Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Depicting the Learning and Teaching Process in Social Studies Classrooms: Middle School Students’ Drawings

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: Education Special Issue, 145 - 184, 28.09.2023
https://doi.org/10.53048/johass.1358107

Öz

The study aims to determine and examine how secondary school students reflect the social studies lesson learning-teaching process on their drawings. One of the qualitative research methods, the phenomenology, was used. The data were obtained from the drawings of the students and the explanations for these drawings. Maximum variation sampling was used to determine the participants, and 118 students studying in the 5th, 6th, and 7th grades of three secondary schools in the central district of Isparta province participated in the research. The content analysis technique was used to analyse the research data. It has been determined that the students’ drawings mostly reflect classroom learning environments, traditional ordering, teacher-centred and expression-oriented methods, and listening-oriented student behaviours. In addition, it was determined that the expectation of a lesson held in the open air, where the students were more fun, games and activities were used, came to the fore.

Kaynakça

  • Ahi, B., Cingi, M. A., & Kıldan, A. O. (2016). 48-60 aylık çocukların öğretmen kavramına yönelik algılarının çizimler aracılığıyla incelenmesi. İlköğretim Online, 15(1), 77-90. https://doi.org/10.17051/io.2016.97994
  • Ahonen, P., Jeronen, E., & Korkeamäki, R. L. (2018). What do the drawings tell us? Bhutanese secondary school students’ perceptions about gross national happiness and sustainable development. International Journal of Enviromental & Science Education, 13(9), 703-718. https://www.researchgate.net/publication/328744170
  • Akbulut, M. G., & Saban, A. (2012). İlköğretim öğrencilerinin şiddetle ilgili algılarının çizdikleri resimler aracılığıyla incelenmesi. Turkish Journal of Education, 1(1), 21-37. https://doi.org/10.19128/turje.181040
  • Akengin, H., & Demirsoy, M. (2011). Dördüncü ve beşinci sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersine ilişkin görüşleri. M. Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 33, 5-23. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1705
  • Akerson, A. (2017). Preservice teachers’ perceptions of mathematics through drawings. Kentucky Journal of Excellence in College Teaching and Learning, 14(3), 38-53. https://encompass.eku.edu/kjectl/vol14/iss/3
  • Akgül, N. İ. (2006). Sınıf öğretmenlerinin sosyal bilgiler öğretiminde kullandıkları yöntemler ve karşılaşılan sorunlar (Niğde il örneği) (Publication No. 209430) [Master thesis, Niğde University. YÖK National Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Akgün, E., & Ergül, A. (2015). 55-74 aylık çocukların resimlerinde aile algısının değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44(2), 209-228. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/265588
  • Akman, Ö., & Ekinci, H. (2021). Suriyeli ortaokul öğrencilerinin sosyal bilgiler algısının çiz-yaz-anlat tekniği ile incelenmesi. Vakanüvis Uluslararası Tarih Araştırmaları Dergisi, 6(Prof. Dr. Süleyman Büyükkarcı Özel Sayısı), 82-115. https://doi.org/10.24186/vakanuvis.1013766
  • Akşit, İ. (2011). İlköğretimde Görev Yapan Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler Öğretiminde Karşılaştıkları Sorunlar (Denizli- Erzurum Örneği) (Publication No. 286631) [Master thesis, Pamukkale University]. YÖK National Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Aktaş, Ö. (2015). 5-10. sınıf öğrencilerinin savaş ve barış kavramına yükledikleri anlamların resimler yoluyla incelenmesi. Türk Tarih Eğitimi Dergisi, 4(2), 64-86. https://doi.org/10.17497/tuhed.185636
  • Aktepe, V., Tahiroğlu, M., & Meydan, A. (2014). Öğrencilere göre etkili bir sosyal bilgiler öğretimi için sınıf öğretmenlerinden beklentiler. Researcher: Social Science Studies, 2, 1-11. https://dergipark.org.tr/tr/pub/researcher/issue/66619/1042357
  • Alazzi, K., & Chiodo, J. J. (2004). Students’ perceptions of social studies: A study of middle school and high school students in Jordan. International Journal of Scholarly Academic Intellectual Diversity, 6(1), 1-12. http://www.nationalforum.com/Journals/IJSAID/IJSAID.htm
  • Altınbulak, D., Emir, S., & Avcı, C. (2006). Sosyal bilgiler öğretiminde eğitsel oyunların erişiye ve kalıcılığa etkisi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 35-51. https://dergipark.org.tr/tr/pub/iuhayefd/issue/8788/109832
  • Arslan Cansever, B. (2017). The children’s perceptions of the teacher: an analysis of the drawings created by the children. İnönü University Journal of the Faculty of the Faculty of Education, 18(1), 281-291. https://doi.org/10.17679/inuefd.306625
  • Aydemir, H. (2012). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin öğretim yöntem, teknik ve stratejileri kullanma yeterlikleri. Hikmet Yurdu Düşünce-Yorum Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 5(9), 81-100. http://dx.doi.org/10.17540/hy.v5i9.165
  • Aydemir, A., & Ustaoğlu Çelik, A. (2023). Ortaokul öğrencilerinin sosyal bilgiler dersine yönelik algılarını temsil eden amblem ve logo tasarımları. Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 7(1), 158-179. https://doi.org/10.38015/sbyy.1290089
  • Aykaç, N. (2012). İlköğretim öğrencilerinin resimlerinde öğretmen ve öğrenme süreci algısı. Eğitim ve Bilim, 37(164), 298-315. http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/973
  • Ayva, Ö. (2010). Sosyal bilgiler dersi öğrenme öğretme süreci ile ilgili öğrenci görüşleri. International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 11-13 November, Antalya, Türkiye (pp. 276-282). https://silo.tips/download/sosyal-bilgiler-dersi-renme-retme-sreci-le-lgili-renci-grleri
  • Ballıel Ünal, B. (2017). İlkokul öğrencilerinin fen bilgisine yönelik algılarının çizdikleri resimlerle analizi. Journal of Human Sciences, 14(3), 3031-3043. https://www.j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/view/4623
  • Banks, J. A., & Banks, C. A. M. (1999). Teaching strategies for the social studies (5th ed.). Longman.
  • Barr, R., Barth, J. L., & Shermis, S. S. (2013). Sosyal bilgilerin doğası. (C. Dönmez, Trans.). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Baysal, Z. N., Apak Tezcan, Ö., & Araç, K. E. (2018). Perceptions of elementary school students: Experiences and dreams about the life studies course. Universal Journal of Educational Research, 6(3), 440-454. https://doi.org/10.13189/ujer.2018.060311
  • Benek, İ., & Akçay, B. (2018). Hayal dünyamda STEM! Öğrencilerin STEM alanında yaptıkları çizimlerin incelenmesi. Journal of STEAM Education, 1(2), 79-107. https://dergipark.org.tr/tr/pub/steam/issue/42077/506010
  • Bining, A. C., & Bining, D. H. (1952). Teaching the social studies in secondary schools. McGraw Hill Publishing.
