Bu çalışma, esas itibariyle Ahmed Cavid Paşa’nın BOA (Başkanlık Osmanlı Arşivi) belgeleri arasında bulunan memur sicil kaydının sadeleştirilmiş transkripsiyonundan oluşmaktadır. Ahmed Cavid Paşa, eğitimi önceleyen bir Osmanlı idarecisi olarak çalıştığı yerleşim birimlerinde bu alanda sorumluluk üstlenerek cemiyetler kurmuş, eğitimin halk tabanında yaygınlık kazanması için özel çaba göstererek bizzat eğitim materyali hazırlama faaliyetlerinde bulunmuştur. Çerkes kökenli bir Osmanlı aydını olarak da Osmanlıca’yı esas alan bir Çerkes alfabesi hazırlamış ve bu alfabe, kendisinin müdürlüğünü yaptığı Çerkes Teavun Mektebi’nde Çerkesçe öğretim materyali olarak kullanılmıştır. Ahmed Cavid Paşa’nın sözkonusu memur sicil kaydı, daha anlaşılır ve ayrıntılı olması amacıyla Osmanlı arşiv belgelerindeki verilerle desteklenerek gerek memuriyeti döneminde gerekse emeklilik yıllarında ortaya koyduğu faaliyetler ve somut eserlerle son derece parlak bir profil olarak değerlendirilebileceği sonucuna ışık tutulmaya çalışılmıştır.
This study mainly consists of the simplified transcription of the official record of Ahmed Cavid Paşa, which is among the BOA (Presidential Ottoman Archives) documents. As an Ottoman administrator who prioritized education, Ahmed Cavid Paşa took responsibility in this area and established societies in the settlements where he worked and made special efforts to make education widespread among the people, and personally engaged in activities to prepare educational materials. As an Ottoman intellectual of Circassian origin, he prepared a Circassian alphabet based on Ottoman Turkish and this alphabet was used as a Circassian teaching material in the Circassian Teavun School, of which he was the director. It has been tried to shed light on the conclusion that Ahmed Cavid Pasha's civil servant record can be evaluated as an extremely bright profile with the activities and concrete works he revealed both during his civil service period and his retirement years by being supported by the data in the Ottoman archive documents in order to be more understandable and detailed.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Document Publishing |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 7 Issue: 13 |
All rights reserved. 2015 © Copyright JOCAS