Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2020, Volume: 3 Issue: 2, 260 - 269, 30.12.2020

Abstract

References

  • Akkılıç, M.E. ve Özbek, V. (2012). İnternet Üzerinden Yapılan Alışverişlerde Ürüne Yönelik Yorumların Tüketici Satın Alma Kararı Üzerindeki Etkisi. Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, (10) 1-14.
  • Babaç, E. ve Önçel, S. (2018). Anadolu Üniversitesi Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü Öğrencilerinin Özyeterliklerine Yönelik Nitel Bir Araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies. 6 (2), 282- 298.
  • Bilim, Y. , Başoda, A. ve Özer, Ö. (2013). Elektronik Tüketici Yorumlarının Nitel Çözümlemesi ve Pazarlama Bilgi Aracı Olarak Kullanımı: Tatil Otellerine Yönelik Bir Uygulama. 14. Ulusal Turizm Kongresinde Sunulmuş Bildiri, 05-08 Aralık 2014, Kayseri, Türkiye (387- 407).
  • Çetinoğlu, D., Mesci, Z. ve Mesci, M. (2017). Yeşil Nesil Restoranların Uygulanabilirliğine Yönelik Bir İnceleme: Akçakoca Örneği. Journal of Recreation and Tourism Research, 4 (Special Issue 1), 112- 120.
  • Dewald, B., Bruin, B.J. ve Jang, Y.J. (2014). US Consumer Attitudes Towards “Green”Restaurants”, Anatolia, 25 (2), 171–180.
  • DiPietro, R.B., Gregory, S. ve Jackson, A. (2013b). Going Green in Quick-Service Restaurants: Customer Perceptions and İntentions. Int. J. Contemp. Hospitality Tourism Admin. (14), 139–156.
  • Dönmez, F.G. (2016). Sürdürülebilirlik Kavramı, Tanımı ve Sürdürülebilirliğin Tarihsel Gelişimi. İçinde Sürdürülebilir Turizm (Temel Kavramlar ve İlkeler), H. Çeken (Ed), s.3, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Erdem, Ö. ve Yay. Ö. (2017). Tripadvisor’daki Müşteri Şikâyetlerinin Değerlendirilmesi: Antalya Örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies 5 (4), 227-249.
  • İpar, M.S. (2018). Turistlerin Yeşil Otel Tercihlerine Yönelik Algıları, Çevreci Davranış Eğilimleri ve Davranışsal Niyetlerle İlişkisi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Jang, Y., Kim, W. ve Bonn, M.A. (2011). Generation Y consumers’ Selection Attributes and Behavioral Intentions Concerning Green Restaurants. International Journal of Hospitality Management, 30 (4), 803–811.
  • Kang, K.H; Stein, L; Heo, C. Y., ve Lee, S. (2012). Consumers’ Willingness to Pay for Green Initiatives of the Hotel Industry. International Journal of Hospitality Management, 31, 564-572.
  • Kim, Y. ve Han, H. (2010). Intention to Pay Conventional-Hotel Prices at a Green Hotel- A Modification of The Theory of Planned Behavior. Journal of Sustainable Tourism, 18 (8), 997-1014.
  • Kim, S., Yoon, J. ve Shin, J. (2015). Sustainable Business-and-Industry Foodservice: Consumers’ Perception and Willingness to Pay a Premium In South Korea. International Journal Contemporary Hospitality Management, 27 (4), 648–669.
  • Koçak, A. ve Arun. Ö. (2006). İçerik Analizi Çalışmalarında Örneklem Sorunu. Selçuk İletişim, 4 (3), 21-28. Kurgun, O. (2016). Gastronomi Trendleri. İçinde Gastronomi ve Turizm. H.Kurgun, D.B. Özşeker (Ed.), s.109. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Kurnaz, A. (2011). Yiyecek İçecek İşletmelerinde Hizmet Kalitesinin Ölçümü: Marmaris Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kurnaz, A. ve Özdoğan, O. N. (2018). İstanbul’da Yer Alan Restoranlardaki Yeşil Uygulamaların Değerlendirilmesi, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 16 (1), 240–257.