  • Bodur, Ş. (2011). İlköğretim sosyal bilgiler dersinde aktif öğrenme tekniklerinin kavram yanılgılarını gidermeye etkisi (Publication No. 328045) [Master thesis, Sakarya University]. YÖK National Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Chiodo, J. J., & Byford, J. (2004). Do they really dislike social studies? A study of middle school and high school students. Journal of Social Studies Research, 28(1), 16-26. https://www.proquest.com/openview/bdb8456b019d0f03395d591d5d95ef73/1?pq-origsite=gscholar&cbl=48205
  • Coşkun Cımbız, T. (2016). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin yapılandırmacı yaklaşıma dayalı sınıf içi uygulamalarına yönelik görüşleri (Tokat ili örneği) (Publication No. 445622) [Master thesis, Gaziosmanpaşa University]. YÖK National Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (M. Bütün, & P. Yalçınoğlu, Trans Eds). Siyasal Kitabevi. Cronin-Jones, L. L. (2005). Using drawings to assess student perceptions of schoolyard habitats: A case study of reform-based research in the United States. Canadian Journal of Enviromental Education, 10, 225-240. https://eric.ed.gov/?id=EJ881787
  • Çelikcan, Ş. (2010). Sosyal bilgiler dersi bilim, teknoloji ve toplum öğrenme alanının aktif öğrenme yöntemleri ile işlenmesinin öğrencinin akademik başarısına etkisi (Publication No. 279672) [Doctoral dissertation, Gazi University. YÖK National Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Çelikkaya, T., & Kuş, Z. (2009). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin kullandıkları yöntem ve teknikler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 741-758. https://dergipark.org.tr/tr/pub/uefad/issue/16690/173469
  • Çelikkaya, T., & Kürümlüoğlu, M. (2018). Yenilenen sosyal bilgiler dersi öğretim programına yönelik öğretmen görüşleri. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(11), 104-120. https://dergipark.org.tr/tr/pub/goputeb/issue/39821/430128
  • Çerkez, S. (2011). Sosyal bilgiler dersinde müze eğitimine dayalı öğretim uygulamalarının öğrencilerin akademik başarısına ve tutumlarına etkisi (Publication No. 289889) [Master thesis, Kastamonu University]. YÖK National Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Çetin, Ş., & Dinç E. (2017). Ortaokul yedinci sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler algılarının incelenmesi. Diyalektolog Ulusal Sosyal Bilimler Dergisi, 16, 241-259. http://dx.doi.org/10.22464/diyalektolog.180
  • Çevik Kansu, C., & Öksüz, Y. (2015). Investigating fourth grade primary school students’ perceptions about active citizenship through their drawings. International Online Journal of Primary Education, 4(1), 27-36. https://dergipark.org.tr/en/pub/iojpe/issue/69830/1113829
  • Çoklar, A. N., & Tercan, İ. (2014). Akıllı tahta kullanan öğretmenlerin akıllı tahta kullanımına yönelik görüşleri. İlköğretim Online, 13(1), 48-61. https://ilkogretim-online.org/fulltext/218-1596891330.pdf
  • Demirkaya, H. (2017). Ways of effective teaching and learning in social studies in context of learning climate. W. Wu, E. Koçoğlu, & Ö. Akman (Eds.). In New approaches in social studies education (I) (pp. 173-186). Iowa State University.
  • Deveci, H., & Gürdoğan Bayır, Ö. (2011). Hayallerdeki sosyal bilgiler: İlköğretim üçüncü sınıf öğrencilerinin algıları. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4), 9-28. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijoess/issue/8538/105969
  • Deveci, H., Çengelci Köse, T., & Gürdoğan Bayır, Ö. (2014). Öğretmen adaylarının sosyal bilimler ve sosyal bilgiler kavramlarına ilişkin bilişsel yapıları: Kelime ilişkilendirme testi uygulaması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(16), 101-124. https://dergipark.org.tr/tr/pub/adyusbd/issue/1387/16308
  • Doğanay, A. (2002). Sosyal bilgiler öğretimi. In C. Öztürk & D. Dilek (Eds.). Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi (pp. 15-46). Pegem A Yayıncılık.
  • Duman, D., & Şahiner, D. G. S. (2008). İlköğretim sosyal bilgiler dersinde aktif öğrenme tekniklerinin demokratik tutumlara ve ders başarısına etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 135-146. https://dergipark.org.tr/tr/pub/deubefd/issue/25427/268244
  • Dündar, Ş., Kabapınar, Y., & Deniz, L. (2016). Sosyal bilgiler dersi öğrenme ortamlarının yapılandırmacı özellikler açısından değerlendirilmesi: Öğrenci algıları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 154-175. https://dergipark.org.tr/en/pub/trkefd/issue/27304/287428
  • Erdoğan, M. (2009). Yapılandırmacı yaklaşıma göre tasarlanmış sosyal bilgiler sınıfına ilişkin öğrenci görüşlerinin incelenmesi (Publication No. 235504) [Master thesis, Beykent Universitesity]. YÖK National Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Erdoğdu, E. (2010). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin kullandıkları yöntem/teknikler ve karşılaştıkları kullanım güçlükleri (Publication No. 273435) [Master thesis, Dumlupınar University]. YÖK National Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Eren, Y. (2018). Öğretmenlerin etkileşimli tahta kullanımı ile ilgili görüşleri. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, 2(2), 31-39. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijolt/issue/37035/426049
  • Ergani, K. (2012). İlköğretim 4. ve 5. sınıf sosyal bilgiler dersi öğretim yöntem ve teknikleri ile materyal kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri (Publication No. 257211) [Master thesis, Dumlupınar University]. YÖK National Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Ersoy, A. F. (2016). Eğitimde nitel araştırma desenleri. In A. Saban, & A. Ersoy (Eds.). Fenomenoloji (pp. 51-105). Anı Yayıncılık.
