Review Article
BibTex RIS Cite

Türkiye’de Yabancı Dil Öğretiminde Değerler Eğitimi Konusunda Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi

Year 2023, Volume: 1 Issue: 1, 29 - 43, 21.06.2023

Abstract

Bu çalışma, Türkiye’de yabancı dil öğretimi vasıtasıyla değer eğitimi ile ilgili yapılan lisansüstü tezleri incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nin veri tabanında yer alan ilgili 19 teze ulaşılmış ve bu tezler analiz edilmiştir. Betimsel tarama yöntemi ile yürütülen bu çalışmada, doküman incelemesi ile elde edilen veriler analiz edilmiştir. Yapılan bu araştırmada, ilgili tezlerin çoğunun yüksek lisans düzeyinde olduğu, 2015-2022 yılları arasında yürütüldüğü fark edilmiştir. Ayrıca yürütülen tezlerin çoğunluğunun nitel araştırma yöntemlerine başvurularak hazırlandığı ve veri kaynağı olarak ders kitaplarının tercih edildiği görülmüştür. Tez konularına bakıldığında, ders kitaplarında yer verilen değerlerin incelenmesi ön plana çıkmıştır

References

  • Akbaş, A. (2004). Türk Milli Eğitim Sisteminin Duyuşsal Amaçlarının İlköğretim II. Kademedeki Gerçekleşme Derecesinin Değerlendirilmesi.Yayımlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aydın, M. Z. ve Akyol Gürler, Ş. (2014). Okulda Değerler Eğitimi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Bardi, A. ve Schwartz, S. H. (2003). Values and Behavior: strength and structure of relations. Personality and Social Psychology Bulletin, 29(10), 1-44.
  • Baş,G ve Beyhan, Ö. (2012). Türkiye'de değerler eğitimi konusunda yapılmış lisansüstü tezlerin farklı değişkenler açısından değerlendirilmesi.Değerler Eğitimi Dergisi,10(24), 55-74.
  • Byram, M. (1988). Foreign language education and cultural studies.Language, culture and curriculum,1(1), 15-31.
  • Cihan, N. (2014). Okullarda Değerler Eğitimi ve Türkiye'deki Uygulamaya Bir Bakış.Electronic Turkish Studies,9 (2).
  • Coşkun, R. (2022). Nitel Araştırmalarda Sorunlar: Seçilmiş Makalelerin Eleştirel Bir İncelemesi ve Bazı Öneriler. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,23(1), 165-189.
  • Fidan N. K. & Öner, Ö. (2018). Değerler eğitimine yönelik yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. International Journal of Field Education, 4(1), 1-17.
  • Güngör, E. (1993). Değerler Psikolojisi Üzerinde Araştırmalar: Ahlak Psikolojisi, Ahlaki Değerler ve Ahlaki Gelişme. Amsterdam: Ötüken Yayıncılık.
  • Kapkın, B. , Çalışkan, Z. & Sağlam, M. (2018). Türkiye’de 1999-2017 Yılları Arasında Değerler Eğitimi Alanında Yapılmış Lisansüstü Çalışmaların İncelenmesi . Değerler Eğitimi Dergisi , 16 (35) , 183-207 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ded/issue/37646/351533
  • Keskin, Y. (2016). Değer Sınıflaması Üzerine Aksiyonel Bir Deneme.Electronic Turkish Studies,11(3).
  • Milli Eğitim Bakanlığı(MEB). 2018. Öğretim Programları. 11 Kasım 2022 tarihinde http://mufredat.meb.gov.tr/ Programlar. Aspx adresinden erişildi.
  • Nalçacı, A. (2019). Değer Eğitiminde Aile, Çevre ve Okul. İçinde S.Z. Genç, A. Beldağ, (Ed.), Karakter ve Değer Eğitimi: Farklı Bakışlar Örnek Etkinlikler(s.189-206). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Önder, S. (2018). Ortaokul 8. Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Medyada Yansıttıkları Değerler.Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Rokeach, M. (1973). The Nature of Human Values.New York: Free Press.Schwartz, S. H. (2012). An overview of the Schwartz theory of basic values. Online Readings in Psychology and Culture,2 (1), 1-20.
  • Seefeldt, C., Castle, S. ve Falconer, R.C. (2015). Okul Öncesi / İlkokul Çocukları İçin Sosyal Bilgiler Eğitimi (Çev. Ed. S. Coşkun Keskin). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • URL 1, http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=327 adresinden 29.10.2022 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. 8. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Year 2023, Volume: 1 Issue: 1, 29 - 43, 21.06.2023

