The COVID-19 pandemic, which is increasing its impact in the world and in Turkey, has caused unpredictable wounds in the tourism industry as well as in many industries. In general, terms, tourism activities have come to a standstill all over the world. This study has been done on accommodation enterprises, which are at an important point in the tourism industry, and it is aimed to emphasize the importance of digital marketing for accommodation enterprises during the pandemic period. First of all, digital marketing, COVID-19 pandemic concepts are explained. Afterwards, the effects of the COVID-19 pandemic on tourism and the importance of digital marketing for accommodation businesses in this period were emphasized. What is the importance of digital marketing for accommodation businesses during the COVID-19 pandemic? The question was determined as a research question in accordance with the purposes of the research. Interviews were held with the managers of 9 hotels operating in Kocaeli, serving in different categories, and the findings that emerged after the interviews were evaluated. Descriptive analysis technique was used at the point of data analysis. As a result of the research, it has been observed that accommodation businesses are significantly affected by the COVID-19 pandemic, they appeal to different customer portfolios during this pandemic period, and their use of digital marketing tools in order to adapt to changing conditions. In particular, it has been observed that among these marketing tools, social media tools are primarily preferred and then businesses take their place in the preference order of their websites. If sorted by order, the most preferred ones are; It is among the findings that Instagram, Facebook and businesses have their own websites, and the influence of travel agencies is more in the background.
Dünya ve Türkiye’de etkisini her geçen gün daha da arttıran COVID-19 pandemisi birçok endüstride olduğu gibi turizm endüstrinde de öngörülemez yaralar açmıştır. Genel bir anlatımla, turizm faaliyetleri tüm dünyada durma noktasına gelmiştir. Bu çalışma turizm endüstrisi içerisinde önemli bir yer tutan konaklama işletmeleri üzerine yapılmış olup, pandemi döneminde konaklama işletmeleri için dijital pazarlamanın öneminin vurgulanması amaçlanmıştır. Öncelikle dijital pazarlama, COVID-19 pandemisi kavramları açıklanmıştır. Sonrasında COVID-19 pandemisinin turizme etkileri ve bu dönemde konaklama işletmeleri için dijital pazarlamanın önemine vurgu yapılmıştır. COVID-19 pandemisi sürecinde konaklama işletmeleri için dijital pazarlamanın önemi nedir? Sorusu araştırmanın amaçlarına uygun olacak şekilde araştırma sorusu olarak katılımcılara yöneltilmiştir. Kocaeli ilinde birbirlerinden farklı kategoride hizmet veren 9 adet turizm belgeli otelin yöneticileri ile görüşmeler yapılmış, görüşmeler sonrasında ortaya çıkan bulgular değerlendirilmiştir. Verilerin analizi noktasında betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda konaklama işletmelerinin COVID-19 pandemisinden önemli derecede olumsuz etkilendiklerini, pandemi döneminde farklı müşteri portföylerine hitap ettikleri, değişen şartlara uyum sağlamada dijital pazarlama araçlarının kullanımlarının yoğunlaştığı sonucuna varılmıştır. Bilhassa bu pazarlama araçlarından sosyal medya araçlarının öncelikli olarak tercih edildiği ve sonrasında işletmelerin kendi web sitelerinin tercih sıralamasında yerini aldığı gözlemlenmiştir. Sıralama yapmak bağlamında en çok tercih edilen dijital pazarlama unsurları olarak; Instagram, Facebook ve işletmelerin kendi web siteleri olduğu ve ayrıca seyahat acentelerinin etkisinin daha arka planda kaldığı bulgular arasında yer almaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 2 Issue: 1 |