In academic translation education, measurement and evaluation, which covers the measurement of competence-oriented goals and achievements and the evaluation of the educational process, are important building blocks. Knowledge of translation competence and sub-competence is one of the most basic components for an effective and objective measurement and evaluation. In addition, the measurement and evaluation made in academic translation education is important for the student who will be involved in the sector after graduation. For this reason, evaluation criteria and methods should be in parallel with the evaluation applied in the sector. For this, translation competences and sub-competencies need to be well understood. Assoc. Dr. Ayşe Işık Akdağ's "Assessment and Evaluation in Translation Studies" is a valuable work written in this field.
Ülkemizde, 2022 yılı itibariyle vakıf ve devlet üniversitelerinde aktif olarak yazılı ve sözlü çevirmen yetiştiren lisans ve önlisans programlarının sayısı 100’e yaklaşmıştır2. Bu duruma ek olarak kâğıt üzerinde kurulmuş ancak daha öğrenci alımına başlamamış programların sayısı da oldukça fazladır. Gün geçtikçe sayıları artan bu bölümlerde verilen çeviri eğitiminin nitelikli, kaliteli ve dünya standartlarında olabilmesi için çeviri eğitimi çalışmaları önem verilmesi gereken bilimsel bir çalışma alanı olarak görülmektedir. Akademik çeviri eğitimini planlama sürecinde belirlenen edinç odaklı hedef ve kazanımların ölçülmesi ve eğitim sürecinin değerlendirilmesini kapsayan ölçme ve değerlendirme çeviri eğitimi ve öğretiminin vazgeçilmez bir parçasıdır. Çeviri eğitimi özelinde ele alındığında, etkili ve nesnel bir ölçme ve değerlendirme için çeviri edinç ve alt-edinç bilgisi en temel bileşenlerdendir. Edinç odaklı çeviri eğitimi sürecinde, ölçme ve değerlendirme olabildiğince öğrencilerin edindikleri bilgi ve becerileri kullanmalarını gerektirecek iş ortamındaki değerlendirme uygulamalarıyla benzerlik göstermelidir (Galán-Mañas & Hurtado Albir, 2015). Ancak eğitim ve sektördeki değerlendirme türleri her zaman örtüşmemektedir. Değerlendirme süreçlerine ilişkin farkındalığın artması öğrencilere olumlu etkileri olacaktır. Öğrencilerin, eğitim hayatları süresince tecrübe ettikleri teorik ve uygulamaya dair bilgi-beceriler ve bunların ölçme ve değerlendirme uygulamaları doğrudan veya dolaylı olarak profesyonel iş yaşamlarını etkilemektedir (Balkul & Ersoy, 2018).
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Language Studies (Other) |
Journal Section | Book Reviews |
Authors | |
Early Pub Date | September 8, 2023 |
Publication Date | June 21, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 1 Issue: 1 |