1990'ların ilk yarısında gelişip piyasaya sürülen yazılımlar ile onu tamamlayan diğer unsurlar ve internetin ticarileşip yaygınlaşmasıyla bilgiye erişim yöntemleri, iletişim alışkanlıkları, üretim biçimleri gibi mesleki faaliyetler de yaşanan gelişmelerden etkilenmektedir. Bilgisayar ve web teknolojileri gelişip değiştikçe dijitalleşen ve internetle birbirine bağlanan dünyada artık neredeyse her disiplin kendi çatısı altında sanal evren ve yapay zekâ tartışmalarını yürütmektedir. Mimarlığın; fotoğraf, bilgisayar destekli tasarım, oyun evrenleri ve sinematografik mekanlardan aşina olduğu dijital mimarlık, mimarlığın gelecek senaryolarına uyumu açısından bir temel oluşturmaktadır. Dijitalleşme, mimarlığa yeni bakış açıları kazandırmış ve fiziki dünya koşullarında ve mevcut teknolojiler dahilinde üretilmesi mümkün olmayan tasarımların ortaya çıkmasına imkân vermiştir. Web teknolojilerinin gelişerek dijital üretimleri bulut ortamında birbirine bağlanmasıyla sanal mekân deneyimi sunan sanal evrenler doğmuştur. Bu internet teknolojisini ifade eden Web 3.0, merkeziyetiz ve kullanıcı odaklı bir internet vizyonunu temsil ederken, yapay zekânın da yakın gelecekte bu vizyonu destekleyici bir rol üstleneceği ön görülmektedir. Bu doğrultuda, fiziksel mekân ile sanal evren mekânları karşılaştırılarak sanal evrenin sunduğu mekanların kısıtlılıkları ve dezavantajları tespit edilmiştir. Bu tespitlerin, yapay zekânın sunduğu sanal mekân deneyiminin kişiselleşmesi ve mekânın dinamik bir yapı kazanması gibi imkânlarla nasıl geliştirilebileceğine dair fikirler ortaya konmuş, mimarlığın sanal geleceğine dair öngörüler ile dijital mimarlığın geçmişi ve geleceği arasında bağ kurmaya yönelik bir çalışma sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Interior Architecture , Information Technologies in Architecture and Design |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2024 |
Submission Date | August 17, 2024 |
Acceptance Date | September 23, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 1 Issue: 2 |