  • Ersoy, A. F., & Türkkan, B. (2010). İlköğretim öğrencilerinin çizdikleri karikatürlere yansıttıkları sosyal ve çevresel sorunların incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 35(156), 96-109. http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/119
  • Ersoy, A. & Türkkan, B. (2009). İlköğretim öğrencilerinin resimlerinde internet algısı . İlköğretim Online, 8(1) , 57-73 . https://dergipark.org.tr/tr/pub/ilkonline/issue/8599/107051
  • Filiz, N. (2010). Sosyal bilgiler öğretiminde müze kullanımı (Publication No. 279840) [Master thesis, Marmara University]. YÖK National Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Gömleksiz, M. N., Kan, A. Ü., & Öner, Ü. (2012). İlköğretim öğrencilerinin sosyal bilgiler dersine ilişkin metaforik algıları. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 419-436. https://dergipark.org.tr/tr/pub/erziefd/issue/6011/80363
  • Güleç, S., & Alkış, S. (2003). Sosyal bilgiler öğretiminde müze gezilerinin iletişimsel boyutu. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 63-87. https://dergipark.org.tr/tr/pub/uefad/issue/16678/173294
  • Güngören, B. (2015). 6. sınıf sosyal bilgiler dersinde sınıf dışı etkinlikler: Kars ili örneği (Publication No. 425192) [Master thesis, Kafkas University]. YÖK National Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Günindi, Y. (2015). Preschool children’s perceptions of the value of affection as seen in their drawings. International Electronic Journal of Elemantary Education, 7(3), 371-382. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1068067.pdf
  • Güven, S., & Akhan, N. E. (2010). İlköğretim 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersine ilişkin ögeleri açıklamak için kullandıkları metaforlar üzerine bir araştırma. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 14, 135-172. https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/108502
  • Haney, W., Russell, M., & Bebell, D. (2004). Drawing on education: Using drawings to document schooling and support change. Harvard Educational Review, 3(74), 241-272. https://hep.gse.harvard.edu/journals/about-harvard-educational-review/
  • Hansberry, L., & Moroz, W. (2001). Male and female students’ attitudes toward social studies-A case study. Australian Association for Research in Education 2001 Conference, 2-6 December, Fremantle, Western Australia. https://www.aare.edu.au/data/publications/2001/han01503.pdf
  • Kalem, S., & Fer, S. (2003). Aktif öğrenme modeliyle oluşturulan öğrenme ortamının öğrenme, öğretme ve iletişim sürecine etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 3(2), 433-461. https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/3179/
  • Karaca, A. (2018). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin akıllı tahta kullanımına ilişkin görüşleri (Publication No. 512494) [Master thesis, Atatürk University]. YÖK National Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Karaca, S. (2017). Ortaokullarda görev yapan sosyal bilgiler öğretmenlerinin sosyal bilgiler öğretiminde karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri (Çorum ili örneği) (Publication No. 454780) [Master thesis, Amasya University]. YÖK National Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Karakaş Özür, N., & Şahin, S. (2017). Sosyal bilgiler dersinde sınıf dışı etkinliklerin öğrenci başarısına etkisi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 324-347. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefad/issue/59420/853381
  • Karaman, B., & Akbaba, B. (2020). Öğrencilerin hayallerindeki sosyal bilgiler dersinde bilişim teknolojilerinin yeri. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(1), 1-27. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1172719
  • Kaymakcı, S., & Ata, B. (2012). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin sosyal bilgilerin doğasıyla ilgili görüşleri. Journal of Social Studies Education Research, 3(1), 35-64. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/179031
  • Kılınçkaya, Ö. (2018). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin Türkiye’deki sosyal bilgiler eğitimine ilişkin görüşleri (Publication No. 510165) [Master thesis]. Uşak University. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi
  • Kisovar-Ivanda, T., & Batarelo Kokić, I. (2013, September 9-13). Methodological issues of children’s drawings analysis: thematic analysis of the student’s perceptions of museum [Paper presentation]. The Europan Conference on Educational Research (ECER), İstanbul, Türkiye. https://eera-ecer.de/ecer-programmes/conference/8/network/207
  • Kuş, Z., & Çelikkaya, T. (2010). Sosyal bilgiler öğretimi için sosyal bilgiler öğretmenlerinin beklentileri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 69-91. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/146290
  • Lammons Busey, C. (2013). The Latina/o student’s experience in social studies: A phenomenological study of eighth-grade students [Doctoral dissertation, University of Central Florida]. Stars Library https://stars.library.ucf.edu/etd/2840
  • Malkoç, S., & Kaya, E. (2015). Sosyal bilgiler öğretiminde sınıf dışı okul ortamlarının kullanımı. İlköğretim Online, 14(3), 1079-1095. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ilkonline/issue/8620/107311
  • Manzoli, F., Castelfranchi, Y., Gouthier, D., & Cannata, I. (2006, May 17-19). Children’s perceptions of science and scientists a case study based on drawings and story-telling. 9th International Conference on Public Communication of Science and Tecnology. Seoul, South Korea. https://www.danielegouthier.it/home/wp-content/uploads/2022/05/2006-PCST-Manzoli-er-al.pdf
  • McGowan, T. M., Sutton, A. M., & Smith, P. G. (1990). Instructional elements influencing elementary student attitudes toward social studies. Theory & Research in Social Education, 18(1), 37-52. https://doi.org/10.1080/00933104.1990.10505603
  • Melanlıoğlu, D. (2015). Ortaokul öğrencilerinin Türkçe dersi algılarına yönelik yaptıkları çizimler. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 3(1), 27-38. https://dergipark.org.tr/tr/pub/oyea/issue/20483/218143
  • Memişoğlu, H. (2012). İlköğretim 4-5 sosyal bilgiler ders programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 66-81. http://www.jret.org/FileUpload/ks281142/File/07.memisoglu.pdf
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber. (S. Turan, Trans.). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Meydan, A., & Akkuş, A. (2014). Sosyal bilgiler öğretiminde müze gezilerinin tarihi ve kültürel değerlerin kazandırılmasındaki önemi. Marmara Coğrafya Dergisi, 29, 402-422. https://dergipark.org.tr/tr/pub/marucog/issue/476/3997
  • Miles, G. M. (2000). Drawing together hope: “Listening” to militarised children. Journal of Child Health Care, 4(4), 137-142. https://journals.sagepub.com/home/chc
  • MoNE [Ministry of National Education]. (2018). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 4, 5, 6 ve 7. sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=354.
  • National Council for the Social Studies [NCSS]. (1994). Expectations of excellence: Curriculum standards for social studies. https://eric.ed.gov/?id=ED378131.
  • National Council for the Social Studies [NCSS]. (1992). A vision powerful teaching and learning in the social studies: Building social understanding and civic efficacy. http://www.socialstudies.org/positions/powerful
  • Ocak, G., & Didin, M. (2018). Öğrencilerin yapılandırmacı öğrenme-öğretme sürecine yönelik görüşleri ile sosyal bilgiler dersine yönelik tutumları arasındaki ilişki. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 6(1), 1-14. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kebd/issue/67874/1051451
  • Oğuz, A. (2007). Sen hiç bilim adamı gördün mü? In VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı (pp. 43-48). Nobel Yayıncılık.