  • Kristanti, M. ve Jokom, R. (2017). The Influence of Eco-friendly Attitudes on Tourists’ Intention Toward Green Hotels. İçinde Balancing Development and Sustainability in Tourism Destinations. Springer: Singapore.
  • Kwok, L., Huang, Y.K. ve Hu, L. (2016). Green attributes of restaurants: What really matters to consumers?, International Journal of Hospitality Management, 55, 107–117.
  • Laroche, M., Bergeron, J. ve Barbaro-Forleo, G. (2001). Targeting Consumers Who are Willing to Pay More for Environmentally Friendly Products. Journal of Consumer Marketing 18(6), 503–520.
  • Pasinli, A. (2016). “Yeşil Nesil Restoran Hakkında Genel Bilgiler”. İstanbul.
  • Pekküçükşen, Ş. ve Yiğit, Y. (2019). Atık Yönetimi’nde İyi Uygulama Örneği: Yeşil Nesil Restoran Hareketi, Turkish Studies, 14 (1), 121-139.
  • Perramon, J., Almeida, Maria d.m.A., Llach, J., Femenias, L.B. (2014). Green Practices in Restaurants: Impact on firm performance. Operations Management Research, 7(1), 2-12.
  • Sarıışık, M. ve Özbay, G. (2019) Uluslararası Gastronomi (Temel Özellikler- Örnek Menüler ve Reçeteler). 5.Baskı, Detay Yayıncılık: Ankara.
  • Susskind, A.M. (2014). Guests reactions to in-room sustainability initiatives: an experimental look at product performance and guest satisfaction. Cornell Hospitality Q. 55 (3), 228–238.
  • Şahingöz, S.A ve Güleç, E. (2019) Green generation restaurant movement in restaurants: An example of “La Mancha Restaurant”. Journal of Tourism Theory and Research, 292-300.
  • Şimşek, N. ve Akdağ, G. (2017). Sürdürülebilir Gastronomi Turizmi Kapsamında Yeşil Nesil Restoranları İncelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, No:60, Autumn II. 351-368.
  • Tuk, A.M.,Verlegh, P.W.J., Smidts, A. ve Wigboldus, D.HJ. (2008). Sales and Sincerity: The Role of Relational Framing in Word-of-Mouth Marketing. ERIM Report Series Research in Management. Tutan, E. ve Tarakçıoğlu, S. (2013). Tatil Deneyimlerinin Sosyal Medyada Paylaşımı ve Psikolojik Taciz (Mobbing). 14. Ulusal Turizm Kongresinde Sunulmuş Bildiri, 05-08 Aralık, Kayseri, Türkiye (ss.356- 369).
  • Yaşar, Z. (2019). Kastamonu’da Yöresel Yiyecek İçecek Hizmeti Sunan Restoranlara İlişkin Tüketici Şikâyetlerinin Değerlendirilmesi: Tripadvisor Örneği. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(2): 241-250.
  • Yazıcıoğlu, İ. ve Aydın, A. (2018). Yeşil Restoran Uygulamaları Üzerine Nitel Bir Araştırma: İstanbul Örneği. Gazi Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi. Sayı: 1. 55-79.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (9. Genişletilmiş Baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Sürdürülebilir Yaşam İçin; Yeşil Restoran Hareketi, https://www.arkhe.com.tr/blog/surdurulebilir-yasam-icinyesil-restoran-hareketi (Erişim Tarihi: 01.02.2020). Tripadvisor Hakkında, https://tripadvisor.mediaroom.com/TR-about-us, (Erişim Tarihi: 03.02.2020).
  • Yeşil Nesil Restorancılık (2020). Program Hakkında. http://yesilnesilrestoran.org/program-hakkinda.php (Erişim Tarihi: 19.01.2020).
  • Yeşil Nesil Restoranlar (2020). http://yesilnesilrestoran.org/yesil-nesil-restoranlar.php (Erişim Tarihi: 20.01.2020)
  • Yeşil Nesil Restoran Programı Nedir? http://www.gidagundemi.com/gida-gundemi/gundem/yesil-nesilrestoran-programi-nedir-h16736.html, (Erişim Tarihi: 01.02.2020).
  • Yeşil Restoran Sertifikasyonu, https://www.dinegreen.com/certification-standards (Erişim Tarihi: 23.01.2020).

