Kurumsal sosyal sorumluluk faaliyetlerinde son yıllarda
büyük bir artış olduğu gözlemlenmektedir. Gerçekleştirilen bu çalışmalar daha
çok toplum üzerinde olumlu bir algı oluşturma ve kamunun kuruma, kurumun
markalarına, ürünlerine ve hizmetlerine karşı olumlu tutum geliştirmelerini
sağlama amacı taşımaktadır. Gerçekleştirilen bu araştırma ile kurumsal sosyal
sorumluluk faaliyetlerinin marka tercihine nasıl bir etkide bulunduğu ortaya
konmaya çalışılmaktadır.
Bu çerçevede elde edilen veriler incelendiğinde sosyal
sorumluluk faaliyetlerinin pozitif algısında bir değişimin olduğu
görülmektedir. Kurumsal sosyal sorumluluk faaliyetlerine yönelik olumsuz
tutumlar ortaya çıkmaktadır. Kurumsal sosyal sorumluluk faaliyetleri marka
tercihine olumlu bir katkıda bulunmasına rağmen bu faaliyetlere yönelik ortaya
çıkan olumsuz algılar, büyük bir tehdit olarak görülmektedir.
Survey (Anket) tekniği kullanılarak verilerin toplandığı bu
araştırmada frekans, faktör, regrasyon analizleri ve t-testi’nden
yararlanılmıştır.
It is observed that there has been a big increase corporate social responsibility activities in recent years. These studies have aimed to create a positive perception on the society and devoloping a positive altitude towards company and its brands, its products and its services. With this research, it is tried to find out corporate social responsibility of activities how affected brand alternatives. In this context, it is seen that there has a change in positive perception of corporate social responsibilities when the data obtained are investigated. According to these results, there is a negative perception about corporate social responsibility. Although corporate social responsibility has positive contribute on brand choice, negative perceptions about corporate social responsibility have a big threat. This research has used survey and obtain the data have analized with frekans, factor, regration and t-test. The results of this research shows that participants have some negative attidutes toward corporate social responsibility activities. So it is reached that because of these negative attidutes, participants have low involvement to positive brand image statements.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 30, 2018 |
Submission Date | October 4, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 11 Issue: 1 |