  • Özdemir Özden, D., & Özden, M. (2015). Çevre sorunlarına ilişkin öğrenci çizimlerinin incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37, 1-20. https://dergipark.org.tr/tr/pub/pauefd/issue/33862/374954
  • Özkılıç, R. (1992). The Social studies teachers perception of social studies goals and their colleauges (Publication No. 21671) [Master thesis, Midle East Technical University]. YÖK National Thesis Center. YÖK National Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Öztürk, C. (2012). Sosyal bilgiler: Toplumsal yaşama disiplinlerarası bir bakış. In C. Öztürk (Ed.). Sosyal bilgiler öğretimi: Demokratik vatandaşlık eğitimi (pp. 2-31). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Öztürk, C., & Baysal, N. (1999). İlköğretim 4-5. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersine yönelik tutumu. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 11-20. https://dergipark.org.tr/tr/pub/pauefd/issue/11137/133226
  • Parker, W. C. (2001). Social studies in elementary education. Merrill Prentice Hall.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (Çev. M. Bütün & S. B. Demir). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Pehlivan, H. (1997). Örnek olay ve oyun yoluyla öğretimin sosyal bilgiler dersinde öğrenme düzeyine etkisi (Publication No. 63857) [Doctoral dissertation, Hacettepe University]. YÖK National Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Polat, F. (2006). İlköğretim 7. sınıf sosyal bilgiler öğretiminde öğretmenlerin kullandıkları yöntemler ve karşılaştıkları sorunlar (Afyonkarahisar örneği) (Publication No. 191157). [Master thesis, Gazi University]. YÖK National Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Sağlam, H. İ., & Güngör, A. (2016). İlköğretim öğrencilerinin yapılandırmacı sosyal bilgiler öğrenme öğretme sürecine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 24-30. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/201429
  • Salı, G., Köksal Akyol, G., & Baran, G. (2014). An analysis of pre-school children’s perception of schoolyard through their drawings. Procedia, 116, 2105-2114. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S187704281400545X
  • Schug, M. C., Todd, R. J., & Beery, R. (1982, November). Why kids don’t like social studies. Annual Meeting of the National Council for the Social Studies, Boston, ABD. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED224765.pdf
  • Seçgin, F., Yalvaç, G., & Çetin, T. (2010). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin karikatürler aracılığıyla çevre sorunlarına ilişkin algıları. In Inernational Conference on New Trends in Education and Their Implications, Antalya, Türkiye (pp. 391-398). file:///C:/Users/Egitim/Downloads/%C3%87EVRE%20E%C4%9E%C4%B0T%C4%B0M%C4%B0%20KAR%C4%B0KAT%C3%9CR.pdf
  • Skinner, E. A., & Chi, U. (2012). Intrinsic motivation and engagement as “active ıngredients” in garden based education: Examining models and measures derived from self-determination theory. The Journal of Environmental Education, 43(1), 16-36. https://www.tandfonline.com/toc/vjee20/43/1?nav=tocList
  • Solmaz, K. (2015). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin müze eğitimine yönelik görüşleri ve uygulamaları. Munzur Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(7), 40-54. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tusbd/issue/40490/485053
  • Soylu Erdoğ, T. (2010). İlköğretim 4. sınıf sosyal bilgiler dersinde hava olayları, iklim ve deprem ile ilgili konuların öğretiminde aktif öğrenme yöntemlerinin etkisi (Publication No. 279596). [Master thesis, Gazi University]. YÖK National Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ önmez, V. (1998). Sosyal bilgiler öğretimi ve öğretmen kılavuzu. Anı Yayıncılık.
  • Şahin Akyüz, S. (2016). Sekizinci sınıf öğrencilerinin gerçek ve ideal fen öğrenme ortamlarına yönelik imajlarının çizimle tespiti (Muğla ili örneği) (Publication No. 428423) [Master thesis, Muğla Sıtkı Koçman Univerity]. YÖK National Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Şişman, Z. B. (2019). Sosyal bilgiler öğretiminde kültürel varlıklara ilişkin öğrencilerde farkındalık bilinci oluşturmada müze eğitiminin etkisi (Malatya ili örneği) (Publication No. 541046). [Master thesis, İnönü Üniversitty]. YÖK National Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Tavşanlı, Ö. F., & Kaldırım, A. (2018). İlkokul öğrencilerinin resimlerindeki okuryazarlık algısı. Journal of Education and Future, 14, 87-105. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/542017
  • Türkkan, B. (2004). Okulöncesi dönem çocuklarının yaptıkları resimlerin aile yaşamlarına ilişkin ipuçları bakımından değerlendirilmesi. In I. Uluslararası Okulöncesi Eğitim Kongresi Bildiri Kitabı (pp. 79-97). YA-PA Yayıncılık.
  • Uygun, K., Akkeyik, U., & Öztürk, C. (2018). Eğitsel oyunların sosyal bilgiler öğretimine etkisi: Etkinlik örneği. Araştırma ve Eğitim Dergisi, 3(2), 75-92. https://dergipark.org.tr/tr/pub/adeder/issue/41558/502964
  • Ünal, H. (2017). An analysis of primary school students’ perceptions of sport and sports brands by their drawings. Anthropologist, 18(2), 379-390. https://www.tandfonline.com/loi/ranp20
  • Ünal, S. (2012). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin tarih konularının öğretiminde kullandıkları öğrenci merkezli yöntemlerle ilgili karşılaştıkları sorunlar (Publication No. 345844) [Master thesis, Çanakkale Onsekiz Mart University]. YÖK National Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Xiao, Y., & Carless, D. R. (2013). Illustrating students’ perceptions of English language assessment: Voices from China. RELC Journal, 0(0), 1-22. https://www.semanticscholar.org
  • Yalçın, M., & Erginer, A. (2014). İlköğretim okulu öğrencilerinin okul müdürü algılarına ilişkin yaptıkları çizimler. Eğitim ve Bilim, 39(171), 270-285. http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/2301
  • Yalçınkaya, E. (2015). Öğrencilerin çizdikleri resimlerde sosyal bilgiler kavramı. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3), 1203-1222. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/209831
  • Yaman, İ. (2018). Exploring primary school students’ perceptions of English through their drawings. OPUS – International Journal of Society Researches, 8(14), 411-431. https://doi.org/10.26466/opus.412078
  • Yaşar, Ş., Çengelci Köse, T., Göz, N. L., & Gürdoğan Bayır, Ö. (2015). Sosyal bilgiler dersinde öğrenci merkezli öğrenme-öğretme süreçlerinin etkililiği: Bir meta analiz çalışması. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 5(1), 38-56. https://doi.org/10.18039/ajesi.87691
  • Yavuzer, H. (2019). Resimleriyle çocuk. Remzi Kitabevi.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Zarillo, J. J. (2000). Teaching elemantary social studies: Principles and applications. Pearson Publishing.
Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: Education Special Issue, 145 - 184, 28.09.2023
https://doi.org/10.53048/johass.1358107

Öz

Kaynakça

  • Ahi, B., Cingi, M. A., & Kıldan, A. O. (2016). 48-60 aylık çocukların öğretmen kavramına yönelik algılarının çizimler aracılığıyla incelenmesi. İlköğretim Online, 15(1), 77-90. https://doi.org/10.17051/io.2016.97994
  • Ahonen, P., Jeronen, E., & Korkeamäki, R. L. (2018). What do the drawings tell us? Bhutanese secondary school students’ perceptions about gross national happiness and sustainable development. International Journal of Enviromental & Science Education, 13(9), 703-718. https://www.researchgate.net/publication/328744170
  • Akbulut, M. G., & Saban, A. (2012). İlköğretim öğrencilerinin şiddetle ilgili algılarının çizdikleri resimler aracılığıyla incelenmesi. Turkish Journal of Education, 1(1), 21-37. https://doi.org/10.19128/turje.181040
  • Akengin, H., & Demirsoy, M. (2011). Dördüncü ve beşinci sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersine ilişkin görüşleri. M. Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 33, 5-23. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1705
  • Akerson, A. (2017). Preservice teachers’ perceptions of mathematics through drawings. Kentucky Journal of Excellence in College Teaching and Learning, 14(3), 38-53. https://encompass.eku.edu/kjectl/vol14/iss/3
  • Akgül, N. İ. (2006). Sınıf öğretmenlerinin sosyal bilgiler öğretiminde kullandıkları yöntemler ve karşılaşılan sorunlar (Niğde il örneği) (Publication No. 209430) [Master thesis, Niğde University. YÖK National Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Akgün, E., & Ergül, A. (2015). 55-74 aylık çocukların resimlerinde aile algısının değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44(2), 209-228. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/265588
  • Akman, Ö., & Ekinci, H. (2021). Suriyeli ortaokul öğrencilerinin sosyal bilgiler algısının çiz-yaz-anlat tekniği ile incelenmesi. Vakanüvis Uluslararası Tarih Araştırmaları Dergisi, 6(Prof. Dr. Süleyman Büyükkarcı Özel Sayısı), 82-115. https://doi.org/10.24186/vakanuvis.1013766
  • Akşit, İ. (2011). İlköğretimde Görev Yapan Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler Öğretiminde Karşılaştıkları Sorunlar (Denizli- Erzurum Örneği) (Publication No. 286631) [Master thesis, Pamukkale University]. YÖK National Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Aktaş, Ö. (2015). 5-10. sınıf öğrencilerinin savaş ve barış kavramına yükledikleri anlamların resimler yoluyla incelenmesi. Türk Tarih Eğitimi Dergisi, 4(2), 64-86. https://doi.org/10.17497/tuhed.185636
  • Aktepe, V., Tahiroğlu, M., & Meydan, A. (2014). Öğrencilere göre etkili bir sosyal bilgiler öğretimi için sınıf öğretmenlerinden beklentiler. Researcher: Social Science Studies, 2, 1-11. https://dergipark.org.tr/tr/pub/researcher/issue/66619/1042357
  • Alazzi, K., & Chiodo, J. J. (2004). Students’ perceptions of social studies: A study of middle school and high school students in Jordan. International Journal of Scholarly Academic Intellectual Diversity, 6(1), 1-12. http://www.nationalforum.com/Journals/IJSAID/IJSAID.htm
  • Altınbulak, D., Emir, S., & Avcı, C. (2006). Sosyal bilgiler öğretiminde eğitsel oyunların erişiye ve kalıcılığa etkisi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 35-51. https://dergipark.org.tr/tr/pub/iuhayefd/issue/8788/109832
  • Arslan Cansever, B. (2017). The children’s perceptions of the teacher: an analysis of the drawings created by the children. İnönü University Journal of the Faculty of the Faculty of Education, 18(1), 281-291. https://doi.org/10.17679/inuefd.306625
  • Aydemir, H. (2012). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin öğretim yöntem, teknik ve stratejileri kullanma yeterlikleri. Hikmet Yurdu Düşünce-Yorum Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 5(9), 81-100. http://dx.doi.org/10.17540/hy.v5i9.165
  • Aydemir, A., & Ustaoğlu Çelik, A. (2023). Ortaokul öğrencilerinin sosyal bilgiler dersine yönelik algılarını temsil eden amblem ve logo tasarımları. Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 7(1), 158-179. https://doi.org/10.38015/sbyy.1290089
  • Aykaç, N. (2012). İlköğretim öğrencilerinin resimlerinde öğretmen ve öğrenme süreci algısı. Eğitim ve Bilim, 37(164), 298-315. http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/973
  • Ayva, Ö. (2010). Sosyal bilgiler dersi öğrenme öğretme süreci ile ilgili öğrenci görüşleri. International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 11-13 November, Antalya, Türkiye (pp. 276-282). https://silo.tips/download/sosyal-bilgiler-dersi-renme-retme-sreci-le-lgili-renci-grleri
  • Ballıel Ünal, B. (2017). İlkokul öğrencilerinin fen bilgisine yönelik algılarının çizdikleri resimlerle analizi. Journal of Human Sciences, 14(3), 3031-3043. https://www.j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/view/4623
  • Banks, J. A., & Banks, C. A. M. (1999). Teaching strategies for the social studies (5th ed.). Longman.
  • Barr, R., Barth, J. L., & Shermis, S. S. (2013). Sosyal bilgilerin doğası. (C. Dönmez, Trans.). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Baysal, Z. N., Apak Tezcan, Ö., & Araç, K. E. (2018). Perceptions of elementary school students: Experiences and dreams about the life studies course. Universal Journal of Educational Research, 6(3), 440-454. https://doi.org/10.13189/ujer.2018.060311
  • Benek, İ., & Akçay, B. (2018). Hayal dünyamda STEM! Öğrencilerin STEM alanında yaptıkları çizimlerin incelenmesi. Journal of STEAM Education, 1(2), 79-107. https://dergipark.org.tr/tr/pub/steam/issue/42077/506010
  • Bining, A. C., & Bining, D. H. (1952). Teaching the social studies in secondary schools. McGraw Hill Publishing.
