Türkiye'de resmi özel kurumların kanun gereği yayınlanması gereken ilanları “resmi ilan” olarak adlandırılmaktadır. Bu ilanların gazetelere dağıtımı 8 ilde doğrudan Basın İlan Kurumu tarafından, kalan 73 ilde ise valilikler aracılığıyla yapılmaktadır. Yerel basına destek amacıyla başlanan resmi ilan uygulaması çeşitli sorunlar nedeniyle amacına ulaşamamaktadır. Temel sorunlardan biri, toplam resmi ilan potansiyelinin yarısının 8 ildeki 113 gazeteye verilmesidir. Bu gazetelerin aldığı resmi ilanların yüzde 80'i de İstanbul'da yayınlanan gazetelere gitmektedir. Anadolu'da yayınlanan 700'ü aşkın gazete ise toplam resmi ilanların yarısını paylaşmaktadır.
Diğer yandan resmi ilanlar pek çok yerel gazetenin temel gelirini oluşturmaktadır. Bu durum, sadece resmi ilan almak için yayınlanan ve “naylon gazete” olarak adlandırılan, düşük tirajlı, içeriği diğer gazetelerden iktibas edilen ve halka ulaşmayan bir gazete türü doğmasına yol açmıştır. Sorunlar, resmi ilan için konulan ölçütlerin ciddi olarak denetlenmesiyle ve resmi ilan dağıtımına ilişkin kuralların değiştirilmesiyle bir ölçüde çözülebilir görünmektedir. Ancak, kesin bir çözüm için yerel gazetelerin içeriklerini, tekniklerini ve gazetecilik anlayışlarını değiştirmeleri gerekmektedir. Böylelikle yerel gazetelerin toplam geliri artacak ve resmi ilanları bir destek olarak kullanma amacına ulaşılabilecektir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Compilation Articles |
Authors | |
Publication Date | November 19, 2013 |
Submission Date | December 9, 2013 |
Published in Issue | Year 2005 Volume: 4 Issue: 1 |