It gains
importance concepts such as accepting differences,social relations, the peace
with conditions of the changing and developing world. The concept of world
citizenship has emerged together with living conditions.The one of effective
elements is education to increase awareness about world citizenship.The
foundation of emotion, thought, behaivor and attitutes consists in the period
pre-school. The situations located in the content of World Citizenship
Education such as understanding differences,respecting,adaptation to chancing
living conditions are located to be gained among skills in the period
pre-school. Therefore, World Citizenship Education also should be given at
early ages. When given World Citizenship Education, teachers someone from
stakeholders, need raising awareness. According to this information, the aim of
the study is to investigate on the depth their perception towards World
Citizenship Education of pre-school teachers. The study group of research
consists of 41 pre-school teachers serving pre-school education institutions in
the district of Silopi, the city of Şırnak link to Ministry of Education in 2018-2019
educational year. The data in research created by researchers have been
collected with interview form. The data were analyzed with descriptive analysis
technique and content analysis technique. As a result, It is thought to be
insufficient about how to give space which activities and within programme to
know partially the content of World Citizenship Education of pre-school
teachers.
Gelişen ve değişen dünya
koşullarıyla barış, sosyal ilişkiler, farklılıkları kabullenme gibi kavramlar
önem kazanmaktadır. Değişen yaşam koşullarıyla birlikte dünya vatandaşlığı
kavramı ortaya çıkmıştır. Dünya vatandaşlığı konusunda farkındalığın artması için
etkili unsurlardan biri eğitimdir. Duygu, düşünce, davranış ve tutumların
temeli okul öncesi dönemde oluşmaktadır.
Farklılıkları anlama, saygı duyma, değişen yaşam koşullarına uyum
sağlama gibi dünya vatandaşlığı eğitiminin içeriğinde yer alan beceriler de okul
öncesi dönemde kazandırılacak beceriler arasında yer almaktadır. Bu nedenle
dünya vatandaşlığı eğitimi erken yaşlarda verilmelidir. Dünya vatandaşlığı
eğitiminin verilmesinde paydaşlardan biri olan öğretmenlerin bilinçlendirilmesi
gerekmektedir. Bu bilgiler doğrultusunda çalışmanın amacı, okul öncesi
öğretmenlerinin dünya vatandaşlığı eğitimine yönelik görüşlerini derinlemesine
incelemektir. Araştırmanın çalışma grubu 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Milli
Eğitim Bakanlığına bağlı Şırnak ilinin, Silopi ilçesinde okul öncesi eğitim
kurumlarında görev yapan 41 okul öncesi öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırmada
veriler araştırmacılar tarafından oluşturulan görüşme formuyla toplanmıştır.
Elde edilen veriler betimsel analiz ve içerik analizi tekniğiyle analiz
edilmiştir. Sonuç olarak okul öncesi öğretmenlerinin dünya vatandaşlığı
eğitiminin içeriğini kısmen bildiği ve program içerisinde hangi etkinliklere
nasıl yer vermesi gerektiği konusunda yeterli olmadıkları sonucuna
ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 25, 2020 |
Acceptance Date | December 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 3 Issue: 1 |