Her gün milyonlarca kullanıcının bir araya gelerek yayın yaptığı, etkileşimde bulunduğu canlı yayın akış platformu Twitch, hem üretim hem tüketimde büyük bir hızla büyümektedir. Dijital oyun pazarının merkezi haline gelen Twitch, dünyanın en çok ziyaret edilen platformlarından biri olmuştur. Bu çalışma izleyici ve yayıncıların Twitch’e yönelik yaklaşımlarını ve deneyimlerini inceleyerek, Twitch’in dinamiklerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu amaçla çalışmada Şubat-Nisan 2021 tarihleri arasında tesadüfi olarak seçilen yedi Twitch yayıncısı ve yedi Twitch izleyicisiyle çevrimiçi derinlemesine görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Bu kapsamda izleyicilerin ve yayıncıların Twitch’te kendilerini nasıl sunduklarını anlamaya yönelik yarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlanmış ve yapılan görüşmeler nitel değerlendirmeye tabi tutulmuştur. Çalışma sonucunda Twitch’in başarısının içeriğin kalitesinden çok izlenme oranlarıyla ölçüldüğü ortaya konulmuştur. Araştırmada, diğer sosyal medya sitelerine göre daha az bilinir olmasına rağmen Twitch’in, Türkiye’de hem izleyici hem yayıncı açısından büyük bir ivme kaydettiği ve dünyayla yarışabilecek düzeyde yayınlar yaptığı görülmüştür. Çalışmada, sunduğu yenilikçi yaklaşımlarla Twitch’in yerini sağlamlaştırdığına işaret edilmektedir.
Twitch, a live streaming platform where millions of users come together and broadcast and interact with each other every day, is growing rapidly in both production and consumption. Twitch, which has become the center of the digital gaming market, has been one of the most visited platforms in the world. This study aims to reveal the dynamics of Twitch by examining the approaches and experiences of viewers and broadcasters on Twitch. For this purpose, online in-depth interviews were conducted with seven randomly selected Twitch broadcasters and seven Twitch viewers between February and April 2021 in the study. In this context, a semi-structured interview form was prepared to understand how viewers and broadcasters present themselves on Twitch, and the interviews were subjected to qualitative evaluation. As a result of the study, it was revealed that the success of Twitch is measured by the viewing rates rather than the quality of the content. In the study, it is seen that Twitch, despite being less known than other social media sites, has gained a great momentum in terms of both viewers and broadcasters, and broadcasts at a level that can compete with the world in Turkey. In the study, it is pointed out that Twitch has secured its position with the innovative approaches it offers.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 15, 2022 |
Submission Date | July 28, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 15 Issue: 1 |