The fundamental prerequisite for achieving radical changes in sustainable consumption patterns is shaping and fostering consumer awareness of sustainable consumption. Collaborative consumption is emerging as a cultural and economic force that is transforming the world, both in business and among consumers. This paper explores the relationship between collaborative consumption and sustainability transitions, as well as the cognitive, emotional, and behavioral engagement dynamics of consumers in contemporary modernity. In the study, 514 consumer data were collected online via a survey using Google Forms using a convenience sampling method. The data were evaluated using correlation and regression analysis. The analysis revealed moderate positive and significant relationships between collaborative consumption and the sub-dimensions of consumer engagement. Based on the results of this study, collaborative consumption awareness can increase consumer engagement at both cognitive, emotional and behavioral levels. This result suggests that new consumption models based on sharing and collaboration can deepen consumers' bonds with brands and consumption activities.
Sürdürülebilir tüketim kalıplarına yönelik radikal değişiklikler elde etmenin temel ön koşulu, bu amaca yönelik tüketici bilincinin sürdürülebilir tüketim ekseninde şekillenmesi ve kabul edilmesidir. İşbirlikçi tüketim, iş dünyasında ve tüketiciler arasında dünyayı dönüştüren kültürel ve ekonomik bir güç olarak yükselmektedir. Bu makale, işbirlikçi tüketimin sürdürülebilirlik geçişleri ve çağdaş modernitedeki tüketicilerin bilişsel, duygusal, davranışsal bağlılık dinamikleriyle nasıl ilişkili olduğunu araştırmayı amaçlamaktadır. Araştırmada, kolayda örnekleme yöntemiyle 514 tüketici verisi, google form aracılığıyla online olarak anket yoluyla toplanmıştır. Korelasyon ve regresyon analizi ile veriler değerlendirilmiştir. İncelemeler sonucunda işbirlikçi tüketim bilinci ile tüketici bağlılığının alt boyutları arasında pozitif ve anlamlı ilişkiler olduğu saptanmıştır. Bu çalışmadan elde edilen sonuca dayanarak işbirlikçi tüketim bilincinin, hem bilişsel, hem duygusal, hem de davranışsal düzeyde tüketici bağlılığını artırabildiği görülmüştür. Bu sonuç paylaşım ve işbirliğine dayalı yeni tüketim modellerinin, tüketicilerin markalarla ve tüketim faaliyetleriyle kurdukları bağı derinleştirebildiğini göstermektedir.
Tüketici Davranışı Sürdürülebilirlik İşbirlikçi Tüketim Tüketici Bağlılığı Sürdürülebilir Tüketim
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Consumer Behaviour |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | December 2, 2025 |
| Publication Date | December 2, 2025 |
| Submission Date | April 23, 2025 |
| Acceptance Date | August 29, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 2 |
JOEEP is published as two issues per year June and December and all publication policies and processes are conducted according to the international standards. JOEEP accepts and publishes the research articles in the fields of economics, political economy, fiscal economics, applied economics, business economics, labour economics and econometrics. JOEEP, without depending on any institution or organization, is a non-profit journal that has an International Editorial Board specialist on their fields. All “Publication Process” and “Writing Guidelines” are explained in the related title and it is expected from authors to Show a complete match to the rules. JOEEP is an open Access journal.