Amaç: ‘Dijital olanaklardan etkili bir şekilde yararlanma fikri’, eğitim – öğretim alanında bir
gereksinim olarak çok öncesinde düşünülmeye başlamış, COVID-19 Pandemisi’nde ise zorunlu bir
uygulamaya dönüşmüştür. Bu süreçte örgün ya da yüz yüze eğitime entegre edilebilecek uzaktan
eğitim yöntemlerinin avantajları bir kez daha görülmüştür. Yoğun bir etkileşim sağlayan çevrimiçi
eğitim platformları, pandemi koşulları içinde en çok tercih edilen ortam olarak değerlendirilmişlerdir.
Deneyim ile öğrenmenin temel bir gereklilik olduğu sanat ve tasarım alanlarına bakıldığında ise
uzaktan eğitimin hangi sonuçlar doğuracağı, verimli bir şekilde yapılıp yapılamayacağı tartışılan
konuların başında gelmiştir. Tasarım eğitiminin ana omurgası uygulamalı çalışmalar ile teorik
bilginin eş zamanlı olarak sunulması mantığına dayanmaktadır. Teorik bilginin bu süreçten
ayrıştırılması, uygulamaların geliştirilmesinde karşılaşılan durumlara yönelik anlık ve/veya sonuç
odaklı sentezlerinin yapılamayacak olması, ortak çalışmanın doğuracağı sinerji ortamının
sağlanamayacak olması cevabı aranan en temel sorulardır.
Yöntem: Grafik sanatlarda yüz yüze eğitim modeline entegre edilebilecek uzaktan eğitim
uygulamalarının tespitini amaçlayan bu çalışmada; Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi
Grafik Sanatlar Bölümü lisans programında yer alan Grafik Resim, Yayın Grafiği ve Çocuk Kitapları
İllüstrasyonu derslerinin pandemi sürecindeki işleniş biçimleri örneklem olarak ele alınmıştır.
Uzaktan eğitim nedeniyle kullanılması zorunlu hale gelen çevrimiçi uygulamalar öncelikli başlık
olarak değerlendirilmiş, ayrıca uzaktan ve yüz yüze eğitim modellerindeki zorluklar ve artılar
karşılaştırmalı incelenerek çeşitli veriler elde edilmiştir. Yöntem olarak betimsel bir araştırma modeli
uygulanmış, bu doğrultuda tasarım eğitimi, uzaktan eğitim ve yüz yüze eğitim başlıklarındaki bilgiler
derlenmiştir.
Bulgular: Elde edilen bulgular ve geliştirilen öneriler tasarım eğitimini kapsayacak şekilde iletişim,
ders materyali, ders dışı etkinlik ve ölçme – değerlendirme olmak üzere dört farklı başlıkta
toplanmıştır.
Sonuç: Uzaktan eğitimde yaygın olarak kullanılan çevrimiçi uygulamaların doğaları gereği eğitmen
ve öğrenciler arasındaki iletişimi kuvvetlendirdiği görülmüştür. Ayrıca görsel dağarcığın
geliştirmesinde etkin bir kanal olarak kullanılan sanal ortamların rahatlıkla bir çeşit arşive
dönüştürülebileceği anlaşılmıştır. Çeşitli sebepler nedeniyle derse katılma olasılığı güç olan
uzmanların webinar veya benzeri etkinlikler sayesinde derslere pratik biçimde katkı yapabilecekleri
düşünülmüştür. Ölçme ve değerlendirme yöntemleri kapsamında kullanılan çeşitli dijital ya da mobil
uygulamaların etkin bir kontrol sağlayabileceği ve dolayısıyla gelişimi de beraberinde getirebileceği
tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | May 22, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 1 Issue: 1 |
JOLDE Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.) Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.