  • Bodur, Ş. (2011). İlköğretim sosyal bilgiler dersinde aktif öğrenme tekniklerinin kavram yanılgılarını gidermeye etkisi (Publication No. 328045) [Master thesis, Sakarya University]. YÖK National Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Chiodo, J. J., & Byford, J. (2004). Do they really dislike social studies? A study of middle school and high school students. Journal of Social Studies Research, 28(1), 16-26. https://www.proquest.com/openview/bdb8456b019d0f03395d591d5d95ef73/1?pq-origsite=gscholar&cbl=48205
  • Coşkun Cımbız, T. (2016). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin yapılandırmacı yaklaşıma dayalı sınıf içi uygulamalarına yönelik görüşleri (Tokat ili örneği) (Publication No. 445622) [Master thesis, Gaziosmanpaşa University]. YÖK National Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (M. Bütün, & P. Yalçınoğlu, Trans Eds). Siyasal Kitabevi. Cronin-Jones, L. L. (2005). Using drawings to assess student perceptions of schoolyard habitats: A case study of reform-based research in the United States. Canadian Journal of Enviromental Education, 10, 225-240. https://eric.ed.gov/?id=EJ881787
  • Çelikcan, Ş. (2010). Sosyal bilgiler dersi bilim, teknoloji ve toplum öğrenme alanının aktif öğrenme yöntemleri ile işlenmesinin öğrencinin akademik başarısına etkisi (Publication No. 279672) [Doctoral dissertation, Gazi University. YÖK National Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Çelikkaya, T., & Kuş, Z. (2009). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin kullandıkları yöntem ve teknikler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 741-758. https://dergipark.org.tr/tr/pub/uefad/issue/16690/173469
  • Çelikkaya, T., & Kürümlüoğlu, M. (2018). Yenilenen sosyal bilgiler dersi öğretim programına yönelik öğretmen görüşleri. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(11), 104-120. https://dergipark.org.tr/tr/pub/goputeb/issue/39821/430128
  • Çerkez, S. (2011). Sosyal bilgiler dersinde müze eğitimine dayalı öğretim uygulamalarının öğrencilerin akademik başarısına ve tutumlarına etkisi (Publication No. 289889) [Master thesis, Kastamonu University]. YÖK National Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Çetin, Ş., & Dinç E. (2017). Ortaokul yedinci sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler algılarının incelenmesi. Diyalektolog Ulusal Sosyal Bilimler Dergisi, 16, 241-259. http://dx.doi.org/10.22464/diyalektolog.180
  • Çevik Kansu, C., & Öksüz, Y. (2015). Investigating fourth grade primary school students’ perceptions about active citizenship through their drawings. International Online Journal of Primary Education, 4(1), 27-36. https://dergipark.org.tr/en/pub/iojpe/issue/69830/1113829
  • Çoklar, A. N., & Tercan, İ. (2014). Akıllı tahta kullanan öğretmenlerin akıllı tahta kullanımına yönelik görüşleri. İlköğretim Online, 13(1), 48-61. https://ilkogretim-online.org/fulltext/218-1596891330.pdf
  • Demirkaya, H. (2017). Ways of effective teaching and learning in social studies in context of learning climate. W. Wu, E. Koçoğlu, & Ö. Akman (Eds.). In New approaches in social studies education (I) (pp. 173-186). Iowa State University.
  • Deveci, H., & Gürdoğan Bayır, Ö. (2011). Hayallerdeki sosyal bilgiler: İlköğretim üçüncü sınıf öğrencilerinin algıları. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4), 9-28. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijoess/issue/8538/105969
  • Deveci, H., Çengelci Köse, T., & Gürdoğan Bayır, Ö. (2014). Öğretmen adaylarının sosyal bilimler ve sosyal bilgiler kavramlarına ilişkin bilişsel yapıları: Kelime ilişkilendirme testi uygulaması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(16), 101-124. https://dergipark.org.tr/tr/pub/adyusbd/issue/1387/16308
  • Doğanay, A. (2002). Sosyal bilgiler öğretimi. In C. Öztürk & D. Dilek (Eds.). Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi (pp. 15-46). Pegem A Yayıncılık.
  • Duman, D., & Şahiner, D. G. S. (2008). İlköğretim sosyal bilgiler dersinde aktif öğrenme tekniklerinin demokratik tutumlara ve ders başarısına etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 135-146. https://dergipark.org.tr/tr/pub/deubefd/issue/25427/268244
  • Dündar, Ş., Kabapınar, Y., & Deniz, L. (2016). Sosyal bilgiler dersi öğrenme ortamlarının yapılandırmacı özellikler açısından değerlendirilmesi: Öğrenci algıları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 154-175. https://dergipark.org.tr/en/pub/trkefd/issue/27304/287428
  • Erdoğan, M. (2009). Yapılandırmacı yaklaşıma göre tasarlanmış sosyal bilgiler sınıfına ilişkin öğrenci görüşlerinin incelenmesi (Publication No. 235504) [Master thesis, Beykent Universitesity]. YÖK National Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Erdoğdu, E. (2010). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin kullandıkları yöntem/teknikler ve karşılaştıkları kullanım güçlükleri (Publication No. 273435) [Master thesis, Dumlupınar University]. YÖK National Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Eren, Y. (2018). Öğretmenlerin etkileşimli tahta kullanımı ile ilgili görüşleri. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, 2(2), 31-39. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijolt/issue/37035/426049
  • Ergani, K. (2012). İlköğretim 4. ve 5. sınıf sosyal bilgiler dersi öğretim yöntem ve teknikleri ile materyal kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri (Publication No. 257211) [Master thesis, Dumlupınar University]. YÖK National Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Ersoy, A. F. (2016). Eğitimde nitel araştırma desenleri. In A. Saban, & A. Ersoy (Eds.). Fenomenoloji (pp. 51-105). Anı Yayıncılık.
