Product placement by which companies apply for increasing their brand and product presentation gets importance in marketing communication day by day. Product placement, which is an effective communication technique; has been a topic of discussion in communication ethics since the first years of its application. Due to the increasing problem of obesity extending to children in recent years, the issue of the fast-food product placement has become more questionable. Fast-food product placement which is being applied in different programs and it also frequently seen in television series. In this study, taken the first season of ‘‘Yalan Dünya’’ sitcom series as a sample; brand, frequence, duration and context of fast-food product placement of each chapter has been researched and product placements are classified according to types. At the end of the study; being analyzed effective product placements samples, some proposals have been developed for increasing healthy nutrition awareness in the society which handled related to fast-food product placement.
Günümüzde firmaların marka ve ürün tanınırlıklarını arttırmak için başvurdukları ürün yerleştirmenin pazarlama iletişimindeki önemi her geçen gün artmaktadır. Etkili bir iletişim tekniği olan ürün yerleştirme; uygulandığı ilk yıllardan bu yana iletişim etiğinde tartışma konusu olmuştur. Son yıllarda çocuklara kadar uzanan obezite probleminin artmasıyla fast-food ürün yerleştirmeleri de daha fazla sorgulanmaktadır. Farklı program türlerinde uygulanan fast-food ürün yerleştirmelerine televizyon dizilerinde de sıkça rastlanmaktadır. Bu çalışmada ‘’Yalan Dünya’’ adlı sitcom dizisinin ilk sezonu örneklem olarak alınarak; her bir bölümdeki fast-food ürün yerleştirmeleri markası, sıklığı, süresi ve bağlamına göre araştırılarak, ürün yerleştirmeler türlerine göre sınıflandırılmıştır. Etkili ürün yerleştirme örneklerinin çözümlendiği çalışmanın sonunda, fast-food ürün yerleştirmeleriyle ilgisi bağlamında ele alınan sağlıklı beslenme bilincinin toplumda arttırılmasına yönelik bazı öneriler geliştirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 27, 2019 |
Submission Date | September 4, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 12 Issue: 2 |