Abstract

References

  • Akbaş, A. (2004). Türk Milli Eğitim Sisteminin Duyuşsal Amaçlarının İlköğretim II. Kademedeki Gerçekleşme Derecesinin Değerlendirilmesi.Yayımlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aydın, M. Z. ve Akyol Gürler, Ş. (2014). Okulda Değerler Eğitimi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Bardi, A. ve Schwartz, S. H. (2003). Values and Behavior: strength and structure of relations. Personality and Social Psychology Bulletin, 29(10), 1-44.
  • Baş,G ve Beyhan, Ö. (2012). Türkiye'de değerler eğitimi konusunda yapılmış lisansüstü tezlerin farklı değişkenler açısından değerlendirilmesi.Değerler Eğitimi Dergisi,10(24), 55-74.
  • Byram, M. (1988). Foreign language education and cultural studies.Language, culture and curriculum,1(1), 15-31.
  • Cihan, N. (2014). Okullarda Değerler Eğitimi ve Türkiye'deki Uygulamaya Bir Bakış.Electronic Turkish Studies,9 (2).
  • Coşkun, R. (2022). Nitel Araştırmalarda Sorunlar: Seçilmiş Makalelerin Eleştirel Bir İncelemesi ve Bazı Öneriler. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,23(1), 165-189.
  • Fidan N. K. & Öner, Ö. (2018). Değerler eğitimine yönelik yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. International Journal of Field Education, 4(1), 1-17.
  • Güngör, E. (1993). Değerler Psikolojisi Üzerinde Araştırmalar: Ahlak Psikolojisi, Ahlaki Değerler ve Ahlaki Gelişme. Amsterdam: Ötüken Yayıncılık.
  • Kapkın, B. , Çalışkan, Z. & Sağlam, M. (2018). Türkiye’de 1999-2017 Yılları Arasında Değerler Eğitimi Alanında Yapılmış Lisansüstü Çalışmaların İncelenmesi . Değerler Eğitimi Dergisi , 16 (35) , 183-207 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ded/issue/37646/351533
  • Keskin, Y. (2016). Değer Sınıflaması Üzerine Aksiyonel Bir Deneme.Electronic Turkish Studies,11(3).
  • Milli Eğitim Bakanlığı(MEB). 2018. Öğretim Programları. 11 Kasım 2022 tarihinde http://mufredat.meb.gov.tr/ Programlar. Aspx adresinden erişildi.
  • Nalçacı, A. (2019). Değer Eğitiminde Aile, Çevre ve Okul. İçinde S.Z. Genç, A. Beldağ, (Ed.), Karakter ve Değer Eğitimi: Farklı Bakışlar Örnek Etkinlikler(s.189-206). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Önder, S. (2018). Ortaokul 8. Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Medyada Yansıttıkları Değerler.Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Rokeach, M. (1973). The Nature of Human Values.New York: Free Press.Schwartz, S. H. (2012). An overview of the Schwartz theory of basic values. Online Readings in Psychology and Culture,2 (1), 1-20.
  • Seefeldt, C., Castle, S. ve Falconer, R.C. (2015). Okul Öncesi / İlkokul Çocukları İçin Sosyal Bilgiler Eğitimi (Çev. Ed. S. Coşkun Keskin). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • URL 1, http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=327 adresinden 29.10.2022 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. 8. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Language Studies (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Selçuk Önder This is me 0000-0002-4976-3178

Tekin Ateş This is me 0000-0002-5204-6575

Early Pub Date September 8, 2023
Publication Date June 21, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Önder, S., & Ateş, T. (2023). Türkiye’de Yabancı Dil Öğretiminde Değerler Eğitimi Konusunda Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. Uluslararası Özel Amaçlar için İngilizce Dergisi, 1(1), 29-43.