YEŞİL NESİL RESTORANLARA YÖNELİK MÜŞTERİ YORUMLARININ İÇERİK ANALİZİ İLE DEĞERLENDİRİLMESİ

Year 2020, Volume: 3 Issue: 2, 260 - 269, 30.12.2020

Abstract

Turizm endüstrisinde yeme içme sanatı ve sağlıklı beslenme eğilimleri son yıllarda oldukça ön plana çıkmaktadır. Diğer taraftan iklim
değişikliğinin küresel sisteme olan etkilerinin mümkün oldukça azaltılması için bütün endüstrilerde olduğu gibi turizmin tüm
alanlarında da sürdürülebilirlik felsefesine dikkat edilmektedir. Bu noktadan hareketle yiyecek içecek işletmelerinde tüketicilerin
damak zevkleri ve sağlıklarına uygun ürünler sunulurken diğer taraftan da sürdürülebilir ve çevreye duyarlı işletmecilik anlayışı giderek
önem kazanmıştır. Yeşil restoranlar müşterilere sundukları hizmetlerde yerellik, kültürel değerler, organik gıdalar, geri dönüşüm
uygulamaları, atık yönetimi vb. unsurlara önem veren işletmelerdir. Konu ile ilgili olarak gerçekleştirilen akademik çalışmalarda
fiyatları diğerlerine göre daha yüksek olsa dâhi sürdürülebilirlik konusunda farkındalık sahibi ve sağlıklı beslenme bilinci yüksek olan
turistlerin, yiyecek içecek işletmeleri tercihlerinde yeşil restoranların ilk sırada olduğunu belirten çalışmalar da bulunmaktadır.
Bu kapsamda gerçekleştirilen çalışmanın amacı İstanbul’da “Yeşil Nesil Restoran” sınıflandırmasına sahip olan yiyecek içecek
işletmelerine yönelik Tripadvisor.com üzerinde yer alan müşteri yorumlarının incelenerek, müşterilerin yeşil nesil restoranlara yönelik
farkındalıklarını ortaya koymaktır. Ayrıca müşterilerin bu restoran işletmelerinin “yeşil” özelliğinin ne kadar farkında olduğu ve
yorumlarında bu özellikten bahsedip etmediğinin de belirlenmesi hedeflenmiştir. Elde edilen verilerin MAXQDA nitel veri analizi
programı aracılığı ile analiz edilmesinden sonra lezzet, müzik, hizmet kalitesi, tasarım, hijyen ve menü temaları altında toplandığı
görülmüştür. Genel olarak müşteri yorumlarının, tercih ettiği restoranda geçirdiği vakit ve buna bağlı deneyimler üzerine odaklandığı
sonucuna ulaşılmıştır. Tespit edilen en önemli sonuçlardan biri ise, tüketicilerin bir restoranın “yeşil” statüsü kazanmasıyla ilgili
herhangi bir yorum yapma gereksinimi duymamış olmasıdır.

