The sample of this descriptive and cross-sectional type of research was made up of 136 students who are studying in the nursing undergraduate program of a foundation university and have agreed to participate in the research. The study was conducted for the purpose of evaluating the competence of nursing students in patient-centred care. 14 people who did not answer the entire questionnaire were excluded from the study and 122 students were studied. The data was collected with the ‘Personal Information Form’ and the ‘Patient-Centred Care Competence Scale.’Descriptive statistics, one-way ANOVA, and independent sample t-tests were used in the analysis of the data. The competence levels of nursing students in patient-centred care was 72.8±8.67 showing that patient-centred care competence is at a high level. A positively significant relationship has been found between patient-centred care competence and encouraging patient participation in care processes, respecting patient perspectives, defending patients' rights, and providing patient comfort sub-dimensions. As a result of this research, nursing students had high levels of patient-centred care competence; there was no significant difference between care competence and age, gender, grade,or high school status of willingly choosing the nursing profession and satisfaction with university education, but a significant difference was found in the status of knowledge about patient-centred care
-
Yok
Bu çalışma, tanımlayıcı ve kesitsel olup örneklemini bir vakıf üniversitesinin lisans hemşirelik programında öğrenim gören ve araştırmaya katılmayı kabul eden 136 öğrenci oluşturmuştur. Çalışma, hemşirelik öğrencilerin hasta merkezli bakım yetkinliğinin değerlendirilmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Anketin tamamını yanıtlamayan 14 kişi çalışmadan çıkarılmış olup 122 öğrenci ile çalışılmıştır. Veriler ‘’Kişisel Bilgi Formu’’ ve ‘’Hasta Merkezli Bakım Yetkinliği Ölçeği’’ ile toplanmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, tek yönlü ANOVA, bağımsız örneklem t- testi kullanılmıştır. Hemşirelik öğrencilerin hasta merkezli bakım yetkinliği düzeyleri 72.8±8.67 (min. 44, maks. 85) olarak değerlendirilmiş bu sonuç hasta merkezli bakım yetkinliğinin yüksek düzeyde olduğunu göstermiştir. Hasta merkezli bakım yetkinliği ile bakım süreçlerinde hasta katılımını teşvik etmek, hasta bakış açılarına saygı duymak, hastaları haklarını savunmak, hasta konforu sağlamak alt boyutları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Bu araştırmanın sonucunda hemşirelik öğrencilerin hasta merkezli bakım yetkinliği düzeyleri yüksek olduğu, hasta merkezli bakım yetkinliği ile yaş, cinsiyet, sınıf, mezun olduğu lise, hemşirelik mesleğini isteyerek seçme durumu ve üniversitenin eğitiminden memnun olma durumu soruları arasında anlamlı bir farklılık göstermediği ancak hasta merkezli bakım hakkında bilgisi olma durumu sorusunda anlamlı bir farklılık bulunmuştur.
Araştırma başlangıcından önce bir üniversitenin Fen, Sosyal ve Girişimsel Olmayan Sağlık Bilimleri Araştırmaları Etik Kurulu’ndan 2023/02-1043 sayılı ve 13.02.2023 Tarihli etik kurul izni alınmıştır.
-
Yok
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Emergency Nursing, Surgical Diseases Nursing, Fundamentals of Nursing, ICU Nursing |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | Yok |
Publication Date | December 26, 2024 |
Submission Date | October 8, 2024 |
Acceptance Date | December 19, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 5 Issue: 3 |