Öğrencilerin estetik cerrahiye yönelik tutumlarını yordayan faktörler daha önce estetik cerrahi girişim geçirmiş olma, sosyal çevrede estetik cerrahi girişim geçirmiş bir birey olması, estetik cerrahi girişim geçirmeyi düşünme, estetik cerrahinin sağlık açısından zararsız olduğunu düşünme ve dini görüşlerin estetik cerrahiye engel olmayacağını düşünme olarak belirlendi. Bu değişkenlerden oluşan model öğrencilerin estetik cerrahiye yönelik tutum düzeylerindeki değişimin %41.6’sını açıklamaktadır. Öğretim elemanlarının ve öğrencilerin estetik cerrahiye yönelik tutumlarının olumlu değişimi için girişimlerde bulunulmasını önermekteyiz.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 15, 2024 |
Publication Date | October 15, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 17 Issue: 4 |
Journal of Nursing Effect was indexed by ULAKBİM Turkish Medical Index, Turk Medline, Turkiye Atıf Dizini, (since february 2021) EBSCO HOST, (since 26th of october 2021) DOAJ and (since 18th of January) Index Copernicus, Scopus.
Journal of Nursing Effect is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.