Bu çalışmanın amacı, yerli ve yabancı literatürde
sağlık sektöründe Servqual ölçeği kullanılarak yapılan hizmet kalitesi
ölçümleri ile ilgili seçilmiş araştırmaları sistematik bir şekilde
değerlendirmektir. Araştırma verilerini, 2000-2018 yılları arasında sağlık
sektöründe yapılmış rastgele seçilmiş 23 çalışma oluşturmaktadır. Araştırmanın
kaynağını oluşturan çalışmalar, Kasım-Aralık 2018 tarihleri arasında Google
Akademik, TR Dizin Tarama, Dergi Park, ResearchGate ve Academia’dan
seçilmiştir. Araştırmada yerli ve yabancı literatürde sağlık sektöründen hizmet
alan hastaların kalite algıları ile ilgili yapılmış çalışmalar amaç, hastane
türü, boyut, hastaların hizmet alma şekli ve bulgular açısından
değerlendirilmiştir. Araştırmada, yerli ve yabancı literatür incelendiğinde
hastaların en az önem verdiği hizmet kalitesi boyutunun fiziksel özellikler
olduğu tespit edilmiştir. Araştırmada, hastalar tarafından 2000-2007 yılları
arasında sağlık kurumlarında en fazla önem verilen boyutlardan birisi empati
iken, 2007 yılından itibaren hastaların empatiye verdiği önem azalmıştır.
Hizmet kalitesi ölçümü ile ilgili yapılan çalışmalarda özellikle 2000’li
yılların başında ağırlıklı olarak fiziksel özellikler, güvenilirlik, güven,
empati ve heveslilik boyutları değerlendirilirken, son yıllarda bu beş boyuta
personel, denetim, temizlik, ücret, bilgilendirme, eşit hizmet, sistem ve
bekleme süreside eklenmiştir. Hizmet kalitesi ölçümleri daha çok özel sektörde,
yatarak tedavi gören hastalar üzerinde yapılmıştır. Sağlık işletmelerinde
algılanan hizmet kalitesinin hem kamu hem de özel kurumlarda, çeşitli
boyutlarda kontrol edilmesi ve tespit edilmesi, sınırlı sayıdaki hastane girdilerinin
aktif bir biçimde değerlendirilmesi ve bu sayede giderlerin azaltılması, rakiplerine
üstünlük sağlama ve hasta ihtiyaçlarının giderilmesi bakımından önemli avantajlar
sağlayacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 15, 2020 |
Submission Date | March 12, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 1 |