The aim of this study is to increase the awareness
of the students in public secondary schools against historical places and cultural
artifacts, to develop awareness of conservation, to better understand the
historical structures in the environment they live in, to create awareness
about the historical places in their cities and to establish a history-space
relationship. The target group of the project is the secondary school students
studying in public schools in the 2017-2018 academic year. Pre-test to measure
the students' readiness at the beginning of the project and their knowledge on
the historical and cultural works of Niğde; At the end of the project, the
final test was applied to the students to measure the information obtained from
the project. Moreover, the students evaluated the project with ler End of Day Assessment enc
activities and science diaries. In the light of the data obtained; that
students' level of knowledge and awareness about the historical and cultural
works, geographic and human characteristics of Niğde city increased positively;
they enjoyed a positive attitude towards art, history, culture and their fields,
and developed a positive attitude towards the preservation of historical
monuments and cultural assets.
Bu çalışmanın amacı, devlet ortaokullarında öğrenim gören öğrencilerin
tarihi mekânlar ve kültürel eserlere karşı farkındalık düzeylerinin
artırılması, koruma bilinci geliştirmesi, yaşadıkları çevredeki tarihi yapıları
daha iyi tanımaları, kentlerindeki tarihi mekânları yerinde görüp farkındalık
oluşturmak ve tarih-mekân ilişkisi kurmalarını sağlamaktır. Projenin hedef
kitlesi, 2017-2018 eğitim öğretim yılında devlet okullarında eğitim gören
ortaokul öğrencileridir. Öğrencilerin proje başlangıcında hazır bulunuşluklarını,
Niğde’nin tarihi ve kültürel eserlerine dair bilgilerini ölçmek amacıyla ön
test; projenin sonunda öğrencilere projeden edindikleri bilgileri ölçmeye
yönelik son test uygulanmıştır. Ayrıca “Gün Sonu Değerlendirme” etkinlikleri ve
bilim günlükleriyle öğrenciler projeyi değerlendirmişlerdir. Elde edilen
veriler ışığında; öğrencilerin Niğde şehrinin tarihi ve kültürel eserlerine,
coğrafi ve beşeri özelliklerine ilişkin bilgi düzeylerinin ve
farkındalıklarının olumlu şekilde arttığı; gezerek, görerek, öğrenmekten keyif
aldıkları, bu sayede sanat, tarih, kültür, alanlarına yönelik olumlu bir bakış
açısı geliştirdikleri, sahip oldukları tarihi eser ve kültür varlıklarını
korumaları-kollamalarına yönelik olumlu tutum geliştirdikleri görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 10, 2019 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 5 |