Devletin Sigara Kullanımı Üzerine Pazarlamama (Demarketing) Uygulamaları ve Tüketiciler Üzerinde Covid-19 Dönemindeki Etkisi
Year 2022,
Volume: 12 Issue: 1, 101 - 124, 31.03.2022
Ahmet Gürbüz
,
Hatice Coşkunoğlu Kaya
Abstract
Sigara, içene ve çevresindekilere zarar veren kötü bir alışkanlıktır. Bu alışkanlık nedeniyle hem dünyada hem de Türkiye’de sigara karşıtı birçok uygulama devletler tarafından yapılmaktadır. Bu çalışmada Covid-19 döneminde sigara kullanımı üzerine devletin pazarlamama politikaları ve bilgilendirme araçlarının bireyler üzerinde ne derece etkili olduğunu belirlemek amaçlanmıştır. Yapılan bu çalışmanın veri toplama tekniği görüşme (mülakat) tekniğidir. Görüşme formu 26 sigara kullanan, 8 sigara kullanmayan bireyler üzerinde toplam 34 kişiye uygulanmıştır. Araştırma bulgularında; tüm katılımcıların devletin sigarayı bıraktırmaya yönelik politikaları ve bilgilendirme araçlarından haberdar olduğu ortaya çıkmıştır. Katılımcıların %73’ü bu araçların sigara ürününe olan talebi azaltma yönünde etkili olmadığını belirtmiştir. Katılımcıların %46’sı sigara paketleri üzerindeki görsellerden hiç etkilenmediğini, %42’si etkilendiğini fakat hala sigara kullanmaya devam ettiğini ve %12’si görsellerden etkilenip sigara tüketimini azalttığını belirtmiştir. Katılımcıların %23’ünün sigara kullanımından kaynaklanan ya da etkilenen rahatsızlığı vardır. Katılımcıların %19’u covid-19 virüsüne yakalanmıştır. Covid-19 salgın döneminin katılımcıların %54’ü üzerinde farklılaştırıcı etkisi olmadığı ortaya çıkmıştır. Covid-19 döneminde sigara tüketim alışkanlığının stresten dolayı artması dikkat çekmektedir.
References
- Alsamydai, M. J. (2015). The Impact of Ostensible Demarketing Strategy on Improving Product Reputation in Customers Minds. International Review of Management and Business Research, 4(4), 973-988.
- Alsamydai, M. J. Yousif, R. O. (2018). The Role of Demarketing in Reducing Electricity Demand. International Journal of Business and Management, 13 (1), 209-217.
- Altınay, A. Sert, S. (2012). “Pazarlasak da mı Satsak Pazarlamasak da mı Satsak?” Pazarlamada Yeni Bir Boyut: De-Marketing (Pazarlamama) Kavramı. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 4(1), 67-73.
- Armstrong Soule, C. Reich, B. (2015). Less is more: is a green demarketing strategy sustainable?, Journal of Marketing Management, 31:13-14, 1403-1427.
- Armstrong, E. K. Kern, C. L. (2011). Demarketing manages visitor demand in the Blue Mountains National Park. Journal of Ecotourism, 10 (1), 21-37.
- Beeton, S. Benfield, R. (2002) Demand Control: The Case for Demarketing as a Visitor and Environmental Management Tool, Journal of Sustainable Tourism, 10 (6), 497-513.
Year 2022,
Volume: 12 Issue: 1, 101 - 124, 31.03.2022
Ahmet Gürbüz
,
Hatice Coşkunoğlu Kaya
References
- Alsamydai, M. J. (2015). The Impact of Ostensible Demarketing Strategy on Improving Product Reputation in Customers Minds. International Review of Management and Business Research, 4(4), 973-988.
- Alsamydai, M. J. Yousif, R. O. (2018). The Role of Demarketing in Reducing Electricity Demand. International Journal of Business and Management, 13 (1), 209-217.
- Altınay, A. Sert, S. (2012). “Pazarlasak da mı Satsak Pazarlamasak da mı Satsak?” Pazarlamada Yeni Bir Boyut: De-Marketing (Pazarlamama) Kavramı. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 4(1), 67-73.
- Armstrong Soule, C. Reich, B. (2015). Less is more: is a green demarketing strategy sustainable?, Journal of Marketing Management, 31:13-14, 1403-1427.
- Armstrong, E. K. Kern, C. L. (2011). Demarketing manages visitor demand in the Blue Mountains National Park. Journal of Ecotourism, 10 (1), 21-37.
- Beeton, S. Benfield, R. (2002) Demand Control: The Case for Demarketing as a Visitor and Environmental Management Tool, Journal of Sustainable Tourism, 10 (6), 497-513.