References

  • Akkılıç, M.E. ve Özbek, V. (2012). İnternet Üzerinden Yapılan Alışverişlerde Ürüne Yönelik Yorumların Tüketici Satın Alma Kararı Üzerindeki Etkisi. Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, (10) 1-14.
  • Babaç, E. ve Önçel, S. (2018). Anadolu Üniversitesi Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü Öğrencilerinin Özyeterliklerine Yönelik Nitel Bir Araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies. 6 (2), 282- 298.
  • Bilim, Y. , Başoda, A. ve Özer, Ö. (2013). Elektronik Tüketici Yorumlarının Nitel Çözümlemesi ve Pazarlama Bilgi Aracı Olarak Kullanımı: Tatil Otellerine Yönelik Bir Uygulama. 14. Ulusal Turizm Kongresinde Sunulmuş Bildiri, 05-08 Aralık 2014, Kayseri, Türkiye (387- 407).
  • Çetinoğlu, D., Mesci, Z. ve Mesci, M. (2017). Yeşil Nesil Restoranların Uygulanabilirliğine Yönelik Bir İnceleme: Akçakoca Örneği. Journal of Recreation and Tourism Research, 4 (Special Issue 1), 112- 120.
  • Dewald, B., Bruin, B.J. ve Jang, Y.J. (2014). US Consumer Attitudes Towards “Green”Restaurants”, Anatolia, 25 (2), 171–180.
  • DiPietro, R.B., Gregory, S. ve Jackson, A. (2013b). Going Green in Quick-Service Restaurants: Customer Perceptions and İntentions. Int. J. Contemp. Hospitality Tourism Admin. (14), 139–156.
  • Dönmez, F.G. (2016). Sürdürülebilirlik Kavramı, Tanımı ve Sürdürülebilirliğin Tarihsel Gelişimi. İçinde Sürdürülebilir Turizm (Temel Kavramlar ve İlkeler), H. Çeken (Ed), s.3, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Erdem, Ö. ve Yay. Ö. (2017). Tripadvisor’daki Müşteri Şikâyetlerinin Değerlendirilmesi: Antalya Örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies 5 (4), 227-249.
  • İpar, M.S. (2018). Turistlerin Yeşil Otel Tercihlerine Yönelik Algıları, Çevreci Davranış Eğilimleri ve Davranışsal Niyetlerle İlişkisi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Jang, Y., Kim, W. ve Bonn, M.A. (2011). Generation Y consumers’ Selection Attributes and Behavioral Intentions Concerning Green Restaurants. International Journal of Hospitality Management, 30 (4), 803–811.
  • Kang, K.H; Stein, L; Heo, C. Y., ve Lee, S. (2012). Consumers’ Willingness to Pay for Green Initiatives of the Hotel Industry. International Journal of Hospitality Management, 31, 564-572.
  • Kim, Y. ve Han, H. (2010). Intention to Pay Conventional-Hotel Prices at a Green Hotel- A Modification of The Theory of Planned Behavior. Journal of Sustainable Tourism, 18 (8), 997-1014.
  • Kim, S., Yoon, J. ve Shin, J. (2015). Sustainable Business-and-Industry Foodservice: Consumers’ Perception and Willingness to Pay a Premium In South Korea. International Journal Contemporary Hospitality Management, 27 (4), 648–669.
  • Koçak, A. ve Arun. Ö. (2006). İçerik Analizi Çalışmalarında Örneklem Sorunu. Selçuk İletişim, 4 (3), 21-28. Kurgun, O. (2016). Gastronomi Trendleri. İçinde Gastronomi ve Turizm. H.Kurgun, D.B. Özşeker (Ed.), s.109. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Kurnaz, A. (2011). Yiyecek İçecek İşletmelerinde Hizmet Kalitesinin Ölçümü: Marmaris Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kurnaz, A. ve Özdoğan, O. N. (2018). İstanbul’da Yer Alan Restoranlardaki Yeşil Uygulamaların Değerlendirilmesi, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 16 (1), 240–257.
  • Kristanti, M. ve Jokom, R. (2017). The Influence of Eco-friendly Attitudes on Tourists’ Intention Toward Green Hotels. İçinde Balancing Development and Sustainability in Tourism Destinations. Springer: Singapore.