  • Ersoy, A. F., & Türkkan, B. (2010). İlköğretim öğrencilerinin çizdikleri karikatürlere yansıttıkları sosyal ve çevresel sorunların incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 35(156), 96-109. http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/119
  • Ersoy, A. & Türkkan, B. (2009). İlköğretim öğrencilerinin resimlerinde internet algısı . İlköğretim Online, 8(1) , 57-73 . https://dergipark.org.tr/tr/pub/ilkonline/issue/8599/107051
  • Filiz, N. (2010). Sosyal bilgiler öğretiminde müze kullanımı (Publication No. 279840) [Master thesis, Marmara University]. YÖK National Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Gömleksiz, M. N., Kan, A. Ü., & Öner, Ü. (2012). İlköğretim öğrencilerinin sosyal bilgiler dersine ilişkin metaforik algıları. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 419-436. https://dergipark.org.tr/tr/pub/erziefd/issue/6011/80363
  • Güleç, S., & Alkış, S. (2003). Sosyal bilgiler öğretiminde müze gezilerinin iletişimsel boyutu. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 63-87. https://dergipark.org.tr/tr/pub/uefad/issue/16678/173294
  • Güngören, B. (2015). 6. sınıf sosyal bilgiler dersinde sınıf dışı etkinlikler: Kars ili örneği (Publication No. 425192) [Master thesis, Kafkas University]. YÖK National Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Günindi, Y. (2015). Preschool children’s perceptions of the value of affection as seen in their drawings. International Electronic Journal of Elemantary Education, 7(3), 371-382. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1068067.pdf
  • Güven, S., & Akhan, N. E. (2010). İlköğretim 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersine ilişkin ögeleri açıklamak için kullandıkları metaforlar üzerine bir araştırma. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 14, 135-172. https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/108502
  • Haney, W., Russell, M., & Bebell, D. (2004). Drawing on education: Using drawings to document schooling and support change. Harvard Educational Review, 3(74), 241-272. https://hep.gse.harvard.edu/journals/about-harvard-educational-review/
  • Hansberry, L., & Moroz, W. (2001). Male and female students’ attitudes toward social studies-A case study. Australian Association for Research in Education 2001 Conference, 2-6 December, Fremantle, Western Australia. https://www.aare.edu.au/data/publications/2001/han01503.pdf
  • Kalem, S., & Fer, S. (2003). Aktif öğrenme modeliyle oluşturulan öğrenme ortamının öğrenme, öğretme ve iletişim sürecine etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 3(2), 433-461. https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/3179/
  • Karaca, A. (2018). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin akıllı tahta kullanımına ilişkin görüşleri (Publication No. 512494) [Master thesis, Atatürk University]. YÖK National Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Karaca, S. (2017). Ortaokullarda görev yapan sosyal bilgiler öğretmenlerinin sosyal bilgiler öğretiminde karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri (Çorum ili örneği) (Publication No. 454780) [Master thesis, Amasya University]. YÖK National Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Karakaş Özür, N., & Şahin, S. (2017). Sosyal bilgiler dersinde sınıf dışı etkinliklerin öğrenci başarısına etkisi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 324-347. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefad/issue/59420/853381
  • Karaman, B., & Akbaba, B. (2020). Öğrencilerin hayallerindeki sosyal bilgiler dersinde bilişim teknolojilerinin yeri. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(1), 1-27. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1172719
  • Kaymakcı, S., & Ata, B. (2012). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin sosyal bilgilerin doğasıyla ilgili görüşleri. Journal of Social Studies Education Research, 3(1), 35-64. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/179031
  • Kılınçkaya, Ö. (2018). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin Türkiye’deki sosyal bilgiler eğitimine ilişkin görüşleri (Publication No. 510165) [Master thesis]. Uşak University. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi
  • Kisovar-Ivanda, T., & Batarelo Kokić, I. (2013, September 9-13). Methodological issues of children’s drawings analysis: thematic analysis of the student’s perceptions of museum [Paper presentation]. The Europan Conference on Educational Research (ECER), İstanbul, Türkiye. https://eera-ecer.de/ecer-programmes/conference/8/network/207
  • Kuş, Z., & Çelikkaya, T. (2010). Sosyal bilgiler öğretimi için sosyal bilgiler öğretmenlerinin beklentileri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 69-91. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/146290
  • Lammons Busey, C. (2013). The Latina/o student’s experience in social studies: A phenomenological study of eighth-grade students [Doctoral dissertation, University of Central Florida]. Stars Library https://stars.library.ucf.edu/etd/2840
  • Malkoç, S., & Kaya, E. (2015). Sosyal bilgiler öğretiminde sınıf dışı okul ortamlarının kullanımı. İlköğretim Online, 14(3), 1079-1095. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ilkonline/issue/8620/107311
  • Manzoli, F., Castelfranchi, Y., Gouthier, D., & Cannata, I. (2006, May 17-19). Children’s perceptions of science and scientists a case study based on drawings and story-telling. 9th International Conference on Public Communication of Science and Tecnology. Seoul, South Korea. https://www.danielegouthier.it/home/wp-content/uploads/2022/05/2006-PCST-Manzoli-er-al.pdf
  • McGowan, T. M., Sutton, A. M., & Smith, P. G. (1990). Instructional elements influencing elementary student attitudes toward social studies. Theory & Research in Social Education, 18(1), 37-52. https://doi.org/10.1080/00933104.1990.10505603
  • Melanlıoğlu, D. (2015). Ortaokul öğrencilerinin Türkçe dersi algılarına yönelik yaptıkları çizimler. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 3(1), 27-38. https://dergipark.org.tr/tr/pub/oyea/issue/20483/218143
  • Memişoğlu, H. (2012). İlköğretim 4-5 sosyal bilgiler ders programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 66-81. http://www.jret.org/FileUpload/ks281142/File/07.memisoglu.pdf
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber. (S. Turan, Trans.). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Meydan, A., & Akkuş, A. (2014). Sosyal bilgiler öğretiminde müze gezilerinin tarihi ve kültürel değerlerin kazandırılmasındaki önemi. Marmara Coğrafya Dergisi, 29, 402-422. https://dergipark.org.tr/tr/pub/marucog/issue/476/3997
  • Miles, G. M. (2000). Drawing together hope: “Listening” to militarised children. Journal of Child Health Care, 4(4), 137-142. https://journals.sagepub.com/home/chc
  • MoNE [Ministry of National Education]. (2018). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 4, 5, 6 ve 7. sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=354.
  • National Council for the Social Studies [NCSS]. (1994). Expectations of excellence: Curriculum standards for social studies. https://eric.ed.gov/?id=ED378131.
  • National Council for the Social Studies [NCSS]. (1992). A vision powerful teaching and learning in the social studies: Building social understanding and civic efficacy. http://www.socialstudies.org/positions/powerful
  • Ocak, G., & Didin, M. (2018). Öğrencilerin yapılandırmacı öğrenme-öğretme sürecine yönelik görüşleri ile sosyal bilgiler dersine yönelik tutumları arasındaki ilişki. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 6(1), 1-14. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kebd/issue/67874/1051451
  • Oğuz, A. (2007). Sen hiç bilim adamı gördün mü? In VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı (pp. 43-48). Nobel Yayıncılık.
