Since the tourism sector has a multicultural structure, it requires people from different cultures to worktogether and causes individual differences. Businesses need cultural intelligence in order to managethese differences and increase the efficiency and productivity of their employees. In order forbusinesses to be more successful in international activities, employees should stay away from anethnocentric behavior, which is expressed as the view that their own ideas and values are superior toother cultures. The aim of this research is to determine the effect of cultural intelligence levels on theethnocentric behavior of tourism workers. In this research, the importance of cultural intelligence interms of employee ethnocentrism is explained theoretically with secondary data. As a result of thesystematic literature review, it has been concluded that as the cultural intelligence levels of tourismemployees is higher, it can reduce their tendency to behave ethnocentrically, that cultural intelligenceis a must-have feature in tourism employees and that it can play an effective role in regulating therelations between employees.
Turizm sektörü, çok kültürlü bir yapıya sahip olduğundan farklı kültürlerden kişilerin bir arada çalışmasını gerektirir ve bireysel farklılıkların ortaya çıkmasına neden olur. İşletmeler bu farklılıkları yönetebilmek ve çalışanların etkinliğini, verimliliğini artırabilmek için kültürel zekâya ihtiyaç duymaktadırlar. İşletmelerin uluslararası faaliyetlerde daha başarılı olabilmeleri için, çalışanların kendi fikir ve değerlerinin diğer kültürlerden daha üstün olduğu görüşü olarak ifade edilen etnosentrik bir davranıştan uzak durmaları gerekmektedir. Bu araştırmada kültürel zekânın işgören etnosentrizmi açısından önemi ikincil verilerle teorik olarak açıklanmaktadır. Yapılan sistematik literatür taraması sonucunda turizm çalışanlarının kültürel zeka düzeylerinin etnosentrik davranma eğilimlerini azaltabileceği, kültürel zekanın turizm çalışanlarında bulunması gereken bir vasıf olduğu ve çalışanlar arasındaki ilişkileri düzenlemede etkili bir rol üstlenebileceği sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Reviews |
Authors | |
Publication Date | June 6, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 3 Issue: 1 |