  • Kwok, L., Huang, Y.K. ve Hu, L. (2016). Green attributes of restaurants: What really matters to consumers?, International Journal of Hospitality Management, 55, 107–117.
  • Laroche, M., Bergeron, J. ve Barbaro-Forleo, G. (2001). Targeting Consumers Who are Willing to Pay More for Environmentally Friendly Products. Journal of Consumer Marketing 18(6), 503–520.
  • Pasinli, A. (2016). “Yeşil Nesil Restoran Hakkında Genel Bilgiler”. İstanbul.
  • Pekküçükşen, Ş. ve Yiğit, Y. (2019). Atık Yönetimi’nde İyi Uygulama Örneği: Yeşil Nesil Restoran Hareketi, Turkish Studies, 14 (1), 121-139.
  • Perramon, J., Almeida, Maria d.m.A., Llach, J., Femenias, L.B. (2014). Green Practices in Restaurants: Impact on firm performance. Operations Management Research, 7(1), 2-12.
  • Sarıışık, M. ve Özbay, G. (2019) Uluslararası Gastronomi (Temel Özellikler- Örnek Menüler ve Reçeteler). 5.Baskı, Detay Yayıncılık: Ankara.
  • Susskind, A.M. (2014). Guests reactions to in-room sustainability initiatives: an experimental look at product performance and guest satisfaction. Cornell Hospitality Q. 55 (3), 228–238.
  • Şahingöz, S.A ve Güleç, E. (2019) Green generation restaurant movement in restaurants: An example of “La Mancha Restaurant”. Journal of Tourism Theory and Research, 292-300.
  • Şimşek, N. ve Akdağ, G. (2017). Sürdürülebilir Gastronomi Turizmi Kapsamında Yeşil Nesil Restoranları İncelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, No:60, Autumn II. 351-368.
  • Tuk, A.M.,Verlegh, P.W.J., Smidts, A. ve Wigboldus, D.HJ. (2008). Sales and Sincerity: The Role of Relational Framing in Word-of-Mouth Marketing. ERIM Report Series Research in Management. Tutan, E. ve Tarakçıoğlu, S. (2013). Tatil Deneyimlerinin Sosyal Medyada Paylaşımı ve Psikolojik Taciz (Mobbing). 14. Ulusal Turizm Kongresinde Sunulmuş Bildiri, 05-08 Aralık, Kayseri, Türkiye (ss.356- 369).
  • Yaşar, Z. (2019). Kastamonu’da Yöresel Yiyecek İçecek Hizmeti Sunan Restoranlara İlişkin Tüketici Şikâyetlerinin Değerlendirilmesi: Tripadvisor Örneği. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(2): 241-250.
  • Yazıcıoğlu, İ. ve Aydın, A. (2018). Yeşil Restoran Uygulamaları Üzerine Nitel Bir Araştırma: İstanbul Örneği. Gazi Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi. Sayı: 1. 55-79.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (9. Genişletilmiş Baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Sürdürülebilir Yaşam İçin; Yeşil Restoran Hareketi, https://www.arkhe.com.tr/blog/surdurulebilir-yasam-icinyesil-restoran-hareketi (Erişim Tarihi: 01.02.2020). Tripadvisor Hakkında, https://tripadvisor.mediaroom.com/TR-about-us, (Erişim Tarihi: 03.02.2020).
  • Yeşil Nesil Restorancılık (2020). Program Hakkında. http://yesilnesilrestoran.org/program-hakkinda.php (Erişim Tarihi: 19.01.2020).
  • Yeşil Nesil Restoranlar (2020). http://yesilnesilrestoran.org/yesil-nesil-restoranlar.php (Erişim Tarihi: 20.01.2020)
  • Yeşil Nesil Restoran Programı Nedir? http://www.gidagundemi.com/gida-gundemi/gundem/yesil-nesilrestoran-programi-nedir-h16736.html, (Erişim Tarihi: 01.02.2020).
  • Yeşil Restoran Sertifikasyonu, https://www.dinegreen.com/certification-standards (Erişim Tarihi: 23.01.2020).
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Tourism (Other)
Journal Section Research Article
Authors

Mehmet Sedat İpar This is me

Erhan Babaç

Alperen Kök

Publication Date December 30, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA İpar, M. S., Babaç, E., & Kök, A. (2020). YEŞİL NESİL RESTORANLARA YÖNELİK MÜŞTERİ YORUMLARININ İÇERİK ANALİZİ İLE DEĞERLENDİRİLMESİ. Journal of Gastronomy Hospitality and Travel, 3(2), 260-269.