  • Özdemir Özden, D., & Özden, M. (2015). Çevre sorunlarına ilişkin öğrenci çizimlerinin incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37, 1-20. https://dergipark.org.tr/tr/pub/pauefd/issue/33862/374954
  • Özkılıç, R. (1992). The Social studies teachers perception of social studies goals and their colleauges (Publication No. 21671) [Master thesis, Midle East Technical University]. YÖK National Thesis Center. YÖK National Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Öztürk, C. (2012). Sosyal bilgiler: Toplumsal yaşama disiplinlerarası bir bakış. In C. Öztürk (Ed.). Sosyal bilgiler öğretimi: Demokratik vatandaşlık eğitimi (pp. 2-31). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Öztürk, C., & Baysal, N. (1999). İlköğretim 4-5. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersine yönelik tutumu. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 11-20. https://dergipark.org.tr/tr/pub/pauefd/issue/11137/133226
  • Parker, W. C. (2001). Social studies in elementary education. Merrill Prentice Hall.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (Çev. M. Bütün & S. B. Demir). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Pehlivan, H. (1997). Örnek olay ve oyun yoluyla öğretimin sosyal bilgiler dersinde öğrenme düzeyine etkisi (Publication No. 63857) [Doctoral dissertation, Hacettepe University]. YÖK National Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Polat, F. (2006). İlköğretim 7. sınıf sosyal bilgiler öğretiminde öğretmenlerin kullandıkları yöntemler ve karşılaştıkları sorunlar (Afyonkarahisar örneği) (Publication No. 191157). [Master thesis, Gazi University]. YÖK National Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Sağlam, H. İ., & Güngör, A. (2016). İlköğretim öğrencilerinin yapılandırmacı sosyal bilgiler öğrenme öğretme sürecine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 24-30. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/201429
  • Salı, G., Köksal Akyol, G., & Baran, G. (2014). An analysis of pre-school children’s perception of schoolyard through their drawings. Procedia, 116, 2105-2114. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S187704281400545X
  • Schug, M. C., Todd, R. J., & Beery, R. (1982, November). Why kids don’t like social studies. Annual Meeting of the National Council for the Social Studies, Boston, ABD. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED224765.pdf
  • Seçgin, F., Yalvaç, G., & Çetin, T. (2010). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin karikatürler aracılığıyla çevre sorunlarına ilişkin algıları. In Inernational Conference on New Trends in Education and Their Implications, Antalya, Türkiye (pp. 391-398). file:///C:/Users/Egitim/Downloads/%C3%87EVRE%20E%C4%9E%C4%B0T%C4%B0M%C4%B0%20KAR%C4%B0KAT%C3%9CR.pdf
  • Skinner, E. A., & Chi, U. (2012). Intrinsic motivation and engagement as “active ıngredients” in garden based education: Examining models and measures derived from self-determination theory. The Journal of Environmental Education, 43(1), 16-36. https://www.tandfonline.com/toc/vjee20/43/1?nav=tocList
  • Solmaz, K. (2015). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin müze eğitimine yönelik görüşleri ve uygulamaları. Munzur Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(7), 40-54. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tusbd/issue/40490/485053
  • Soylu Erdoğ, T. (2010). İlköğretim 4. sınıf sosyal bilgiler dersinde hava olayları, iklim ve deprem ile ilgili konuların öğretiminde aktif öğrenme yöntemlerinin etkisi (Publication No. 279596). [Master thesis, Gazi University]. YÖK National Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ önmez, V. (1998). Sosyal bilgiler öğretimi ve öğretmen kılavuzu. Anı Yayıncılık.
  • Şahin Akyüz, S. (2016). Sekizinci sınıf öğrencilerinin gerçek ve ideal fen öğrenme ortamlarına yönelik imajlarının çizimle tespiti (Muğla ili örneği) (Publication No. 428423) [Master thesis, Muğla Sıtkı Koçman Univerity]. YÖK National Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Şişman, Z. B. (2019). Sosyal bilgiler öğretiminde kültürel varlıklara ilişkin öğrencilerde farkındalık bilinci oluşturmada müze eğitiminin etkisi (Malatya ili örneği) (Publication No. 541046). [Master thesis, İnönü Üniversitty]. YÖK National Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Tavşanlı, Ö. F., & Kaldırım, A. (2018). İlkokul öğrencilerinin resimlerindeki okuryazarlık algısı. Journal of Education and Future, 14, 87-105. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/542017
  • Türkkan, B. (2004). Okulöncesi dönem çocuklarının yaptıkları resimlerin aile yaşamlarına ilişkin ipuçları bakımından değerlendirilmesi. In I. Uluslararası Okulöncesi Eğitim Kongresi Bildiri Kitabı (pp. 79-97). YA-PA Yayıncılık.
  • Uygun, K., Akkeyik, U., & Öztürk, C. (2018). Eğitsel oyunların sosyal bilgiler öğretimine etkisi: Etkinlik örneği. Araştırma ve Eğitim Dergisi, 3(2), 75-92. https://dergipark.org.tr/tr/pub/adeder/issue/41558/502964
  • Ünal, H. (2017). An analysis of primary school students’ perceptions of sport and sports brands by their drawings. Anthropologist, 18(2), 379-390. https://www.tandfonline.com/loi/ranp20
  • Ünal, S. (2012). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin tarih konularının öğretiminde kullandıkları öğrenci merkezli yöntemlerle ilgili karşılaştıkları sorunlar (Publication No. 345844) [Master thesis, Çanakkale Onsekiz Mart University]. YÖK National Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Xiao, Y., & Carless, D. R. (2013). Illustrating students’ perceptions of English language assessment: Voices from China. RELC Journal, 0(0), 1-22. https://www.semanticscholar.org
  • Yalçın, M., & Erginer, A. (2014). İlköğretim okulu öğrencilerinin okul müdürü algılarına ilişkin yaptıkları çizimler. Eğitim ve Bilim, 39(171), 270-285. http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/2301
  • Yalçınkaya, E. (2015). Öğrencilerin çizdikleri resimlerde sosyal bilgiler kavramı. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3), 1203-1222. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/209831
  • Yaman, İ. (2018). Exploring primary school students’ perceptions of English through their drawings. OPUS – International Journal of Society Researches, 8(14), 411-431. https://doi.org/10.26466/opus.412078
  • Yaşar, Ş., Çengelci Köse, T., Göz, N. L., & Gürdoğan Bayır, Ö. (2015). Sosyal bilgiler dersinde öğrenci merkezli öğrenme-öğretme süreçlerinin etkililiği: Bir meta analiz çalışması. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 5(1), 38-56. https://doi.org/10.18039/ajesi.87691
  • Yavuzer, H. (2019). Resimleriyle çocuk. Remzi Kitabevi.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Zarillo, J. J. (2000). Teaching elemantary social studies: Principles and applications. Pearson Publishing.
Toplam 109 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sosyal Bilgiler Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Fatma Özge Bayram 0000-0003-3848-2992

Döndü Özdemir 0000-0002-0784-2206

Yayımlanma Tarihi 28 Eylül 2023
Gönderilme Tarihi 10 Eylül 2023
Kabul Tarihi 26 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: Education Special Issue

Kaynak Göster

APA Bayram, F. Ö., & Özdemir, D. (2023). Depicting the Learning and Teaching Process in Social Studies Classrooms: Middle School Students’ Drawings. İnsan Ve Sosyal Bilimler Dergisi, 6(Education Special Issue), 145-184. https://doi.org/10.53048/johass.1358107

291321738317384 18989 18990 18996 19045 1973520141 20991 21031