Amaç: Bu çalışmada, üniversite öğrencilerinin kan bağışı hakkındaki bilgi ve tutumlarının ölçülmesi amaçlanmıştır
Yöntem: Ankete Sakarya Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulunda kayıtlı 147 öğrenci katılmıştır. Literatür taraması ile hazırlanan 29 soruluk ankette katılımcıların demografik
bilgileri, kan bağışı hakkındaki bilgi ve tutumlarını belirlemeye yönelik veriler elde edilmesi planlanmıştır. Öğrencilere anketlerle ilgili gerekli ön bilgi verilerek gönüllük esasına göre
katılmak isteyenlere yazılı anket soruları verilip cevapları işaretlemeleri istenmiştir. Veriler istatistiksel işlemlerle değerlendirilmiştir.
Bulgular: Anket çalışmasına n=147 (Kadın=135, Erkek=12) gönüllü öğrenci katılmıştır. Katılımcıların yaş ortalaması 20.3±2.4 olarak belirlenmiştir. Katılımcıların %61.9’u (n=91) 1.yıl, %33’ü
(n=49) 2.yıl öğrencisidir. “Kan bağışının önemi ile ilgili bir eğitim aldınız mı?” sorusuna araştırmaya katılan öğrencilerin %20.4’ü evet, %27.9’u kısmen derken %47.6’sı böyle bir
eğitim almadıklarını belirtmişlerdir. Katılımcıların %95.2’si “Kan bağışının hayat kurtarıcı olduğunu düşünüyorken” kan bağışında bulunmuş olanların oranı %12.2 olarak belirlenmiştir.
“Kan bağışı kampanyasında bağışçı veya destek olarak görev aldınız mı?” sorusuna katılımcıların % 89.1’i hayır cevabını vermişlerdir. Katılımcıların %19.7’si kendi kan grubunu
bilmediklerini işaretlerken, bir ünite kanın en fazla üç hasta için kullanılabileceğini belirtenlerin oranı da %23.8 olarak tespit edilmiştir. “Ülkemizde Kan bağışının artırılması için sizce
aşağıdakilerden hangisi yapılmalıdır?” sorusuna katılımcıların %78.9’u düzenli eğitim verilmesi gerektiğini belirtmişlerdir.
Sonuç: Çalışmamızda Sağlık Meslek Yüksek Okulu öğrencilerinin sorulara verdikleri yanıtlarda kan bağışı konusunda olumlu bakış açısına sahip oldukları fakat farkındalıklarının yeterli
seviyede olmadığı anlaşılmaktadır. Kan bağışı konusunda önemli bir duyarlılığa sahip olmalarına rağmen, çok az oranda öğrencinin kan bağışında bulunmuş olduğu görülmektedir.
Anket verileri göz önüne alındığında kan bağışı ve önemi konularında yeterli bilincin geliştirilebilmesi için düzenli eğitimler verilmesi gerekliliği ortaya çıkmaktadır.
Subjects | Health Care Administration |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 28, 2017 |
Submission Date | August 23, 2017 |
Acceptance Date | September 20, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 3 Issue: 3 |