Turizm endüstrisinde yeme içme sanatı ve sağlıklı beslenme eğilimleri son yıllarda oldukça ön plana çıkmaktadır. Diğer taraftan iklim
değişikliğinin küresel sisteme olan etkilerinin mümkün oldukça azaltılması için bütün endüstrilerde olduğu gibi turizmin tüm
alanlarında da sürdürülebilirlik felsefesine dikkat edilmektedir. Bu noktadan hareketle yiyecek içecek işletmelerinde tüketicilerin
damak zevkleri ve sağlıklarına uygun ürünler sunulurken diğer taraftan da sürdürülebilir ve çevreye duyarlı işletmecilik anlayışı giderek
önem kazanmıştır. Yeşil restoranlar müşterilere sundukları hizmetlerde yerellik, kültürel değerler, organik gıdalar, geri dönüşüm
uygulamaları, atık yönetimi vb. unsurlara önem veren işletmelerdir. Konu ile ilgili olarak gerçekleştirilen akademik çalışmalarda
fiyatları diğerlerine göre daha yüksek olsa dâhi sürdürülebilirlik konusunda farkındalık sahibi ve sağlıklı beslenme bilinci yüksek olan
turistlerin, yiyecek içecek işletmeleri tercihlerinde yeşil restoranların ilk sırada olduğunu belirten çalışmalar da bulunmaktadır.
Bu kapsamda gerçekleştirilen çalışmanın amacı İstanbul’da “Yeşil Nesil Restoran” sınıflandırmasına sahip olan yiyecek içecek
işletmelerine yönelik Tripadvisor.com üzerinde yer alan müşteri yorumlarının incelenerek, müşterilerin yeşil nesil restoranlara yönelik
farkındalıklarını ortaya koymaktır. Ayrıca müşterilerin bu restoran işletmelerinin “yeşil” özelliğinin ne kadar farkında olduğu ve
yorumlarında bu özellikten bahsedip etmediğinin de belirlenmesi hedeflenmiştir. Elde edilen verilerin MAXQDA nitel veri analizi
programı aracılığı ile analiz edilmesinden sonra lezzet, müzik, hizmet kalitesi, tasarım, hijyen ve menü temaları altında toplandığı
görülmüştür. Genel olarak müşteri yorumlarının, tercih ettiği restoranda geçirdiği vakit ve buna bağlı deneyimler üzerine odaklandığı
sonucuna ulaşılmıştır. Tespit edilen en önemli sonuçlardan biri ise, tüketicilerin bir restoranın “yeşil” statüsü kazanmasıyla ilgili
herhangi bir yorum yapma gereksinimi duymamış olmasıdır.
Yiyecek İçecek İşletmeleri Müşteri Yorumları İçerik Analizi Yeşil Nesil Restoran, Tripadvisor
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 3 Issue: 2 |